Piłkarskie emocje przy kuflu

Kibice nowosądeckiej Sandecji mają własne piwo. Związki z futbolem to dobra okazja do promocji browarów.

Publikacja: 01.12.2016 22:00

Relacje producentów piwa i kibiców, głównie futbolu mają długą historię.

Relacje producentów piwa i kibiców, głównie futbolu mają długą historię.

Foto: 123RF

Piwo Biało – Czarne, stworzone specjalnie dla kibiców nowosądeckiego klubu Sandecja z Nowego Sącza, warzy od niedawna małopolski Browar Pilsweizer w Siołkowej (dawny Browar Grybów).

– Jako browarowi regionalnemu zależy nam na wspieraniu ciekawych inicjatyw w naszym regionie, dlatego, gdy powstał pomysł stworzenia piwa dedykowanego Sandecji Nowy Sącz od razu uznaliśmy, że warto go zrealizować-mówi Andrej Chovanec, dyrektor marketingu i członek zarządu Browaru Pilsweizer. – Liczymy na to, że piwo znajdzie uznanie nie tylko wśród najzagorzalszych kibiców Sandecji, ale także szerzej wśród fanów piłki nożnej w całym regionie – dodaje.

Z korzyścią dla każdego

Biało-Czarne, w zyskach, z którego udział będzie miała Sandecja, przygotowywane jest z chmieli Marynka, Lubelski i Magnum. Trunek ma na etykiecie biało-czarne akcenty i oficjalny herb Sandecji Nowy Sącz.

Pomysł na współpracę regionalnego browaru z klubem piłkarskim nie dziwi, bo relacje producentów piwa i sportu, głównie futbolu mają długą historię.

– Piwo i piłka nożna świetnie się uzupełniają. Zdecydowana większość kibiców jest konsumentami piwa i najczęściej sięgają po marki, które są sponsorami ich drużyny – wyjaśnia Adam Bogacz, prezes firmy AKB Consulting.

Od 2004 r. Królewskie należące do Grupy Żywiec jest sponsorem Legii Warszawa.

– Współpraca pomiędzy marką a klubem to naturalna konsekwencja ich warszawskiej tożsamości. Zarówno Legia, jak i Królewskie są niekwestionowanymi symbolami miasta – zaznacza Magdalena Brzezińska, rzeczniczka Grupy Żywiec.

Wicelider polskiego rynku piwa przyznaje, że zakupy Królewskiego przez kibiców mają wymierny wpływ na wyniki sprzedażowe tej marki.

– Sponsoring to relacja biznesowa, po której każda ze stron spodziewa się określonych korzyści. Ważnym aspektem jest dostęp do unikalnych korzyści, takich jak np. bilety, wejście do stref VIP, nagrody, które marka może zaproponować swoim konsumentom i partnerom. Tak jest w przypadku marki Carlsberg, która jako oficjalny sponsor UEFA Euro może oferować korzyści niedostępne dla innych brandów- mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak, rzeczniczka Carlsberg Polska.

Firma ta sponsoruje wiele klubów sportowych, a należąca do niej marka Okocim od października 2016 r. jest oficjalnym partnerem PZPN.

Wspieranie klubów i imprez sportowych buduje wizerunek browarów i marek.

– Mądry sponsoring sportowy może być lepszym pomysłem na komunikację, niż reklama czy PR – uważa Maciej Szaroleta, dyrektor strategii agencji Albedo Marketing.

– Dzięki niemu konsument może się przekonać w wiarygodny sposób, że marka naprawdę odpowiada na jego potrzeby, pragnienia i aspiracje. Tym samym może wzmacniać ich lojalność i postrzeganą jakość – dodaje.

Ale też, jak zaznacza, samo epatowanie gigantycznym logiem i częste odtwarzanie plansz sponsorskich na stadionie nie ma sensu.

– Jak zawsze w marketingu, jeżeli firma chce by konsument, zrobił coś dla niej, najpierw ona musi zrobić coś dla niego. Nawet, jeżeli będzie to opowiedzenie porywającej i emocjonalnej historii – mówi Maciej Szaroleta.

W tym roku, z okazji 100 rocznicy powstania Legii, Grupa Żywiec m.in. przygotowała limitowaną edycję puszki Królewskie. O wyborze jej finalnego wyglądu zadecydowali konsumenci w głosowaniu internetowym.

Powrót do historii

– Był to ukłon w stronę największych fanów klubu oraz sposób na zapewnienie im czynnego udziału w obchodach jubileuszu Legii- podkreśla Magdalena Brzezińska.

Z niestandardowymi działaniami kojarzy się też Lech Pils, piwo warzone w Lech Browary Wielkopolski należące do Kompanii Piwowarskiej. Marka ta jest sponsorem głównym KKS Lech „Kolejorz” od 2012 r. (w czerwcu 2016 r. umowa została przedłużona na kolejne trzy lata).

– Niedawno na Stacji Bułgarska postawiliśmy legendarny- parowóz Ty51-183, 60-letni symbol Kolejorza. To realizacja wspólnego marzenia KKS, kibiców i Lecha Pilsa- podkreśla Klaudyna Polanowska-Skrzypek, kierownik ds. public relations w Kompanii Piwowarskiej. – Parowóz obrazuje bliskie klubowi wartości, oddaje piłkarską moc i pragnienie parcia do przodu pełną parą- dodaje.

Z kolei należąca do Kompanii Piwowarskiej marka Tyskie, oprócz wspierania klubów sportowych, wykorzystuje do promocji duże wydarzenia sportowe. Jej ostatnia głośna kampania to „Piąty Stadion” realizowana podczas Euro 2012 współorganizowanym przez Polskę. Wzięły w niej udział gwiazdy piłkarskie: Luis Figo, Marco van Basten oraz Zbigniew Boniek.

Lagery na czele

Niemal 100 litrów piwa rocznie wypija przeciętny Polak. Nadal ponad 70 proc. wydatków na piwo przypada w Polsce na lagery – podaje firma badawcza Nielsen. Jednak od września 2015 r. do sierpnia 2016 r. ich sprzedaż urosła o niespełna 3 proc. W tym samym czasie o prawie 19 proc. zwiększyły się wydatki na piwa specjalne, np. pszeniczne. Stanowią one ok. 5 proc. rynku. O ponad 50 proc. urosła natomiast sprzedaż piwa bezalkoholowego. Jego udziały w rynku nie przekraczają jednak na razie 1 proc.

Wysyp nowych stylów piwnych sprawia, że hamować zaczął popyt na piwa niepasteryzowane oraz smakowe. W ostatnich miesiącach ich sprzedaż zmalała odpowiednio o prawie 12 i 5 proc.

Piwo Biało – Czarne, stworzone specjalnie dla kibiców nowosądeckiego klubu Sandecja z Nowego Sącza, warzy od niedawna małopolski Browar Pilsweizer w Siołkowej (dawny Browar Grybów).

– Jako browarowi regionalnemu zależy nam na wspieraniu ciekawych inicjatyw w naszym regionie, dlatego, gdy powstał pomysł stworzenia piwa dedykowanego Sandecji Nowy Sącz od razu uznaliśmy, że warto go zrealizować-mówi Andrej Chovanec, dyrektor marketingu i członek zarządu Browaru Pilsweizer. – Liczymy na to, że piwo znajdzie uznanie nie tylko wśród najzagorzalszych kibiców Sandecji, ale także szerzej wśród fanów piłki nożnej w całym regionie – dodaje.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej