Śląsk inwestuje w szybkie drogi i sprawniejszą kolej

Biegnąca nowym śladem droga ekspresowa S1 pozwoli bez korków dojechać do miejscowości Podbeskidzia.

Publikacja: 16.02.2025 21:03

Droga ekspresowa S1 ma uprościć i usprawnić komunikację między miastami na Śląsku

Droga ekspresowa S1 ma uprościć i usprawnić komunikację między miastami na Śląsku

Foto: GDDKiA

Rozkręcają się duże inwestycje w infrastrukturze transportowej w województwie śląskim. Miliardy zainwestowane w modernizację kolei i budowę szybkich dróg mają poprawić w perspektywie komunikację pasażerską w regionie i usprawnić przepływ towarów. Nowe przedsięwzięcia warte setki milionów złotych zaplanowały także miasta.

W ubiegłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKIA) podpisała umowę związaną z projektowaniem połączenia śląskiego odcinka drogi ekspresowej S11 z autostradą A1. Przyszła S11 ma się łączyć z A1, drogą wojewódzką nr 911 oraz drogami lokalnymi na węźle Piekary Śląskie. Realizację 65 km S11 zaplanowano na lata 2028–2031, trasa stanowić będzie szybkie połączenie Górnego Śląska m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. Do 2031 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina – blisko 620 km.

Czytaj więcej

Od listopada będzie więcej odcinków płatnych dróg. Resort: zmiany były konieczne

Na Śląsku powstają nowe obwodnice

Z początkiem lutego, dzięki uzyskanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), pojawiła się możliwość rozpoczęcia prac na ok. 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1, zaczynającym się za węzłem Mysłowice Kosztowy do węzła Bieruń. To oznacza, że cały odcinek S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą przejdzie w fazę budowy.

To 40 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem. Większość trasy przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim. Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł.

GDDKiA zakłada oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic w trzecim kwartale 2025 r. Następnym udostępnionym będzie odcinek Dankowice–Bielsko-Biała–Hałcnów (czwarty kwartał), a także jedna z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem. Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 r.

Czytaj więcej

Przyspieszą pociągi w śląskiej aglomeracji

Przygotowywana jest także rozbudowa ponad 4,2 km S1 pomiędzy Dąbrową Górniczą a Sosnowcem, a na koniec 2025 r. planowana jest finalizacja prac na odcinku S1 Przybędza–Milówka, co zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielsko-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji. Ocenia się, że nowa trasa podniesie bezpieczeństwo ruchu, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków, a szybszy dojazd w tę część regionu zachęci turystów do zwiedzania miejscowości wzdłuż tej trasy, wspierając lokalną turystykę.

W ramach rządowego programu 100 obwodnic na Śląsku realizowanych jest 5 przedsięwzięć. To obwodnica Blachowni i Herb w ciągu DK46, obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78, obwodnica Kroczyc, obwodnica Pradeł i obwodnica Szczekocin i Goleniów także w ciągu DK78. Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w województwie świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca, a nowe obwodnice, wraz z realizowaną w ramach rządowego programu budowy dróg obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego północno-wschodnich terenów województwa śląskiego. Nowe odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, a na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny.

Na Śląsku największe od dekad inwestycje na kolei

Największe od dziesięcioleci inwestycje rozkręcają się na kolei. W Katowicach zaczęła się przebudowa strategicznej dla ruchu pasażerskiego linii kolejowej przebiegającej przez miasto. Pozwoli to na oddzielenie ruchu lokalnego od dalekobieżnego, zwiększy się prędkość pociągów i częstotliwość kursowania, skróci czas podróży, poprawi bezpieczeństwo. Wszystko ma kosztować blisko 4 mld zł, z których 85 proc. dofinansuje UE w ramach instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Czytaj więcej

Ruszyła nowa fala prac na budowach linii tramwajowych

Przebudowa obejmuje odcinek linii od stacji Katowice Szopienice Południowe do stacji Katowice Piotrowice, przebiegającej przez stację w centrum miasta i główny katowicki dworzec kolejowy. Zaplanowano budowę 22 km torów (dwa tory zostaną dobudowane), przebudowę kolejnych na długości 96 km oraz wymianę 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów.

Powstaną trzy dodatkowe przystanki: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec, natomiast kolejnych pięć przystanków zostanie zmodernizowanych. Zmiany obejmą także dworzec w Katowicach. Zaplanowano tam m.in. przebudowę peronów, a także remont wieży wodnej. Modernizacja torów wymaga również robót na terenie miasta: przebudowane muszą być wiadukty kolejowe w ciągu ulic Francuskiej, Damrota, św. Jana, Mikołowskiej, Granicznej i Kościuszki. Do tego dojdzie przebudowa podziemnego przejścia łączącego ulice Mariacką i Wojewódzką.

W śląskiej aglomeracji ma być realizowanych jeszcze sześć dużych projektów kolejowych w ramach programu Kolej+. Jednym z najdroższych będzie dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Kolejny projekt za 140 mln zł zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami: mieszkańcom południowych dzielnic Katowic poprawi dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice–Tychy nie przekroczy pół godziny. Połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami poprawi budowa nowej łącznicy kolejowej, dzięki której podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie tylko 10 minut. Natomiast dla kolejnego alternatywnego połączenia – pomiędzy Gliwicami i Rudą Śląską a Katowicami – zdecydowano się wykorzystać linię kolejową używaną w ruchu towarowym.

Katowice: Tramwaj zacznie jeździć do południowych dzielnic

Inwestycje transportowe szykują także lokalne samorządy. W Katowicach będzie to budowa tramwaju do południowych dzielnic, a dzięki niemu podróż pomiędzy Kostuchną a katowickim rynkiem będzie trwała zaledwie 20 minut.

Sosnowiec właśnie pozyskał 3,5 mln zł dofinansowania w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przebudowę ul. Blachnickiego, natomiast Gliwice planują z funduszy unijnych budowę czterech węzłów przesiadkowych, z których dwa powstaną w sąsiedztwie planowanych nowych przystanków kolejowych: w Łabędach oraz na Osiedlu Kopernika.

Rozkręcają się duże inwestycje w infrastrukturze transportowej w województwie śląskim. Miliardy zainwestowane w modernizację kolei i budowę szybkich dróg mają poprawić w perspektywie komunikację pasażerską w regionie i usprawnić przepływ towarów. Nowe przedsięwzięcia warte setki milionów złotych zaplanowały także miasta.

W ubiegłym tygodniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKIA) podpisała umowę związaną z projektowaniem połączenia śląskiego odcinka drogi ekspresowej S11 z autostradą A1. Przyszła S11 ma się łączyć z A1, drogą wojewódzką nr 911 oraz drogami lokalnymi na węźle Piekary Śląskie. Realizację 65 km S11 zaplanowano na lata 2028–2031, trasa stanowić będzie szybkie połączenie Górnego Śląska m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. Do 2031 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina – blisko 620 km.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Mniej papierowych biletów. Nowe technologie w komunikacji miejskiej
Transport
Jak od lutego zmieniła się strefa płatnego parkowania w Warszawie?
Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce