Rower zamiast dostawczaka. Nietypowe rozwiązania w miastach

Poznańskie firmy mogą przetestować rower cargo w swojej codziennej działalności. Bez opłat i bez zobowiązań, w ramach projektu SPECIFIC realizowanego przez badaczy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Rowery cargo można wypożyczyć także w innych miastach.

Publikacja: 29.04.2025 19:08

Zarówno firmy, jak i osoby prywatne chętnie korzystają z rowerów towarowych

Zarówno firmy, jak i osoby prywatne chętnie korzystają z rowerów towarowych

Foto: Adobe Stock

- U nas można z nich korzystać w ramach systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Do dyspozycji są rowery towarowe zwykłe dwukołowe i trójkołowe oraz elektryczne. Rowery transportowe zamówiliśmy z myślą o osobach, które chciałyby np. pojechać na zakupy, a nie korzystać w tym celu z samochodu - mówi Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Rower towarowy alternatywą dla samochodu

W Poznaniu mieszkańcy mają możliwość skorzystania z rowerów cargo w ramach działań pilotażowych i projektów wspierających zrównoważony transport. - Choć miasto nie prowadzi własnej wypożyczalni, to aktywnie promujemy rowery cargo jako alternatywę dla samochodów – szczególnie w zabytkowej części miasta - mówi Michał Łakomski z Urzędu Miasta Poznania.

To miasto uczestniczy w międzynarodowym projekcie SPECIFIC, w ramach którego testowane są rowery cargo w codziennym użytkowaniu, m.in. przez lokalne firmy, a celem projektu jest ocena ich przydatności oraz potencjału zastąpienia pojazdów silnikowych w dostawach i transporcie miejskim.

Czytaj więcej

Jak miasta ułatwiają mieszkańcom sprawdzenie stanu technicznego rowerów

- Jednośladowe cargo to specjalne pojazdy przystosowane do przewożenia nawet 100 kg ładunku. Dzięki wspomaganiu elektrycznemu jazda jest łatwa i szybka - do 25 km/h. Rozwiązania tego typu zyskują coraz większą popularność w europejskich miastach, gdzie pomagają ograniczać korki i emisję spalin - podaje poznański magistrat.

Udział w programie jest bezpłatny. Zgłaszać się mikro, małe i średnie firmy oraz organizacje pozarządowe działające na terenie Poznania i całego powiatu.

- Udział w programie to nie tylko okazja do przetestowania nowoczesnego środka transportu, ale także  wkład w rozwój zrównoważonej mobilności miejskiej. Rower cargo pozwala zmniejszyć koszty transportu - brak wydatków na paliwo i niskie koszty eksploatacji - podają urzędnicy.

W październiku 2023 roku w Poznaniu otwarto także pilotażowo pierwszy w Polsce mikrohub przeładunkowy dla rowerów cargo, który umożliwia przeładunek przesyłek z samochodów dostawczych na rowery – co ma usprawnić dostawy na tzw. „ostatniej mili”.

Rower cargo nadaje się do przewozu towarów, ale i dzieci

Także Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie oferuje krakowskim firmom, instytucjom i organizacjom pozarządowym możliwość przetestowania roweru towarowego. - Te rowery, typu long john z zamykaną skrzynią, udostępniane są bezpłatnie na czas do 30 dni. Można z nich korzystać na terenie Krakowa. Wypożyczany model roweru – Babboe City – pozwala na transport ładunku o wadze do 75 kg - mówi Maciej Piotrkowski z Zarządy Transportu Publicznego w Krakowie.

Aby skorzystać z takiego jednośladu trzeba wypełnić specjalny formularz zgłoszeniowy. W ramach projektu dostępne są cztery rowery bez wspomagania, które są udostępniane bezpłatnie.

- Z naszych obserwacji wynika, że zarówno firmy, jak i osoby prywatne bardzo chętnie korzystają z oferowanych rowerów towarowych. W ścisłym centrum miasta stanowią one realną alternatywę transportową. A do ich wypożyczenia tworzą się kolejki - mówi Maciej Piotrkowski.

Czytaj więcej

Miasta w sieci rowerów. Budowa nowych tras jest coraz droższa

Dodaje, że teraz, w ramach nowego projektu, metaCCAZE miasto planuje zmianę formuły udostępniania rowerów towarowych. - Chcemy zorganizować nowy, multimodalny punkt, który zostanie zlokalizowany najprawdopodobniej w rejonie przystanku kolejowego SKA Grzegórzki - mówi urzędnik.

Podkreśla, że to ma być w założeniu rodzaj hubu, który pozwoli też przechowywać przez jakiś czas towar – to znaczy przewoźnik rowerowy nie będzie musiał zgrywać się idealnie w czasie i miejscu z dostawcą samochodowym.

- Dodatkowo obok tego punktu ma działać stacja miejskiego roweru. W tej chwili w ramach programu metaCCAZE zostały kupione dwa rowery trójkołowe (do cięższych pakunków) i cztery rowery dwukołowe (przeznaczone do transportu towarów lżejszych czy mniejszych) - mówi Maciej Piotrkowski.

We Wrocławiu z rowerów cargo można korzystać w ramach systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Można nimi przewozić towary, ale też zabrać dzieci na przejażdżkę - skrzynia rowerów wyposażona jest w zdejmowane ławki do przewozu dzieci oraz pasy bezpieczeństwa.

- Maksymalnie można w niej przewieźć czworo dzieci. Elektryczna wersja roweru cargo ma silnik ze wspomaganiem, które ułatwia poruszanie się po ciężkim terenie i pomaga w kierowaniu obciążonym rowerem - mówi Joanna Urbańska-Jaworska z wrocławskiego ratusza.

Za rower towarowy użytkownik płaci 2,50 zł/godz. - od momentu wypożyczenia do czwartej godziny korzystania z niego. Od 5 do 24 godzin korzystanie jest darmowe. 25. i każda następna rozpoczęta godzina kosztuje znów 2,50 zł. Opłata za przekroczenie 72 godzin od momentu wypożyczenia wynosi 500 zł.

- U nas można z nich korzystać w ramach systemu Wrocławskiego Roweru Miejskiego. Do dyspozycji są rowery towarowe zwykłe dwukołowe i trójkołowe oraz elektryczne. Rowery transportowe zamówiliśmy z myślą o osobach, które chciałyby np. pojechać na zakupy, a nie korzystać w tym celu z samochodu - mówi Joanna Urbańska-Jaworska z Urzędu Miejskiego we Wrocławiu.

Rower towarowy alternatywą dla samochodu

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Jak miasta ułatwiają mieszkańcom sprawdzenie stanu technicznego rowerów
Transport
CPK koryguje linię kolejową do granicy z Czechami
Transport
W miastach potrzebne są tramwaje dwukierunkowe i niskopodłogowe
Transport
Tychy budują rowerową autostradę do Katowic
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Agresja w komunikacji publicznej. Pasażerowie są coraz bardziej nieobliczalni