Pociągi od połowy grudnia pojadą szybciej, zatrzymają się na nowych stacjach

Więcej połączeń, krótsze czasy przejazdów, wygodniejsze podróże – w połowie grudnia kolej zmienia rozkład jazdy.

Publikacja: 28.11.2024 17:06

Na najważniejszych relacjach pomiędzy wojewódzkimi miastami czasy przejazdów pociągami PKP Intercity

PKP Intercity

Na najważniejszych relacjach pomiędzy wojewódzkimi miastami czasy przejazdów pociągami PKP Intercity będą – jak dotąd - rekordowe

Foto: PKP Intercity

Pomiędzy największymi miastami regionów pociągi mają kursować w stałych odstępach czasu: co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią, a Wrocławiem. Stolicę z południem i północą kraju będzie łączyć atrakcyjna siatka: z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta kursy realizowane będą średnio co godzinę.

Ile wyniosą czasy przejazdu koleją między dużymi miastami po zmianie rozkładu jazdy

Na najważniejszych relacjach pomiędzy wojewódzkimi miastami czasy przejazdów pociągami PKP Intercity będą – jak dotąd - rekordowe. Przykładowo podróż na trasie Warszawa Centralna Białystok zajmie 1 godzinę i 30 minut (obecnie 2:02), nowy czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Łodzią Fabryczną to 1:07 (1:17), pomiędzy Warszawą a Poznaniem 2:19 (2:28), Wrocławiem a Gdańskiem 4:17 (4:36), Lublinem a Wrocławiem 5:15 (5:44), Warszawą a Szczecinem 4:17 (5:01), Krakowem a Zakopanem 2:01 (2:21), Zamościem a Krakowem 3:55 (5:09), Poznaniem a Szczecinem 1:46 (2:13).

Czytaj więcej

Szybkie pociągi zjadą łącznicami do powiatów

Inne relacje także mają być atrakcyjne pod względem czasu i możliwości wyboru terminu podróży. To m.in. połączenie Warszawy z Wrocławiem (EIC Ślęża z czasem przejazdu 3 godz. i 33 min) czy pociągiem IC Konopnicka, a także składem IC Śnieżka, który od grudnia będzie kursował codziennie, a nie tylko w weekendy jak dotychczas. W soboty i niedziele będzie jeździł IC Beskidy z Warszawy Wschodniej do Wisły Uzdrowisko, który w Małopolsce zatrzyma się w nowym miejscu - na stacji Zator Park Rozrywki.

Z Krakowa do Przemyśla kursować będzie pociąg IC Gierymski, a do Szczecina pojedzie skład IC Sukiennice, który w sezonie letnim będzie jeździć w wydłużonej relacji do Zakopanego. Dzięki rozszerzeniu relacji dla pociągu IC Halny pomiędzy Zakopanem a Poznaniem, mieszkańcy Podhala zyskają codzienne połączenie z Wrocławiem. Nowym przystankiem w regionie będzie stacja Mielec, przez którą kursować będzie IC Hetman z Hrubieszowa do Krakowa.

Poprzez zmianę trasy pociągu IC Hańcza (Kraków - Wilno) mieszkańcy Kielc, Skarżyska-Kamiennej i Radomia zyskają bezpośrednie połączenie z Białymstokiem. W regionie rozbudowana zostanie siatka połączeń na trasie Kielce – Kraków: będzie 14 par połączeń, o 6 więcej niż w obecnym rozkładzie jazdy.

Nowy rozkład jazdy kolei to nie tylko dobre wiadomości dla pasażerów

Ale w części regionów pojawią się także utrudnienia. Przykładowo na Śląsku, gdzie modernizowana jest linia kolejowa biegnąca przez Katowice, część pociągów pojedzie zmienionymi trasami, będzie jechać dłużej lub zastąpi je komunikacja autobusowa. Na odcinku Poznań – Zbąszynek, gdzie m.in. wymieniane są rozjazdy, może wydłużyć się czas jazdy pociągów dalekobieżnych m.in. IC Gedania, IC Berlin-Warszawa-Express czy IC Ukiel.

Natomiast na Mazurach z powodu elektryfikacji linii za pociągi IC Mamry oraz IC Warmia kursujące na trasie Olsztyn Główny – Kętrzyn – Giżycko utrzymana zostanie zastępcza komunikacja autobusowa. Na trasie pomiędzy Krakowem a Kielcami prowadzone prace na odcinku Kozłów - Sędziszów mogą powodować wydłużenia czasów przejazdu, a także wpływać na przepustowość tej trasy, co będzie przekładać się na ograniczenie liczby połączeń.

Czytaj więcej

Kolej funduje mieszkańcom Katowic horror na ulicach

Kilka mniejszych miast straci dostęp do pendolino. To m.in. Włoszczowa, w której z ekspresu miało korzystać tylko kilka osób, a także Ciechanów, Wałbrzych i Jelenia Góra.

Pojawią się za to nowe przystanki. W Krakowie będzie to Kraków Piastów, Kraków Kościelniki oraz Kraków Przylasek, w województwie lubuskim - Rzepin Miasto, w zachodniopomorskim - Radziszewo, w śląskim - Częstochowa Rząsawa, Mykanów, Stary Cykarzew, Cykarzew Północny, Stary Broniszew, a w województwie łódzkim na linii wykorzystywanej do tej pory przez pociągi towarowe – przystanki Ważne Młyny, Nowa Brzeźnica, Pieńki Dubidzkie, Strzelce Wielkie i Biała.

Pomiędzy największymi miastami regionów pociągi mają kursować w stałych odstępach czasu: co godzinę pomiędzy Wrocławiem a Krakowem, nie rzadziej niż co dwie godziny z Poznania do Krakowa oraz co dwie godziny pomiędzy Gdynią, a Wrocławiem. Stolicę z południem i północą kraju będzie łączyć atrakcyjna siatka: z Warszawy do Krakowa i Trójmiasta kursy realizowane będą średnio co godzinę.

Ile wyniosą czasy przejazdu koleją między dużymi miastami po zmianie rozkładu jazdy

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Jaka strefa czystego transportu w Krakowie? Szerokie konsultacje z mieszkańcami
Transport
Lubuskie żegna się z Polregio z powodu ciągłych opóźnień i odwołań pociągów
Transport
Tramwaj do Wilanowa wymusił zmiany na innych liniach. Część mieszkańców oburzona
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Miasta podnoszą ceny biletów komunikacji. Gdzie jazda autobusem będzie droższa?