Katowice mają swoją pierwszą velostradę

Pod koniec ubiegłego roku stolica Śląska oficjalnie udostępniła rowerzystom pierwszą w mieście velostradę. Teraz czas na dalszą rozbudowę miejskiej infrastruktury.

Publikacja: 02.03.2025 21:00

Katowicka velostrada liczy sobie 4,4 km długości, wzdłuż których rozmieszczono osiem stacji obsługi

Katowicka velostrada liczy sobie 4,4 km długości, wzdłuż których rozmieszczono osiem stacji obsługi

Foto: mat. pras.

Katowicka velostrada to nie wszystko. – Tylko w ubiegłym roku wybudowaliśmy ponad 12 km infrastruktury rowerowej o łącznej wartości przeszło 29 mln zł. Oznacza to, że łączna długość infrastruktury rowerowej w Katowicach o różnym standardzie przekroczyła już 200 km – podkreślał prezydent Katowic Marcin Krupa, podsumowując adresowane do rowerzystów inwestycje w mieście.

Velostrada: Perła w koronie Katowic

Przy czym to velostrada jest symboliczną „perłą w koronie”. – Velostrada, która połączyła Brynów z Giszowcem, umożliwiając po drodze zjazd na ulicę Francuską i do Katowickiego Parku Leśnego, to nowa jakość na rowerowej mapie Katowic. To pierwszy tak długi odcinek drogi rowerowej o podwyższonym standardzie w całej Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – kwitował. Ratusz wydał na tę inwestycję 12,5 mln zł, korzystając też z dofinansowania UE dla projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem do transformacji regionu – Etap 1”.

Trasa liczy sobie 4,4 km, a średnio co 0,5 km rowerzyści mogą się zatrzymać w miejscu obsługi, gdzie można też odpocząć pośród zieleni i skorzystać z samoobsługowej stacji naprawy rowerów. Uzupełniono tam zieleń miejską, dosadzając ponad 360 2-metrowych klonów i lip. Rozłożone wzdłuż trasy ławki zrobiono z materiałów pochodzących z recyklingu, odpornych na działanie warunków atmosferycznych. Całość trasy jest też oświetlona, co pozwala korzystać z niej praktycznie przez całą dobę, a na odcinku od ulicy Kolistej do Francuskiej można też korzystać z biegnącego równolegle chodnika.

Czytaj więcej

W województwie śląskim powstaną dziesiątki kilometrów nowych tras rowerowych

Co najważniejsze, Katowice nie poprzestaną na tej inwestycji. Kolejną zaplanowano wzdłuż ulicy Morawa, od ulicy Brynicy do Sosnowieckiej aż po zjazd na teren stanicy żeglarskiej. Ten odcinek ma połączyć istniejące już trasy oraz zapewnić oświetlenie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w tej okolicy. Warte 3,7 mln zł roboty mają zakończyć się do końca br. – Nowe drogi rowerowe, ale też infrastruktura towarzysząca, taka jak stojaki rowerowe czy samoobsługowe stacje napraw, poprawiają komfort i bezpieczeństwo poruszania się po mieście rowerem. To też zachęta dla mieszkańców do częstszego korzystania z tego najbardziej ekologicznego środka transportu. Dlatego oprócz realizacji prac w terenie trwają również prace projektowe kolejnych połączeń – zapewnia prezydent Katowic.

Na „raj dla rowerzystów” chcą wyrosnąć Beskidy, gdzie na inwestycje w infrastrukturę dla cyklistów przewidziano ponad 100 mln zł

Mowa tu choćby o drodze rowerowej w ciągu ulicy Johna Baildona – od ronda Kani do ulicy Chorzowskiej, gdzie 400-metrowy odcinek ma również łączyć istniejące trasy w ciągach ulic Chorzowskiej i Bożogrobców. W tym przypadku przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej już trwa – ale w planach są przetargi na trzy kolejne odcinki infrastruktury: trasa wzdłuż ulic Pukowca i Żeliwnej (1 km), łącznik pieszy i rowerowy w rejonie ulicy Szadoka realizowany w ramach przebudowy linii kolejowej E65 (970 m) czy wreszcie rozbudowę infrastruktury rowerowej w dzielnicach Piotrowice-Ochojec oraz Ligota-Panewniki (1,8 km).

Czytaj więcej

Marek Wójcik: Samorządy będą mogły w większym zakresie realizować zadania z zakresu mieszkalnictwa

Rok 2024 rokiem rozbudowy infrastruktury rowerowej w całej Polsce

Katowickie inwestycje rowerowe uwypuklają fakt, że rok 2024 można uznać za całkiem udany pod względem rozbudowy infrastruktury rowerowej w całej Polsce. Przykładowo w Warszawie przybyło w ubiegłym roku 47 km tras – a cała stołeczna siatka liczy sobie już blisko 814 km (dla porównania: w 2009 r. warszawska infrastruktura rowerowa liczyła 255 km). Na początku br. potwierdzono już dofinansowanie rzędu 58 mln zł z funduszy europejskich na dalsze inwestycje.

Na „raj dla rowerzystów” chcą wyrosnąć Beskidy, gdzie na inwestycje w infrastrukturę dla cyklistów przewidziano ponad 100 mln zł. Tu kluczowymi atrakcjami mają stać się Jezioro Żywieckie, Kotlina Żywiecka i Beskid Mały. Nowe trasy powstają w Łódzkiem czy wokół Częstochowy.

I tylko o jednym trzeba będzie pamiętać: rowerzyści są jeszcze jedną z grup użytkowników polskich dróg – i wraz z masowym przesiadaniem się na jednoślady pojawiają się wśród nich tacy, którzy jeżdżą zbyt forsownie, łamią przepisy i nadużywają alkoholu. Stąd też 2024 r. to również okres, w którym służby miejskie i policja zaczęły zwracać większą uwagę na tę grupę. Ale wzmożona ostrożność obowiązuje nas wszystkich.

Katowicka velostrada to nie wszystko. – Tylko w ubiegłym roku wybudowaliśmy ponad 12 km infrastruktury rowerowej o łącznej wartości przeszło 29 mln zł. Oznacza to, że łączna długość infrastruktury rowerowej w Katowicach o różnym standardzie przekroczyła już 200 km – podkreślał prezydent Katowic Marcin Krupa, podsumowując adresowane do rowerzystów inwestycje w mieście.

Velostrada: Perła w koronie Katowic

Pozostało jeszcze 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kto zostanie Rowerową Stolicą Polski w 2025 roku? Zgłoszenia do połowy maja
Transport
W województwie śląskim powstaną dziesiątki kilometrów nowych tras rowerowych
Transport
Najwięcej gapowiczów jest na Mazowszu, ale w innych regionach mają najwięcej do zapłacenia
Transport
Mniej papierowych biletów. Nowe technologie w komunikacji miejskiej
Materiał Promocyjny
Zrównoważony rozwój: biznes między regulacjami i realiami
Transport
Śląsk inwestuje w szybkie drogi i sprawniejszą kolej
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”