Reklama
Rozwiń

Nowy przywita peron. Dworcowe zabytki odzyskują blask

Pierwsze ze 188 dworców odnowionych w ramach programu inwestycji dworcowych PKP służą już podróżnym. Łączna wartość zakończonych modernizacji przekracza 113 milionów złotych.

Publikacja: 27.02.2020 11:33

Dworzec w Chojnowie (woj. dolnośląskie) służy pasażerom od 1845 roku

Dworzec w Chojnowie (woj. dolnośląskie) służy pasażerom od 1845 roku

Foto: fot. PKP SA

Dotychczasowym efektem programu jest 15 zmodernizowanych stacji. Ostatnio, w styczniu, otwarto nowy dworzec w Czeremsze (woj. podlaskie). Stacja stanowi węzeł przesiadkowy przy magistrali wschodniej łączącej Olsztyn, Białystok, Lublin, Rzeszów i Kielce.

Większość prowadzonych przez nas inwestycji dworcowych wchodzi w decydującą fazę. Aż 42 proc. z nich jest w trakcie prac budowlanych oraz na etapie wyboru wykonawcy. Kolejne 40 proc. jest na etapie opracowania dokumentacji projektowych i wyboru pracowni architektonicznych, które je opracują – wylicza Krzysztof Mamiński, prezes PKP SA.

Poznań razy dwa

Wśród oddanych znajduje się budynek dworca Poznań Zachodni wzniesiony w 1927 roku. Zakres robót budowlanych objął tu m.in. odnowienie elewacji, wymianę poszycia dachu, wzmocnienie konstrukcji, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej oraz zagospodarowanie terenu obok budynku. Dworzec został dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

""

Poznań Zachodni został wzniesiony w 1927 r. / fot. PKP SA

Foto: regiony.rp.pl

Trzeba też było zadbać o walory zabytkowe – prace budowlane odbywały się pod nadzorem Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. W ich trakcie odkryto historyczne elementy, które zostały poddane renowacji i wyeksponowane. Wizyta na nowej-starej stacji może przywieść na myśl Powszechną Wystawę Krajową z 1929 roku, stanowiącą prezentację dorobku państwa po dekadzie niepodległości. To właśnie przy tej okazji wzniesiono dworzec.

CZYTAJ TAKŻE: Dworce jak dworki. Szykuje się remont na ogólnopolską skalę

Dworzec Zachodni to druga z poznańskich stacji po zmianach. Wcześniej otwarto nowy dworzec Poznań Garbary, który powstał w miejscu poprzedniego budynku. – A to nie koniec inwestycji PKP SA dla Wielkopolski. Programem inwestycji dworcowych objęliśmy w tym województwie jeszcze 11 obiektów – przypomina Krzysztof Mamiński.

Po drodze do Wiednia

Dworcowe zabytki po remoncie można oglądać także w podwarszawskim Pruszkowie (1924 r.) i dolnośląskim Chojnowie (1845 r.).

W Pruszkowie odtworzono historyczne posadzki, stropy, schody i poręcze, a nowy dach pokryto historycznie udokumentowaną dachówką „karpiówką”. Wiele elementów trzeba było dorobić na zamówienie ze względu na znaczny stopień zniszczenia pierwotnych materiałów. Uzgodnieniom z konserwatorem zabytków podlegały nie tylko elementy architektoniczne, jak stolarka okienna i drzwiowa, ale też drobiazgi, takie jak zegar dworcowy i włączniki elektryczne w poczekalni.

""

Na dworcu w podwarszawskim Pruszkowie odtworzono m.in. historyczne posadzki, stropy, schody i poręcze / fot. PKP SA

Foto: regiony.rp.pl

– Pruszków to miasto silnie związane z koleją i jej historią. Pociągi przejeżdżają tutaj od 1845 roku. Nasze miasto leży na trasie dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. To u nas powstała jedna z pierwszych stacji na terenie zaboru rosyjskiego – przypomina Paweł Makuch, prezydent Pruszkowa. – Po remoncie wygląd dworca i detale architektoniczne odzyskały blask międzywojennego polskiego neorenesansu – zauważa.

Przed remontem miasto zobowiązało się do wynajęcia od PKP pomieszczeń dworca, zatem obiekt będzie służył także mieszkańcom, którzy akurat nie wybierają się w podróż.

Kolejowa dolina

Wśród planowanych inwestycji uwagę zwraca przebudowa 12 dworców w Dolinie Popradu. W ubiegłym roku PKP podpisały w tej sprawie umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Modernizacja dworców w Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Zubrzyku, Starym Sączu, Rytrze, Barcicach, Młodowie, Łomnicy-Zdroju, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Miliku ma kosztować ponad 44 mln zł (unijne dofinansowanie przekracza 27 mln zł i może wzrosnąć).

CZYTAJ TAKŻE: Drugie życie krośnieńskiego dworca kolejowego

Wiadomo już, że dworce w Barcicach, Piwnicznej, Piwnicznej-Zdroju, Rytrze, Wierchomli Wielkiej, Żegiestowie, Żegiestowie-Zdroju oraz Starym Sączu zostaną przebudowane. Wszystkie, oprócz budynku stacji w Starym Sączu, są objęte ochroną konserwatorską. W Łomnicy-Zdroju, Młodowie, Miliku oraz Zubrzyku stare dworce zostaną zastąpione nowymi.

