Nadchodzi rewolucja w krakowskiej komunikacji miejskiej. Nowy system opłat

Stolica Małopolski ogłosiła właśnie przetarg na dostawę 760 nowych biletomatów do tramwajów i autobusów. Razem z biletomatami zostaną także zamówione specjalne zestawy urządzeń dla kontrolerów. Na razie będzie ich 110.

Publikacja: 22.02.2024 17:49

Kraków jest kolejnym dużym miastem w Polsce, które inwestuje w bezgotówkowy i bezbiletowy system opł

Kraków jest kolejnym dużym miastem w Polsce, które inwestuje w bezgotówkowy i bezbiletowy system opłat za komunikację miejską

Foto: adobestock

Nowe biletomaty oznaczają nowy system opłat za przejazd, ale też - zdaniem urzędników - będą sporym ułatwieniem dla pasażerów.

– To będzie prawdziwa rewolucja. Nowe automaty biletowe umożliwią pasażerom bardzo łatwe opłacenie przejazdu. Pasażer wsiądzie, wybierze w takim automacie interesujący go bilet i od razu zapisze go na karcie, smartfonie czy smartwatchu. Nośnikiem biletu będzie nie papier, ale to samo urządzenie, którym pasażer zapłaci za przejazd. Nie będzie konieczne drukowanie i kasowanie papierowego biletu – tłumaczy Sebastian Kowal, rzecznik prasowy krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Opłaty za przejazd w Krakowie po nowemu. Ważny nie czas, a dystans

To nie jedyna innowacja. Nowe automaty będą przystosowane do aktualnie obowiązujących taryf, również tzw. dynamicznej taryfy, która była testowana przez krakowskich pasażerów w grudniu ubiegłego roku.

Taryfa dynamiczna to nowy system taryfowy w tramwajach i autobusach, który pozwala na wprowadzenie tzw. biletów dynamicznych, czyli opłat za przejechany dystans. Pasażer nie płaci za czas spędzony w pojeździe ani liczbę przejechanych przystanków, ale realnie przejechany dystans.

Czytaj więcej

Tramwajem do wyborów. Inwestycje w nowe linie przyspieszają

– To bardzo dobrze, że pasażerowie będą płacić właśnie za przebyty dystans, a nie np. za czas spędzony w pojeździe. Bo jak wiadomo różne rzeczy mogą się zdarzyć np. korki i zatory na drogach. I czas spędzony w pojeździe się wydłuży – podsumowuje Marek Gancarczyk, rzecznik Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Krakowie (MPK).

Do odczytywania i sprawdzenia biletów zakupionych w nowej technologii posłuży 110 nowych urządzeń dla kontrolerów. Mają to być także nowoczesne urządzenia, które oprócz funkcji czytnika biletów potrafią obsłużyć np. karty płatnicze czy płatności BLIK-iem.

Kiedy nastąpią zmiany w systemie opłat w komunikacji miejskiej w Krakowie

760 nowych biletomatów trafi do części pojazdów komunikacji miejskiej obsługiwanych przez MPK i  pojazdów zamówionych przez firmę Mobilis do realizacji nowego, dziesięcioletniego kontraktu. Nie wszystkie pojazdy zostaną od razu wyposażone w nowe urządzenia. Urzędnicy zakładają, że będzie to robione etapami.

- I nie stanie się to szybko – mówi Sebastian Kowal z ZTP. – Do 22 marca czekamy na oferty w przetargu na biletomaty. Potem zwycięzca przetargu ma 38 miesięcy na dostarczenie urządzeń. Trochę to potrwa – dodaje.

Kraków jest kolejnym dużym miastem w Polsce, które inwestuje w bezgotówkowy i bezbiletowy system opłat za komunikację miejską. Takie rozwiązanie od 2018 roku funkcjonuje we Wrocławiu. Drugim miastem w kraju, które wprowadziło podobny system jest Bydgoszcz. Podobne systemy opłat zostały po 2018 roku uruchomione m.in. w Rzeszowie (w 2020 r.) czy Białymstoku.

Nowe biletomaty oznaczają nowy system opłat za przejazd, ale też - zdaniem urzędników - będą sporym ułatwieniem dla pasażerów.

– To będzie prawdziwa rewolucja. Nowe automaty biletowe umożliwią pasażerom bardzo łatwe opłacenie przejazdu. Pasażer wsiądzie, wybierze w takim automacie interesujący go bilet i od razu zapisze go na karcie, smartfonie czy smartwatchu. Nośnikiem biletu będzie nie papier, ale to samo urządzenie, którym pasażer zapłaci za przejazd. Nie będzie konieczne drukowanie i kasowanie papierowego biletu – tłumaczy Sebastian Kowal, rzecznik prasowy krakowskiego Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi