- Zakup nowego taboru służyć będzie zwiększeniu dostępności transportowej na Pomorzu. Dzięki tej inwestycji zwiększy się także komfort podróży pasażerów – skomentował Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. To oczekiwany efekt przetargu uruchomionego w połowie 2023 r. W czerwcu, po przetargach na dostawę 31 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 4 sztuk składów dwunapędowych (elektryczno-spalinowych), władze regionu postanowiły uruchomić kolejne postępowanie, tym razem na zakup jednego składu elektrycznego. Przetarg zawierał jednak opcję, która pozwalała na rozszerzenie zamówienia o kolejne 9, o ile uda się pozyskać pieniądze z KPO. Do Centrum Unijnych Projektów Transportowych złożono więc wniosek o dofinansowanie inwestycji w wysokości 84 proc., czyli blisko 250 mln zł. Teraz zapadła pozytywna decyzja.
Pomorze: Region z największym wskaźnikiem wykorzystania kolei
Nowe Impulsy będą obsługiwać połączenia regionalne. Zostaną wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz defibrylatory. Będą mieć wydzieloną przestrzeń do przewożenia rowerów.
Powiększenie taboru ma dla regionu znaczenie strategiczne, bo to właśnie Pomorze od lat jest najbardziej „kolejowym” województwem w Polsce. W 2023 roku pociągi przewiozły tu 65,6 mln pasażerów. Na Pomorzu najwyższy jest wskaźnik wykorzystania kolei: liczy się go jako iloraz wszystkich przewiezionych pasażerów w danym okresie i liczby mieszkańców kraju według danych Głównego Urzędu Statystycznego. Wynika z niego, że na statystycznego mieszkańca regionu przypada średnio w ciągu roku 26 podróży koleją. Według opublikowanych w styczniu danych Urzędu Transportu Kolejowego, w III kwartale 2023 r. Pomorskie miało nie tylko najwyższy wskaźnik, ale także najwyższą ze wszystkich województw dynamikę jego wzrostu.
Tylu pasażerów przewiozła w 2023 roku kolej na Pomorzu
Pomorze bije konkurencję ze względu na dominującą pozycję przewoźnika PKP SKM, pełniącego kluczową rolę w przewozach pasażerskich w obrębie aglomeracji. Wzdłużne położenie Trójmiasta sprzyja wykorzystaniu pociągów jako naturalnej części transportu miejskiego. W dodatku pociągi PKP SKM poruszają się po wydzielonej linii kolejowej i kursują z dużą częstotliwością dostosowaną do potrzeb podróżnych, co wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie kolei.