Samorządowe koleje biją rekordy frekwencji i kupują nowe pociągi

Województwo pomorskie to region, którego mieszkańcy wykorzystują kolej najczęściej w Polsce – wynika z najnowszych danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).

Publikacja: 30.05.2025 20:46

W Kolejach Śląskich rok zapowiadałby się nieźle, gdyby nie gigantyczna inwestycja powiązana z zamyka

W Kolejach Śląskich rok zapowiadałby się nieźle, gdyby nie gigantyczna inwestycja powiązana z zamykaniem torów – warta 4 mld zł modernizacja Katowickiego Węzła Kolejowego

Foto: Koleje Śląskie

W ub. roku Pomorzanie wsiadali do pociągu średnio 33,2 razy. Natomiast liderem wśród odprawionej liczby podróżnych zostało województwo mazowieckie z łączną liczbą 105,9 mln osób, a Pomorze znalazło się na drugim miejscu (78,3 mln pasażerów).

Według GUS, współczynnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8 – czyli przeciętnie każdy mieszkaniec Polski w 2024 r. podróżował koleją niemal 11 razy. - To najwyższa wartość tego wskaźnika od początku obecnego stulecia – informuje UTK.

We wszystkich województwach ponad połowa pasażerów została przewieziona na trasach lokalnych lub aglomeracyjnych. Największy udział takich połączeń jest w województwach: pomorskim – 91 proc., dolnośląskim – 85 proc. i mazowieckim – 82 proc.. Z kolei w województwach lubelskim i podlaskim pociągi dalekobieżne stanowią 46 proc. i 44,9 proc. udziału w rynku przewozów pasażerskich i są to najwyższe współczynniki w całym zestawieniu.

Regionalnym kolejom w 2024 roku przybyło pasażerów

Większość regionalnych przewoźników kolejowych może pochwalić się znaczącym wzrostem frekwencji. Przykładowo Koleje Wielkopolskie rok 2024 zakończyły z rekordową liczbą 18,5 mln podróżnych, co stanowi wzrost o 1,7 mln w porównaniu z rokiem poprzednim. Także obecny rok zapowiada się frekwencyjnie rekordowo. Marzec 2025 roku okazał się najlepszym miesiącem w historii działalności przewoźnika pod względem liczby pasażerów – jego pociągami podróżowało prawie 2 miliony pasażerów. Najlepszym okazał się także pierwszy kwartał z frekwencją na poziomie 5 mln podróżnych.

Czytaj więcej

Niemal milion podróżnych na wąskich torach

Dobry rok powinny mieć przed sobą Koleje Dolnośląskie. - W samym 2025 roku pokonają 15 milionów, a z ich usług skorzystają ponad 23 miliony pasażerów – prognozował Michał Rado, wicemarszałek województwa dolnośląskiego, odpowiedzialny za kolej. Ten wynik ma być osiągnięty m.in. dzięki zwiększeniu liczby połączeń. Przewoźnik właśnie zapowiedział, że ponownie uruchomi wakacyjne, bezpośrednie połączenie na trasie Wrocław – Świnoujście. Pociąg Nadmorski będzie kursować od 21 czerwca do 31 sierpnia 2025 r., a przejazd zajmie 5 godzin. Kolejną wakacyjną propozycją ma być powrót – po 25 latach - pociągów do Karpacza.

W ubiegłym miesiącu najlepszy wynik w swojej historii odnotowały Koleje Małopolskie. Przewiozły 1,25 mln pasażerów w pociągach i ponad 369 tys. w autobusach Małopolskich Linii Dowozowych. Natomiast podczas majowego weekendu swój dzienny rekord frekwencji pobiła Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA). – Sukces majowego weekendu pokazuje, że rozwój siatki połączeń, dobrze przygotowana i wygodna oferta, połączona z dostępem do atrakcji turystycznych, odpowiada na oczekiwania mieszkańców i gości regionu. Stajemy się coraz ważniejszym elementem turystyki w województwie łódzkim – mówi Maciej Sobieraj, prezes ŁKA.

Regionalni przewoźnicy inwestują w tabor

W Kolejach Śląskich rok zapowiadałby się nieźle, gdyby nie gigantyczna inwestycja powiązana z zamykaniem torów – warta 4 mld zł modernizacja Katowickiego Węzła Kolejowego. O ile w pierwszych sześciu miesiącach ub. roku dało się zauważyć wzrost frekwencji, o tyle w drugim półroczu, zwłaszcza od jesieni, liczba podróżnych malała średnio o 10 proc. miesięcznie. Za to w tym roku coraz więcej pasażerów będzie korzystać z połączeń kolejowych do miejscowości turystycznych – Wisły, Ustronia i Zwardonia.

Frekwencyjne wzrosty skłaniają regionalnych przewoźników do inwestycji w tabor. Przykładem są Koleje Mazowieckie, które kupują od firmy Stadler kolejnych 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt 3. Będą kosztować ponad 669 mln zł, z czego 162 mln zł wyniesie dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. Podpisana w końcu marca 2025 r. umowa jest trzecią z czterech umów przewidzianych w kontrakcie zawartym w ubiegłym roku. Do Kolei Mazowieckich trafi łącznie 39 pociągów. Dodatkowo, w ramach odrębnej umowy ze Stadlerem, zostanie dostarczonych jeszcze 25 identycznych pojazdów.

Czytaj więcej

Zmiany w inwestycji za 4 mld zł. W Katowicach wybudują tunel pod dworcem

– Jesteśmy jednym z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w kraju m.in. dzięki temu, że stale inwestujemy w nowy tabor – stwierdza Janina Ewa Orzełowska, członkini zarządu województwa mazowieckiego. - Naszym celem na najbliższe lata jest zakup aż 75 takich pojazdów. To nie tylko inwestycja w park taborowy, ale też w rozwój całego regionu – zapowiada Robert Stępień, prezes Kolei Mazowieckich.

W obecnej dekadzie samorząd województwa wielkopolskiego zamówił 9 pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Nowe pociągi kupi także województwo opolskie: władze Opolszczyzny podpisały umowę z bydgoską Pesą na dostawę pięciu nowych składów z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejnych dziesięć. Jak podaje branżowy serwis InfoRail, województwo łódzkie ogłosiło właśnie przetarg na zakup nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które mają wesprzeć walkę z wykluczeniem komunikacyjnym.

W ub. roku Pomorzanie wsiadali do pociągu średnio 33,2 razy. Natomiast liderem wśród odprawionej liczby podróżnych zostało województwo mazowieckie z łączną liczbą 105,9 mln osób, a Pomorze znalazło się na drugim miejscu (78,3 mln pasażerów).

Według GUS, współczynnik wykorzystania kolei wyniósł 10,8 – czyli przeciętnie każdy mieszkaniec Polski w 2024 r. podróżował koleją niemal 11 razy. - To najwyższa wartość tego wskaźnika od początku obecnego stulecia – informuje UTK.

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Podróż na szelkach. Samorządy kupują nowe trolejbusy
Materiał Promocyjny
VI Krajowe Dni Pola Bratoszewice 2025
Transport
Ruszył największy w Polsce system solarnych biletomatów
Transport
Zwolniło tempo inwestycji w miejskie autobusy elektryczne
Transport
Komplikacje z nowym systemem biletowym dla Warszawy
Materiał Promocyjny
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę
Transport
Miasta bez kolei są wykluczone komunikacyjnie. Ale sytuacja powoli się poprawia
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont