Samorządy stawiają na rozwój komunikacji tramwajowej. Budowa nowych linii oraz inwestycje w nowocześniejszy i wygodniejszy tabor mają odciągać mieszkańców od prywatnych samochodów, prowadząc do zmniejszenia korków i emisji zanieczyszczeń. Efekty tego rodzaju przedsięwzięć będą mieć szczególne znaczenie właśnie teraz, gdy pandemia mocno osłabiła frekwencję w komunikacji publicznej.
Największy program inwestycyjny realizuje Warszawa. W perspektywie do 2023 r. zaplanowana jest budowa 13 kilometrów nowych tras. Najważniejszą jest linia w kierunku Wilanowa. Trasa o łącznej długości blisko 19 km docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów.
CZYTAJ TAKŻE: Duże miasto wyda pół miliarda złotych na tramwaje
– Wkrótce podpiszemy umowę na kolejną ponad 2,5-kilometrową trasę na Woli. Jesteśmy po aukcji elektronicznej, dzięki której będzie można wybrać najkorzystniejszą ofertę – informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich. W realizacji jest jeszcze budowa trasy tramwajowej na Tarchominie oraz na ul. Kasprzaka. W perspektywie ma powstać także linia na Gocław.
Ciszej i czyściej
Przed spółką jest jeszcze budowa nowej zajezdni i odbiory 123 nowych tramwajów z możliwością skorzystania z opcji na kolejnych 90. – Łączny planowany koszt wszystkich projektów finansowanych z UE do 2023 roku wynosi 2,29 mld zł – dodaje Dutkiewicz.