Dotychczasowym efektem programu jest 15 zmodernizowanych stacji. Ostatnio, w styczniu, otwarto nowy dworzec w Czeremsze (woj. podlaskie). Stacja stanowi węzeł przesiadkowy przy magistrali wschodniej łączącej Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.
– Większość prowadzonych przez nas inwestycji dworcowych wchodzi w decydującą fazę. Aż 42 proc. z nich jest w trakcie prac budowlanych oraz na etapie wyboru wykonawcy. Kolejne 40 proc. jest na etapie opracowania dokumentacji projektowych i wyboru pracowni architektonicznych, które je opracują – wylicza Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.
Poznań razy dwa
Wśród oddanych znajduje się budynek dworca Poznań Zachodni wzniesiony w 1927 roku. Zakres robót budowlanych objął tu m.in. odnowienie elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz zagospodarowanie terenu obok budynku. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Poznań Zachodni został wzniesiony w 1927 r. / fot. PKP SA
Trzeba też było zadbać o walory zabytkowe – prace budowlane odbywały się pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto historyczne elementy, które zostały poddane renowacji i wyeksponowane. Wizyta na nowej-starej stacji może przywieść na myśl Powszechną Wystawę Krajową z 1929 roku, stanowiącą prezentację dorobku państwa po dekadzie niepodległości. To właśnie przy tej okazji wzniesiono dworzec.