Więcej pociągów na Pomorzu dzięki wsparciu z KPO

Więcej nowoczesnych pociągów, lepsza oferta połączeń, wygodniejsze dojazdy do pracy i szkoły – województwo pomorskie może wreszcie zrealizować swoje plany związane z Krajowym Planem Odbudowy. Region otrzymał właśnie unijne dofinansowanie z KPO na zakupy nowego taboru. Do końca przyszłego roku na torach pojawi się 10 składów Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

Publikacja: 15.03.2024 13:25

Dworzec Gdynia Główna

Dworzec Gdynia Główna

Foto: Adobe Stock

- Zakup nowego taboru służyć będzie zwiększeniu dostępności transportowej na Pomorzu. Dzięki tej inwestycji zwiększy się także komfort podróży pasażerów – skomentował Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. To oczekiwany efekt przetargu uruchomionego w połowie 2023 r. W czerwcu, po przetargach na dostawę 31 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 4 sztuk składów dwunapędowych (elektryczno-spalinowych), władze regionu postanowiły uruchomić kolejne postępowanie, tym razem na zakup jednego składu elektrycznego. Przetarg zawierał jednak opcję, która pozwalała na rozszerzenie zamówienia o kolejne 9, o ile uda się pozyskać pieniądze z KPO. Do Centrum Unijnych Projektów Transportowych złożono więc wniosek o dofinansowanie inwestycji w wysokości 84 proc., czyli blisko 250 mln zł. Teraz zapadła pozytywna decyzja.

Pomorze: Region z największym wskaźnikiem wykorzystania kolei

Nowe Impulsy będą obsługiwać połączenia regionalne. Zostaną wyposażone w klimatyzację, Wi-Fi, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz defibrylatory. Będą mieć wydzieloną przestrzeń do przewożenia rowerów.

Powiększenie taboru ma dla regionu znaczenie strategiczne, bo to właśnie Pomorze od lat jest najbardziej „kolejowym” województwem w Polsce. W 2023 roku pociągi przewiozły tu 65,6 mln pasażerów. Na Pomorzu najwyższy jest wskaźnik wykorzystania kolei: liczy się go jako iloraz wszystkich przewiezionych pasażerów w danym okresie i liczby mieszkańców kraju według danych Głównego Urzędu Statystycznego. Wynika z niego, że na statystycznego mieszkańca regionu przypada średnio w ciągu roku 26 podróży koleją. Według opublikowanych w styczniu danych Urzędu Transportu Kolejowego, w III kwartale 2023 r. Pomorskie miało nie tylko najwyższy wskaźnik, ale także najwyższą ze wszystkich województw dynamikę jego wzrostu.

65,6 mln

Tylu pasażerów przewiozła w 2023 roku kolej na Pomorzu

Pomorze bije konkurencję ze względu na dominującą pozycję przewoźnika PKP SKM, pełniącego kluczową rolę w przewozach pasażerskich w obrębie aglomeracji. Wzdłużne położenie Trójmiasta sprzyja wykorzystaniu pociągów jako naturalnej części transportu miejskiego. W dodatku pociągi PKP SKM poruszają się po wydzielonej linii kolejowej i kursują z dużą częstotliwością dostosowaną do potrzeb podróżnych, co wpływa na bardziej efektywne wykorzystanie kolei.

Województwo pomorskie rekordzistą pod względem kolejowego ruchu pasażerskiego

W rezultacie województwo pomorskie jest także rekordzistą pod względem kolejowego ruchu pasażerskiego w powiatach. Według wskaźnika wymiany pasażerskiej na stacjach powiatu w stosunku do liczby jego mieszkańców, najlepiej wypada Sopot. W 2022 r. przy założeniu, że w Sopocie jedynymi podróżującymi koleją byliby mieszkańcy tego miasta, to każdy z nich podróżowałby koleją niemal 400 razy w roku. Oczywiście na ten wynik zapracowali w dużej mierze turyści.

Czytaj więcej

Rewolucja kolejowa w Małopolsce: Z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę

Jak informuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych, dofinansowanie z KPO na nowe pociągi dostanie także województwo łódzkie, mazowieckie i wielkopolskie. Województwa: zachodniopomorskie, opolskie oraz małopolskie znalazły się na liście rezerwowej. Wsparcie na nowy tabor dostaną również Koleje Dolnośląskie, natomiast kryteriów kwalifikujących do przyznania dofinansowania nie spełniła warszawska Szybka Kolej Miejska. Największym beneficjentem KPO będzie natomiast Polregio.

- Zakup nowego taboru służyć będzie zwiększeniu dostępności transportowej na Pomorzu. Dzięki tej inwestycji zwiększy się także komfort podróży pasażerów – skomentował Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. To oczekiwany efekt przetargu uruchomionego w połowie 2023 r. W czerwcu, po przetargach na dostawę 31 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 4 sztuk składów dwunapędowych (elektryczno-spalinowych), władze regionu postanowiły uruchomić kolejne postępowanie, tym razem na zakup jednego składu elektrycznego. Przetarg zawierał jednak opcję, która pozwalała na rozszerzenie zamówienia o kolejne 9, o ile uda się pozyskać pieniądze z KPO. Do Centrum Unijnych Projektów Transportowych złożono więc wniosek o dofinansowanie inwestycji w wysokości 84 proc., czyli blisko 250 mln zł. Teraz zapadła pozytywna decyzja.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład