Gdańsk jest pierwszym polskim miastem, w którym komunikacja tramwajowa funkcjonuje nieprzerwanie i które wymieniło cały tabor tramwajowy na niskopodłogowy. Gdańsk był także pierwszym dużym miastem, które całkowicie zastąpiło stare autobusy niskopodłogowymi pojazdami.
Przede wszystkim wygoda
O zaletach taboru niskopodłogowego pasażerów przekonywać nie trzeba. Dlatego miejscy przewoźnicy starają się jak najszybciej wymienić stare autobusy i tramwaje na nowoczesne, z niską podłogą, idealnie dostosowane do potrzeb np. starszych i niepełnosprawnych pasażerów. W Gdańsku ta ostateczna wymiana stała się możliwa dzięki zakupowi 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo. W nocy z 18 na 19 lutego do Gdańska dotarł ostatni z zamówionych tramwajów, a już 5 marca wyjechał wozić pasażerów.
Dzień później miasto pożegnało ostatnią kursującą stopiątkę, czyli model Konstal 105 N. Tramwaje te woziły pasażerów nieprzerwanie przez 46 lat (pierwszy wagon tego typu wyjechał w Gdańsku 5 marca 1975 r.). W ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z ruchu i zastępowane nowymi tramwajami. Ostatnie trzy składy „105” jeszcze do 4 marca tego roku obsługiwały linię nr 8 Jelitkowo–Stogi.
CZYTAJ TAKŻE: W Krakowie tramwaj pojechał bez motorniczego
– Stopiątka, którą miasto pożegnało 6 marca, dołączy do naszej historycznej floty pojazdów zabytkowych – mówi Jędrzej Sieliwończyk z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.