Nowe połączenia autobusowe w Łódzkiem

Shutterstock

Prawie 4 miliony złotych z rządowego programu dotyczącego walki z wykluczeniem komunikacyjnym otrzymał urząd marszałkowski w Łodzi. Dzięki tym pieniądzom w całym województwie od stycznia pojawiło się osiem nowych lokalnych połączeń autobusowych.

Nowe połączenia pojawiły się na mapie województwa łódzkiego już 1 stycznia i uzupełniły dotychczasową siatkę komunikacyjną. W sumie w 2020 roku będzie to już 36 linii, a ich łączna długość wyniesie 1937 km. Nowe linie połączą miejscowości z kilku powiatów. Autobusy pojadą na następujących liniach: Piotrków Trybunalski–Wola Krzysztoporska–Radomsko, Pajęczno-Strzelce Wielkie-Radomsko, Brzeziny-Stryków-Głowno, Rawa Mazowiecka-Żelechlinek-Koluszki, Piątek-Wola Kałkowa-Łowicz, Poddębice-Wartkowice-Aleksandrów Łódzki, Aleksandrów Łódzki-Lutomiersk-Łask oraz Szczerców–Widawa.

CZYTAJ TAKŻE: Powrót PKS-ów bez szans na sukces

Projekt realizowany jest ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, który powstał na potrzeby przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców wielu miejscowości w całej Polsce. W jego ramach samorząd województwa łódzkiego uruchomił dotychczas 28 nowych linii komunikacji autobusowej. Większość z nich ruszyła od początku września 2019 roku.

– Mieszkańcy miejscowości, do których kursują autobusy dziękują nam za to, że wreszcie mogą dojechać do urzędu, do lekarza czy na zakupy bez konieczności proszenia kogoś o pomoc w transporcie. To jest ważne, bo projekt miał przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu mieszkańców naszego województwa i to się dzieje. Dlatego chcemy i będziemy go rozwijać – mówi Grzegorz Schreiber, marszałek województwa łódzkiego.

CZYTAJ TAKŻE: Uśpione PKS z szansą na powrót do życia

Marszałek podkreśla, że po każdy projekt rządowy, który może służyć regionowi, trzeba sięgać i z niego korzystać. Warto dodać, że efektywność i opłacalność projektu są na bieżąco analizowane. Z założenia nowe linie autobusowe miały być dofinansowywane przez województwo, ale okazuje się, że już po kilku miesiącach niektóre zaczęły być samowystarczalne.

Dotowane autobusy dojadą do 220 wykluczonych komunikacyjnie miejscowości województwa łódzkiego, a nowoutworzone linie obejmują swoim zasięgiem wszystkie powiaty województwa. Połączenia zyskało 115 gmin, przy łącznej liczbie 177 gmin w woj. łódzkim.

 

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych

Został stworzony 16 maja 2019 roku, jego celem jest przywracanie lokalnych połączeń autobusowych tam, gdzie są białe plamy komunikacyjne. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy. Fundusz rozwoju przewozów autobusowych jest  państwowym funduszem celowym. Jego dysponentem jest minister do spraw transportu. Obsługę Funduszu na zasadach określonych w umowie z jego dysponentem prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego. Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinasowanie Funduszu w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych – 800 mln zł.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Inwestują w papieską Drawę

Ponad 170 km liczy szlak kajakowy im. Karola Wojtyły na rzece Drawie, jeden z ...

Wieś inaczej rządzona

Sołtys mógłby wnioskować o przyznanie mu wynagrodzenia za wykonywanie zadań, które nie są związane ...

Obniżka PIT: miasta tną inwestycje

Samorządom znacząco spadną dochody z powodu obniżenia stawki podatku PIT czy wprowadzenia ulgi dla ...

„Nie” dla podziału Mazowsza

Po raz kolejny wraca pomysł wyodrębnienia z Mazowsza aglomeracji warszawskiej i utworzenia dwóch województw. To absurdalny i ...

Dwa wspaniałe dni w Szczecinie

48 godzin to stanowczo za mało, by poznać Szczecin, ale to dobry początek. Zanim ...

Ważą się losy krakowskiego metra

W tym roku ma wreszcie powstać studium wykonalności krakowskiego metra – kluczowy dla tej ...