W tym mieście montują ładowarki e-samochodów na osiedlach. Polska czołówka

Do tej pory niewiele polskich miast zdołało spełnić wymogi ustawy o elektromobilności, narzucającej określoną liczbę stacji ładowania samochodów elektrycznych.

Publikacja: 13.10.2023 11:03

W sumie w ramach inwestycji udostępnione będą 32 miejskie punkty ładowania

W sumie w ramach inwestycji udostępnione będą 32 miejskie punkty ładowania

Foto: UMGW

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, na koniec 2022 r. było ich tylko 8: Gdańsk, Katowice, Toruń, Olsztyn, Płock, Elbląg, Włocławek i Koszalin. Teraz dołączył do nich Gorzów Wielkopolski. Właśnie uruchomione zostały tam 4 miejskie stacje ładowania elektryków oraz hybrydowych, ulokowane przy ulicach: Składowej, Witosa, Paderewskiego i Herberta. Na finiszu są prace nad budową kolejnych 8: przy ul. Hejmanowskiej, Chopina, Strzeleckiej, Targowej, Obrońców Pokoju, Mościckiego, Łokietka i Kosynierów Gdyńskich. Sześć z nich będzie gotowych w październiku i listopadzie, dwie na początku przyszłego roku.

W sumie w ramach tej inwestycji udostępnione będą 32 miejskie punkty ładowania. Dwie trzecie stacji będzie wyposażonych w szybkie ładowarki prądu stałego o mocy od 50 do 120 kW. Za pomocą tej ostatniej pełne naładowanie baterii e-auta zajmuje ok. 30 minut.

Ile ładowarek samochodów elektrycznych powinno być w polskich miastach?

Za budowę i obsługę uruchamianych obecnie stacji odpowiada firma Powerdot, która pokrywa koszty tej inwestycji. W sumie, dzięki różnym projektom realizowanym na terenie Gorzowa, do dyspozycji mieszkańców jest obecnie 69 ogólnodostępnych punktów ładowania i liczba ta cały czas rośnie. W rezultacie – w proporcji do liczby mieszkańców - Gorzów staje się jednym z najbardziej rozwiniętych polskich miast pod względem infrastruktury dla aut elektrycznych.

Czytaj więcej

Samorządom elektromobilność się nie opłaca

Według przepisów ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, miasta o liczbie mieszkańców większej 1 mln powinny mieć co najmniej 1000 publicznych punktów ładowania, liczące powyżej 300 tys. – minimum 210 punktów, miasta ponad 150 tys. mieszkańców – przynajmniej 100, a te liczące przeszło 100 tys. mieszkańców, takie jak Gorzów, co najmniej 60 punktów ładowania. W Gorzowie w najbliższych miesiącach liczba ogólnodostępnych punktów pozwalających na podłączenie elektryka powinna wzrosnąć do 100 przy ok. 200 zarejestrowanych tam samochodów z napędem bateryjnym. 

Według władz Gorzowa, widoczny w ostatnim czasie przyrost e-aut w mieście pokazuje, że tego rodzaju inwestycje trafiają w zapotrzebowanie. W ciągu pierwszych 8 miesięcy 2023 r. liczba elektryków zwiększyła się o jedną trzecią. - Zależy nam by Gorzów był miastem proekologicznym, przyjaznym dla innowacji, dostępnym dla mieszkańców – mówi Iwona Olek, zastępca prezydenta Gorzowa, nadzorująca obszar elektromobilności.

Ładowanie e-samochodu nie powinno być uciążliwe

Dlatego stacje zbudowane przez Powerdot ulokowano w pobliżu urzędów, biur, centrów usługowo-handlowych, a także osiedli mieszkaniowych, co jest zgodne z sugestiami mieszkańców w badaniu ankietowanym przeprowadzonym na zlecenie gorzowskiego ratusza.

- Ładowanie samochodu powinno odbywać się przy okazji załatwiania codziennych spraw, takich, jak zakupy, wizyta w urzędzie, spotkanie biznesowe. Dzięki temu użytkownik auta elektrycznego nie traci czasu – komentuje Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce.

Miejskie stacje są bezobsługowe, dostępne przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Może z nich skorzystać każdy. Nie potrzeba żadnej aplikacji, wystarczy zeskanować kod QR, aby dokonać płatności kartą.

Według Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, na koniec 2022 r. było ich tylko 8: Gdańsk, Katowice, Toruń, Olsztyn, Płock, Elbląg, Włocławek i Koszalin. Teraz dołączył do nich Gorzów Wielkopolski. Właśnie uruchomione zostały tam 4 miejskie stacje ładowania elektryków oraz hybrydowych, ulokowane przy ulicach: Składowej, Witosa, Paderewskiego i Herberta. Na finiszu są prace nad budową kolejnych 8: przy ul. Hejmanowskiej, Chopina, Strzeleckiej, Targowej, Obrońców Pokoju, Mościckiego, Łokietka i Kosynierów Gdyńskich. Sześć z nich będzie gotowych w październiku i listopadzie, dwie na początku przyszłego roku.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka