Problemy z biletami w aglomeracji śląskiej. Awaria na starcie nowego systemu

Awarią rozpoczął funkcjonowanie w katowickiej aglomeracji nowy system biletowy „Transport GZM”. W poniedziałek zastąpił aplikację Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP).

Publikacja: 03.10.2023 17:46

Zarząd Transportu Metropolitalnego wysyła do 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsi

Zarząd Transportu Metropolitalnego wysyła do 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów obsługujących ok. 450 linii

Foto: adobestock

Dotychczasowa karta przysparzała pasażerom kłopotów, a w lutym została sparaliżowana atakiem hakerów. Jednak już w pierwszych godzinach nowy system działał niestabilnie, a z zakupem biletów pojawiły się problemy, podobnie ze stroną internetową transportgzm.pl. Migracja ze starego ŚKUP na nowy system zawieszała się.

- Doszło do awarii modułu aplikacji obsługi żądań systemu. Odpowiada za komunikację systemu centralnego z pojazdami i automatami biletowymi, terminalami w kioskach – poinformowała w komunikacie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolita. Niedostępne dla pasażerów były bilety pakietowe i podróż start/stop, wielu nie mogło zrealizować transakcji w kioskach i automatach biletowych.

Asseco wyjaśnia: doszło do przeciążenia systemu

Według firmy informatycznej Asseco, która jest autorem nowego oprogramowania, doszło do przeciążenia systemu, gdy w pierwszym dniu funkcjonowania „Transportu GZM” kilkaset tysięcy osób chciało się w nim zarejestrować. Asseco zadeklarowało, że w kolejnych dniach ewentualne problemy będą sukcesywnie rozwiązywane.

Czytaj więcej

Fiasko komunikacyjnej rewolucji. Śląsk rezygnuje z autobusów na wodór

Nowy system sprzedaży biletów w śląskiej aglomeracji ma być odpowiedzią na zwiększone zainteresowanie pasażerów korzystaniem z elektronicznych form płacenia za przejazd. Po wakacjach na terenie GZM odnotowano rekordowy poziom sprzedaży biletów w aplikacjach mobilnych. 8 września sprzedano prawie 59,9 tys. biletów, najwięcej w historii. Cztery dni wcześniej niewiele mniej – blisko 58,4 tys.

- Widzimy, że pasażerowie cenią sobie możliwość zakupu biletów poprzez aplikacje – mówił Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM, zapowiadając uruchamianie „Transportu GZM”.

Atak hakerski na śląską komunikację publiczną wymusił zmianę

Nowy system działa w pełni on-line, a pasażerowie nie muszą już kodować swoich biletów na kartach, ani czekać na ich pojawienie się na koncie. Są dostępne od razu po ich zakupie. To także jedna z nielicznych aplikacji mobilnych, dzięki której można kupić wszystkie bilety dostępne w taryfie, nie tylko jednorazowe, ale także pakietowe i długookresowe (miesięczne, kwartalne czy półroczne).

„Transport GZM” zastąpił system ŚKUP po tym, jak wskutek ataku hakerskiego pasażerowie miejskiego transportu w aglomeracji stracili dostęp do aplikacji pozwalającej opłacić przejazd tramwajami, autobusami i trolejbusami należącymi do Zarządu Transportu Metropolitalnego, w pojazdach przestały działać czytniki kart ŚKUP, a na przystankach – tablice informacyjne. Okazało się, że był to atak typu ransomware, polegający na zaszyfrowaniu dysków serwera i pierwszy tak poważny cyberatak na polski transport publiczny.

Czytaj więcej

Papierowe bilety do lamusa. Miejską komunikację zawojowały aplikacje

Zarząd Transportu Metropolitalnego wysyła do 41 miast i gmin Metropolii oraz 15 kolejnych z nią sąsiadujących 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów obsługujących ok. 450 linii. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zdecydowano więc o wprowadzeniu nowego, bezpieczniejszego systemu sprzedaży biletów.

Tymczasem jak podaje branżowy serwis InfoTrans, Asseco ma także problemy z systemem FALA, integrującym płatności za komunikację publiczną na Pomorzu. Przesunięto rozruch systemu w Pucku i Władysławowie, są problemy ze stabilnością systemu w Lęborku. W Trójmieście FALA ma zacząć działać dopiero w grudniu.

Dotychczasowa karta przysparzała pasażerom kłopotów, a w lutym została sparaliżowana atakiem hakerów. Jednak już w pierwszych godzinach nowy system działał niestabilnie, a z zakupem biletów pojawiły się problemy, podobnie ze stroną internetową transportgzm.pl. Migracja ze starego ŚKUP na nowy system zawieszała się.

- Doszło do awarii modułu aplikacji obsługi żądań systemu. Odpowiada za komunikację systemu centralnego z pojazdami i automatami biletowymi, terminalami w kioskach – poinformowała w komunikacie Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolita. Niedostępne dla pasażerów były bilety pakietowe i podróż start/stop, wielu nie mogło zrealizować transakcji w kioskach i automatach biletowych.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Strefa Czystego Transportu: aplikacja pokaże, czy auto może wjechać
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Materiał Promocyjny
Jakie technologie czy też narzędzia wspierają transformację cyfrową biznesu?