Duże miasto wyda pół miliarda złotych na tramwaje

Wrocław ma już zagwarantowane prawie 460 milionów złotych na nowy tabor i modernizację zajezdni.

Publikacja: 13.07.2021 11:23

W ramach nowego programu inwestycyjnego zmodernizowane zostaną m.in. tramwaje wyprodukowane dla Wroc

W ramach nowego programu inwestycyjnego zmodernizowane zostaną m.in. tramwaje wyprodukowane dla Wrocławia przez Skodę

Foto: fot. adobestock / beqa

Pieniądze będą pochodzić z obligacji wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Otrzyma ono finansowanie zwrotne banków Pekao SA i PKO BP, które w całości zostanie przeznaczone na program inwestycyjny. Jego realizację zaplanowano na lata 2021-2025.

Rozjazdy do wymiany

Miejski przewoźnik kupi 21 klimatyzowanych i niskopodłogowych pojazdów Moderus Gamma, w ramach opcji zawartej w umowie z września 2020 r., powalającej zwiększyć podstawową transakcję na 25 tramwajów o dodatkowe wagony. Sfinansuje ponadto modernizację tramwajów Protram i Skoda oraz dwóch zajezdni – Borek i Ołbin, dzięki czemu będą mogły one pomieścić większą liczbę wagonów. Pieniądze mają również pozwolić na przyszły zakup tramwajów zastępujących najstarsze wagony 105N.

CZYTAJ TAKŻE: Więcej nowych tramwajów. Są z Polski, ale i z Turcji

Jak twierdzi prezes wrocławskiego MPK Krzysztof Balawejder, komunikacja miejska ma być priorytetem dla obecnych władz miasta. Od początku prezydentury Jacka Sutryka pojawiło się 200 nowych autobusów, 46 tramwajów, a kolejne 42 skierowano do modernizacji.

– To także 80 milionów rocznie na program radykalnej poprawy stanu wrocławskich torowisk – dodaje Balawejder. Dotyczy on przede wszystkim wymiany rozjazdów na najważniejszych skrzyżowaniach w mieście. Remontowane są także torowiska.

Cicho i ekologicznie

Nowe tramwaje mają jeździć na trasie do Nowego Dworu. W końcu czerwca zostało włączonych do ruchu 2 kilometry nowego torowiska i 5 nowych peronów – to pierwszy odcinek Trasy Autobusowo-Tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia w ostatnich latach. Nowe przystanki powstały na wysokości dawnego dworca Marchijskiego, przy ul. Smoleckiej oraz przy ul. Robotniczej na wysokości ul. Śrubowej.

CZYTAJ TAKŻE: Czeka nas przesiadka na tramwaj. Duże inwestycje w miastach

Cała trasa na Nowy Dwór o długości ok. 7 kilometrów ma być gotowa w 2023 r. Będzie kosztowała ok. 390 mln zł. Pierwszy odcinek od placu Orląt Lwowskich do ul. Śrubowej i Wrocławskiego Parku Przemysłowego kosztował blisko 94 miliony złotych, z czego blisko połowa to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

Wrocław realizuje jeszcze jedną inwestycję w rozbudowę komunikacji tramwajowej – równolegle powstaje nowa trasa na Popowice, której otwarcie ma nastąpić za dwa lata. Natomiast w planach jest trasa na Swojczyce.

Pieniądze będą pochodzić z obligacji wrocławskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Otrzyma ono finansowanie zwrotne banków Pekao SA i PKO BP, które w całości zostanie przeznaczone na program inwestycyjny. Jego realizację zaplanowano na lata 2021-2025.

Rozjazdy do wymiany

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Z regionów
Wybory samorządowe 2024: Ilu posłów zostanie prezydentami?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Z regionów
Prezydent miasta idzie do parlamentu? Rząd już nie wyznaczy komisarza
Z regionów
Z Sejmu do sejmiku: Którzy posłowie przenieśli się do samorządu?
Z regionów
Były wiceprezydent Warszawy wyjaśnia, czemu chce być prezydentem Raciborza
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Z regionów
Krzysztof Kosiński: Samorządy potrzebują 10 mld zł, by zrekompensować Polski Ład