Małopolscy samorządowcy podkreślają regionalną wagę inwestycji, mimo że obejmuje ona stacje w małych miejscowościach. – Rozwój infrastruktury kolejowej w Małopolsce to jeden z priorytetów władz województwa. Chcemy, aby mieszkańcy każdego zakątka naszego regionu mogli sprawnie, bezpiecznie i komfortowo dotrzeć do pracy, szkoły lub domu – mówi Witold Kozłowski, marszałek województwa małopolskiego.

– Inwestycje infrastrukturalne to nie tylko udogodnienia dla mieszkańców i turystów, ale także realne ułatwienie dla przedsiębiorców zainteresowanych rozwijaniem biznesu w Małopolsce. Stworzą dogodne warunki dla rynku pracy – dodaje Łukasz Smółka, wicemarszałek województwa.

Wrocławski przykład

Warto przy tej okazji wspomnieć o dworcu, którego remont – chociaż przeprowadzony kilka lat przed wejściem w życie programu inwestycji dworcowych – pokazał, jaki może być efekt prac modernizacyjnych.

CZYTAJ TAKŻE: Zabytkowe dworce: kłopot czy korzyści?

Przeprowadzona w latach 2010–2012 rewitalizacja dworca Wrocław Główny wraz otoczeniem i infrastrukturą techniczną przywróciła imponujący blask ponad 150-letniej budowli. Świetność odzyskała także jedna z niewielu w Polsce hal peronowych. Całość kosztowała ponad 361 mln złotych (w tym ponad 180 mln ze środków Unii Europejskiej).

Warto pojechać, wysiąść, poczekać, wsiąść i wrócić.

""

mat.pras.

Foto: regiony.rp.pl

Jacek Kosmala, burmistrz Nidzicy

Dworzec kolejowy to wizytówka każdego miasta. Niestety, nasza „wizytówka” przez kilkadziesiąt lat spełniała odwrotne do zamierzonego zadanie – odstraszała potencjalnych turystów czy po prostu osoby podróżujące koleją. Na szczęście już niebawem mieszkańcy, turyści oraz klienci kolei państwowych będą mogli cieszyć oko zmianami. I to nie tylko na terenie budowanego właśnie supernowoczesnego dworca, ale również w jego pobliżu. Równocześnie z przebudową dworca trwa współfinansowana przez gminę Nidzica modernizacja jednej z głównych arterii miasta, ul. Kościuszki, która łączy dworzec ze ścisłym centrum. Ponadto dzięki bardzo dobrej współpracy z zarządem PKP planujemy korzystać z części pomieszczeń, które powstaną po przebudowie. Jednak najistotniejsze z perspektywy potencjału turystycznego i komunikacyjnego jest wpisanie nidzickiego dworca do tzw. szprychy Centralnego Portu Komunikacyjnego.

""

mat.pras.

Foto: regiony.rp.pl

Jacek Lelek, burmistrz Starego Sącza

W ostatnich dniach pojawiła się informacja o wyborze najkorzystniejszej oferty na przebudowę i budowę dworców kolejowych w Dolinie Popradu, w tym dworca starosądeckiego. Stary Sącz nie współfinansuje przedsięwzięcia, natomiast jest jego partnerem, co będzie skutkowało m.in. wynajmem przez gminę pomieszczeń od PKP na działalność organizacji pozarządowych, obowiązkiem utrzymania terenów zielonych w obrębie dworca oraz rowerowego parkingu Bike & Ride. Przebudujemy też drogę prowadząca do dworca, co nie wynika bezpośrednio z umowy partnerskiej, ale jest naszym zdaniem konieczne, by inwestycja lepiej służyła pasażerom. Linia kolejowa Tarnów–Leluchów (linia w Dolinie Popradu, nazywana „kryniczanką” – red.) nie jest w tym momencie najistotniejszym korytarzem komunikacyjnym, ale z zadowoleniem przyjmuję pozytywne oznaki ożywienia ruchu pasażerskiego z i do Krakowa. Wzrost potencjału turystycznego i komunikacyjnego będziemy mogli ocenić po zakończeniu budowy linii Podłęże–Piekiełko, która istotnie skróci czas dojazdu ze stolicy Małopolski na Sądecczyznę.

""

mat.pras.

Foto: regiony.rp.pl

Andrzej Bojarski, zastępca prezydenta Oświęcimia

Cieszy nas, że przestrzeń wokół dworca się zmienia. To miejsce jest odwiedzane nie tylko przez mieszkańców, ale też turystów. Z myślą o nich – w porozumieniu z PKP – przygotujemy infokiosk z informacją turystyczną. PKP przebudowuje budynek dworca oraz modernizuje linie kolejowe w kierunku Krakowa i Czechowic-Dziedzic, miasto zaś wybudowało parking wielopoziomowy. Przy dworcu PKP stanie też jedna z dziewięciu stacji Oświęcimskiego Roweru Aglomeracyjnego. Dobrze, że nasze działania są spójne. Dworzec będzie nowoczesny i funkcjonalny, a pobliski Park & Ride (nowość w naszym mieście) zapewni bezpłatne i bezpieczne parkowanie samochodów na czas dalszej podróży. Kluczowa jest jednak przebudowa linii kolejowych, która umożliwi szybkie połączenie z Katowicami i Krakowem. Wtedy chętniej będziemy korzystali z kolei.

Z regionów
Święta powodzian. Wspólne wigilie i kolacje w samotności
Z regionów
Świąteczne iluminacje w miastach. Oryginalne, ale nie za drogie
Z regionów
Anna Kovbasiuk: Miasta przyszłości
Z regionów
Rok 2024 był rokiem przełomu dla samorządów i ich władz
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Z regionów
W polskich miastach odbędą się Wigilie dla potrzebujących
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku