Miasta zwiększają zakupy elektrycznych autobusów. Diesle w odwrocie

Po roku przerwy, znowu maleje udział diesli w nowych autobusach zamawianych przez miejskie spółki komunikacyjne.

Publikacja: 27.09.2023 14:44

Miasta zwiększają zakupy elektrycznych autobusów. Diesle w odwrocie

Foto: Adobe Stock

Według najnowszego raportu firmy JMK analizującej rynek transportowy oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych ośmiu miesiącach 2023 r. odsetek autobusów miejskich z klasycznych napędem zmalał do 41,9 proc. z 57,3 proc. w 2022 r. Co prawda, rok wcześniej był on jeszcze mniejszy niż obecnie, w niewielkim stopniu przekraczając jedną trzecią zakupów samorządowych przewoźników (36,2 proc.), ale po wysokim ubiegłorocznym wzroście obecny wynik można uznać za satysfakcjonujący.

W konsekwencji zwiększył się udział pojazdów z napędem alternatywnym. Samorządy zaczęły zamawiać więcej dzięki – jak podkreśla JMK - unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast. I tak od stycznia do końca sierpnia w miejskich flotach przybyło 156 autobusów elektrycznych, co stanowi jedną trzecią wszystkich zakupów (rok temu była to niespełna jedna czwarta), ponadto 57 autobusów z napędem gazowym (udział 12-procentowy, podobny jak przed rokiem) oraz tyle samo autobusów z napędem hybrydowym.

Rekordzistą w inwestycjach w nisko- i zeroemisyjny miejski transport autobusowy pozostaje Warszawa. Kończy właśnie odbiory gazowych Autosanów, których w ubiegłym roku przyjechało 31, a teraz jest ich 55. Przed rokiem stolica także była liderem, wyprzedzając Gdynię zamawiającą pierwsze w Polsce elektryczne Mercedesy w liczbie 26 sztuk.

Branżowy serwis InfoBus zwraca uwagę, że o ile kluczowe dla inwestycji jest unijne dofinansowanie, to budżet trzeciej edycji programu „Zielony Transport Publiczny” uruchomionego w kwietniu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest o połowę mniejszy niż edycje 2021 i 2022. Wzrósłby, przynajmniej czterokrotnie, jeśli Polska otrzymałaby fundusze z Krajowego Planu Odbudowy. W ramach jego pierwszej edycji ma być zakupionych 217 ekologicznych autobusów, a w drugiej 388. Jednak uruchomienie KPO wskutek konfliktu polskiego rządu z władzami UE z powodu wprowadzanych zmian w sądownictwie jest coraz mniej prawdopodobne.

Z tego samego powodu problemem może okazać się także wsparcie polskiego rynku miejskich autobusów przez unijne granty z nowej perspektywy finansowej Programów Regionalnych, FEniKS i POPW. Tymczasem InfoBus podkreśla, że według wytycznych Parlamentu Europejskiego, od 2030 roku wszystkie nowe autobusy miejskie mają być zeroemisyjne.

Bez wsparcia zaporą dla bezemisyjnych pojazdów będzie ich cena. Elektrobusy kosztują dużo więcej nie tylko w porównaniu z autobusami spalinowymi, ale też są dużo droższe od autobusów z innym napędem alternatywnym: jak podaje raport BGK, średnio trzeba na nie wydać o 76 proc. więcej niż na hybrydy i o 130 proc. więcej niż na autobusy napędzane gazem. Z kolei autobusy wodorowe kupowane w ramach obecnych inwestycji są o 48 proc. droższe niż autobusy elektryczne, o 160 proc. droższe niż hybrydowe i aż o 241 proc. droższe od gazowych.

Mimo to, samorządy chcą coraz szybciej elektryfikować miejski transport autobusowy, a niektóre z nich zamierzają w krótkim czasie pozbyć się całkowicie diesli. Przykładem jest Zielona Góra, w której spośród 85 miejskich autobusów eksploatowanych przez lokalnego przewoźnika, aż 55 to pojazdy na prąd. Miasto zapowiada, że do końca tego roku napęd elektryczny ma mieć już 80 proc. miejskich autobusów. Zarazem Miejski Zakład Komunalny postanowił zainwestować w energię ze źródeł odnawialnych, która będzie napędzać elektryczne autobusy.

Według najnowszego raportu firmy JMK analizującej rynek transportowy oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych ośmiu miesiącach 2023 r. odsetek autobusów miejskich z klasycznych napędem zmalał do 41,9 proc. z 57,3 proc. w 2022 r. Co prawda, rok wcześniej był on jeszcze mniejszy niż obecnie, w niewielkim stopniu przekraczając jedną trzecią zakupów samorządowych przewoźników (36,2 proc.), ale po wysokim ubiegłorocznym wzroście obecny wynik można uznać za satysfakcjonujący.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
W Warszawie strefa czystego transportu od lipca. Kraków poczeka
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4