Reklama
Rozwiń
Reklama

Wreszcie wiadomo, kto uruchomi Rower Metropolitalny w aglomeracji katowickiej

Rower Metropolitalny w aglomeracji katowickiej, jedna z największych tego rodzaju inwestycji w Europie, może nabrać wiatru w żagle. Po trzech latach zakończył się przetarg na wybór wykonawcy systemu.

Publikacja: 30.08.2023 19:11

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie docelowo 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczan

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie docelowo 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczania

Foto: Radosław Dybała

Jak poinformowała Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), będzie nim spółka Nextbike, która jako jedyna złożyła ofertę w postępowaniu.

Władze GZM nie ukrywają zadowolenia z doprowadzenia do finału przetargu. Opóźniały go odwołania, których do Metropolii wpłynęło sześć. Teraz jednak procedury związane z ich rozpatrzeniem zostały zakończone. - Jeszcze kilka miesięcy i na naszych ulicach pojawią się pierwsze rowery – zapowiada Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Rower Metropolitalny pomoże w rozwoju zrównoważonej mobilności

Do dyspozycji użytkowników udostępnionych zostanie 7000 rowerów i 924 stacje ich wypożyczania. Pojawią się one w 31 gminach tworzących GZM. Będą to rowery IV generacji. Ich wypożyczenie i zostawienie na stacji nie będzie się wiązało z wpięciem i wypięciem ze stojaka. Każdy rower będzie wyposażony w nadajnik GPS.

Czytaj więcej

Rowery cargo trafiły pod strzechy

W założeniu Rower Metropolitalny ma odegrać ważną rolę w systemie zrównoważonej mobilności miejskiej. – Traktujemy rower jako pełnoprawny środek transportu. Stacje wypożyczalni zostaną zlokalizowane również w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego – informuje Grzegorz Kwitek, członek zarządu GZM.

Reklama
Reklama

W perspektywie Rower Metropolitalny zostanie zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok, jednak zimą dostępna będzie tylko połowa – pozostałe mają być serwisowane. System pozwoli na wygodne przemieszczanie się pomiędzy gminami, umożliwiając pozostawienie roweru w innej miejscowości.

Wyjeżdżając rowerem z Tychów czy Chorzowa, będzie można go bez konsekwencji oddać do wypożyczalni w Katowicach, Sosnowcu, Siemianowicach Śląskich i Zabrzu. Wcześniej było to niemożliwe. W systemie Roweru Metropolitalnego będzie także możliwość korzystania z jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym.

1260 rowerów w pierwszym etapie

Z uwagi na skalę przedsięwzięcia – duży obszar, tysiące rowerów – przedsięwzięcie będzie wdrażane etapowo. W pierwszym udostępnionych zostanie 1260 rowerów w 7 miastach, w których do tej pory działają podobne systemy: w Katowicach, Sosnowcu, Gliwicach, Zabrzu, Tychach, Czeladzi i Siemianowicach Śląskich. Ten etap zostanie uruchomiony w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy.

W etapie drugim, który rozpocznie się w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, liczba rowerów wzrośnie do niemal 4800. Rowery pojawią się wówczas w kolejnych miastach: w Bytomiu, Rudzie Śląskiej, Dąbrowie Górniczej, Chorzowie, Mysłowicach, Piekarach Śląskich i Świętochłowicach.

Czytaj więcej

Poznań stawia na rozwój dróg rowerowych. Chce być „miastem krótkich odległości”

Ostatni, trzeci etap inwestycji zakłada osiągnięcie docelowej liczby rowerów w systemie – 7 tysięcy. W ciągu 22 miesięcy od podpisania umowy pojawią się one w pozostałych miastach i gminach, które przystąpiły do projektu: Będzinie, Bieruniu, Chełmie Śląskim, Gierałtowicach, Knurowie, Łaziskach Górnych, Mikołowie, Pyskowicach, Radzionkowie,  Rudzińcu, Siewierzu, Sławkowie, Świerklańcu, Tarnowskich Górach, Wojkowicach, Wyrach i Zbrosławicach.

Reklama
Reklama

GZM planuje także rozwój infrastruktury, która oddzieli w regionie ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. Opracowane zostały dwa dokumenty dotyczące  szkieletu sieci dróg rowerowych oraz wytycznych, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe na terenie aglomeracji.

Transport
Nowe trasy pociągów regionalnych. Przybywa lokalnych połączeń
Transport
Elastyczne taryfy, nowe aplikacje i... opóźnienia. Trudna rewolucja w komunikacji
Transport
Kraków gotowy na strefę czystego transportu. Co zmieni dla mieszkańców i turystów?
Transport
Szczecin przygotowuje strefę czystego transportu. Kilka tygodni na konsultacje
Transport
Miasta inwestują w systemy ITS. Finansowe wsparcie zapewniają fundusze unijne
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama