Waterfrontem do morza

Sea Towers, oddane do użytku w 2009 r., to pierwsze budowle nowego centrum Gdyni.
Fotorzepa/Marta Bogacz

Rusza budowa nowego reprezentacyjnego śródmieścia Gdyni.

Z tarasu na szczycie ponad 140-metrowego wieżowca Sea Towers w Gdyni widać w pogodne dni cały niemal brzeg Zatoki Gdańskiej, od Cypla Helskiego po ujście Wisły. Zakotwiczone w Basenie Prezydenckim portu gdyńskiego „Dar Pomorza” i niszczyciel „Błyskawica” przypominają z tej wysokości zabawki na stawie. Sea Towers, dwie wyrastające ze wspólnej podstawy futurystyczne wieże, to pierwsza, oddana do użytku w 2009 r., budowla nowego centrum Gdyni – Śródmieścia Morskiego.

Na 77 ha położonych nad samym morzem terenów portowych, poprzemysłowych i kolejowych, powstać ma w ciągu kilkunastu lat kosztem miliardów złotych najnowocześniejsza, reprezentacyjna dzielnica miasta, w której zamieszka ok. 4 tys. osób, a prawie 10 tys. będzie w niej pracować. Tej prestiżowej przestrzeni miejskiej nie będzie wolno grodzić i zamykać. Sea City ma pozostać otwarta dla wszystkich gdynian i turystów.

Plany budowy na brzegu Zatoki reprezentacyjnej dzielnicy powstały już w pionierskim okresie rozwoju Gdyni. U podnóża Kamiennej Góry zamierzano wznieść ogromną Bazylikę Morską z trzema wyrastającymi z jednej nawy wieżami symbolizującymi trzy dawne zabory, z monumentalnymi marmurowymi schodami schodzącymi ku morzu – górowałaby nad całą dzielnicą portową. Dalej zamierzano urządzić park i Forum Morskie – gdyński Piazza di San Marco. Na molo, stanowiącym przedłużenie Skweru Kościuszki miał wznosić się 45-metrowy obelisk, Pomnik Zjednoczenia Ziem Polskich. Sea City będzie miało zupełnie inny charakter – strefy biznesu, handlu oraz rekreacji i rozrywek dla mieszkańców.

Gdynia powstała dzięki portowi – i wyrosła z portu. Dziś miasto wchłania nadbrzeża i baseny portowe. Dla niektórych gdynian wkraczanie miejskiej zabudowy na tereny, którymi władali stoczniowcy, rybacy i dokerzy to symboliczny koniec Gdyni jako „okna na świat” i ośrodka gospodarki morskiej. Ale proces restrukturyzacji tradycyjnych branż owej gospodarki obejmuje całą Europę. Na zagrożonych degradacją terenach portowych powstają nowe dzielnice. W HafenCity w Hamburgu mieszkać ma 12 tys. osób, a pracować 40 tys. Podobną rewitalizację rozpoczęto także m.in. w Oslo i Malmö. Bliskość wody przyciąga inwestorów i mieszkańców, a grunty położone nad brzegami morskimi czy rzecznymi, „waterfronts”, osiągają najwyższe ceny.

Idea Śródmieścia Morskiego, od lat obecna w perspektywicznych planach rozwoju Gdyni, zaczyna nabierać realnych kształtów. W ubiegłym roku obok Sea Towers oddano do użytku wybudowany na zachodnim nadbrzeżu Basenu Prezydenckiego przez szwedzką spółkę Vastint (Ikea Group) biurowiec PKO BP oraz hotel Courtyard Marriot. Za kilka miesięcy spółka mLocum rozpocznie z kolei budowę osiedla The Yacht Park – 6 czteropiętrowych budynków ze 170 mieszkaniami. Obok powstanie marina, gdzie mieszkańcy będą mogli przycumować swoje jachty czy łodzie motorowe. W przyszłości cały 10-ha teren Dalmoru wyrwany morzu w okresie budowy portu – sztuczny pirs należący obecnie do Polskiego Holdingu Nieruchomości – zajmie zabudowa mieszkaniowa i usługowa. Koszt inwestycji wyniesie ok. 1,25 mld zł. Reprezentacyjny waterfront powstanie także w sąsiednim Basenie Wendy, na gruntach stoczni remontowej Nauta, która przeniosła swą działalność na teren Stoczni Gdynia.

Całkowitej metamorfozie ulegnie należący do PKP rozległy obszar tzw. Międzytorza – korytarza transportowego łączącego port z dworcem głównym i krajową siecią kolejową i drogową – gdzie gdyńska Grupa Inwestycyjna Semeko wzniesie do 2026 r. budynki mieszkalne i usługowe o powierzchni 345 tys. m kw. Koszt inwestycji to ponad 700 mln euro. Ale zagospodarowanie całego Międzytorza może kosztować łącznie nawet ponad 10 mld zł. Sea City to największe przedsięwzięcie urbanistyczne w Gdyni po II wojnie światowej.

Mogą Ci się również spodobać

Unijne wsparcie dla opiekunów opieki społecznej

Aż 35 Domów Pomocy Społecznej z Pomorza Zachodniego zostało objętych pomocą finansową z projektu ...

Łatanie długu na zakręcie

Ustalenia CBA w Dubiecku pokażą, co wolno robić, aby ratować lokalne finanse.

Opiekunowie mogą odetchnąć

Zawsze marzyłam o takim ośrodku, w którym mogłabym zostawić pod opieką dziecko – mówi ...

Spóźnia się tramwaj na południe Katowic

Nie będzie w przyszłym roku tramwaju na południe Katowic, jak wcześniej planowano. Jedna z ...

Szlakiem pinezek, które Google wbija w mapę Polski

Złote Pinezki wyznaczają najciekawsze, zdaniem internautów, atrakcje turystyczne w Polsce.

Łódź ma 27 milionów złotych dla młodych

Czy w Łodzi uda się zlikwidować bezrobocie wśród młodych do 30. roku życia? Władze ...