Problemy z biletami w aglomeracji śląskiej. Awaria na starcie nowego systemu

Awarią rozpoczął funkcjonowanie w katowickiej aglomeracji nowy system biletowy „Transport GZM”. W poniedziałek zastąpił aplikację Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP).

Publikacja: 03.10.2023 17:46

Zarząd Transportu Metropolitalnego wysyła do 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsi

Zarząd Transportu Metropolitalnego wysyła do 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów obsługujących ok. 450 linii

Foto: adobestock

Dotychczasowa karta przysparzała pasażerom kłopotów, a w lutym została sparaliżowana atakiem hakerów. Jednak już w pierwszych godzinach nowy system działał niestabilnie, a z zakupem biletów pojawiły się problemy, podobnie ze stroną internetową transportgzm.pl. Migracja ze starego ŚKUP na nowy system zawieszała się.

- Doszło do awarii modułu aplikacji obsługi żądań systemu. Odpowiada za komunikację systemu centralnego z pojazdami i automatami biletowymi, terminalami w kioskach – poinformowała w komunikacie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolita. Niedostępne dla pasażerów były bilety pakietowe i podróż start/stop, wielu nie mogło zrealizować transakcji w kioskach i automatach biletowych.

Asseco wyjaśnia: doszło do przeciążenia systemu

Według firmy informatycznej Asseco, która jest autorem nowego oprogramowania, doszło do przeciążenia systemu, gdy w pierwszym dniu funkcjonowania „Transportu GZM” kilkaset tysięcy osób chciało się w nim zarejestrować. Asseco zadeklarowało, że w kolejnych dniach ewentualne problemy będą sukcesywnie rozwiązywane.

Czytaj więcej

Fiasko komunikacyjnej rewolucji. Śląsk rezygnuje z autobusów na wodór

Nowy system sprzedaży biletów w śląskiej aglomeracji ma być odpowiedzią na zwiększone zainteresowanie pasażerów korzystaniem z elektronicznych form płacenia za przejazd. Po wakacjach na terenie GZM odnotowano rekordowy poziom sprzedaży biletów w aplikacjach mobilnych. 8 września sprzedano prawie 59,9 tys. biletów, najwięcej w historii. Cztery dni wcześniej niewiele mniej – blisko 58,4 tys.

- Widzimy, że pasażerowie cenią sobie możliwość zakupu biletów poprzez aplikacje – mówił Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM, zapowiadając uruchamianie „Transportu GZM”.

Atak hakerski na śląską komunikację publiczną wymusił zmianę

Nowy system działa w pełni on-line, a pasażerowie nie muszą już kodować swoich biletów na kartach, ani czekać na ich pojawienie się na koncie. Są dostępne od razu po ich zakupie. To także jedna z nielicznych aplikacji mobilnych, dzięki której można kupić wszystkie bilety dostępne w taryfie, nie tylko jednorazowe, ale także pakietowe i długookresowe (miesięczne, kwartalne czy półroczne).

„Transport GZM” zastąpił system ŚKUP po tym, jak wskutek ataku hakerskiego pasażerowie miejskiego transportu w aglomeracji stracili dostęp do aplikacji pozwalającej opłacić przejazd tramwajami, autobusami i trolejbusami należącymi do Zarządu Transportu Metropolitalnego, w pojazdach przestały działać czytniki kart ŚKUP, a na przystankach – tablice informacyjne. Okazało się, że był to atak typu ransomware, polegający na zaszyfrowaniu dysków serwera i pierwszy tak poważny cyberatak na polski transport publiczny.

Czytaj więcej

Papierowe bilety do lamusa. Miejską komunikację zawojowały aplikacje

Zarząd Transportu Metropolitalnego wysyła do 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów obsługujących ok. 450 linii. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zdecydowano więc o wprowadzeniu nowego, bezpieczniejszego systemu sprzedaży biletów.

Tymczasem jak podaje branżowy serwis InfoTrans, Asseco ma także problemy z systemem FALA, integrującym płatności za komunikację publiczną na Pomorzu. Przesunięto rozruch systemu w Pucku i Władysławowie, są problemy ze stabilnością systemu w Lęborku. W Trójmieście FALA ma zacząć działać dopiero w grudniu.

Dotychczasowa karta przysparzała pasażerom kłopotów, a w lutym została sparaliżowana atakiem hakerów. Jednak już w pierwszych godzinach nowy system działał niestabilnie, a z zakupem biletów pojawiły się problemy, podobnie ze stroną internetową transportgzm.pl. Migracja ze starego ŚKUP na nowy system zawieszała się.

- Doszło do awarii modułu aplikacji obsługi żądań systemu. Odpowiada za komunikację systemu centralnego z pojazdami i automatami biletowymi, terminalami w kioskach – poinformowała w komunikacie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolita. Niedostępne dla pasażerów były bilety pakietowe i podróż start/stop, wielu nie mogło zrealizować transakcji w kioskach i automatach biletowych.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu
Transport
Nowy przewoźnik może wyrzucić Polregio z torów na Zachodnim Pomorzu
Transport
W Polsce powstanie więcej dróg dla rowerów
Transport
Nadchodzą wielkie zmiany w ruchu pociągów przez Katowice
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?