Pociągi wrócą do 80-tysięcznego Jastrzębia Zdroju. Jest umowa na odbudowę linii

Mieszkańcy największego polskiego miasta pozbawionego dostępu do kolei – Jastrzębia–Zdroju – będą jednak mogli wsiąść w przyszłości do pociągu. Zamknięta przeszło dwie dekady temu linia kolejowa łącząca miasto z Katowicami, zostanie odbudowana. W ubiegłym tygodniu zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała dwie umowy z firmami projektującymi trasę. Odbudowa obejmie dwa odcinki jednotorowej linii kolejowej nr 159, o łącznej długości ok. 20 km: od Jastrzębia-Zdroju Centrum do Pawłowic Śląskich oraz pomiędzy Żorami i Orzeszem.

Publikacja: 16.08.2023 10:53

Pociągi wrócą do 80-tysięcznego Jastrzębia Zdroju. Jest umowa na odbudowę linii

Foto: Adobe Stock

Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h.

Powstaną nowe przystanki: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada. Zmodernizowana zostanie stacja w Pawłowicach Śląskich. Perony będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Prace projektowe planowane są w latach 2023–2026, a roboty budowlane w latach 2026–2029. Szacowana wartość całego przedsięwzięcia to 475 mln zł.

W województwie śląskim będzie realizowana największa w kraju liczba projektów w ramach Kolei Plus – 8 inwestycji na 34 planowane w 11 województwach. Ich szacowana wartość przekracza 2 mld zł. Obok budowy linii do Jastrzębia Zdroju, realizowanych będzie jeszcze siedem projektów. Najdroższym jest dobudowa drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem, warta ok. 460 mln zł. Przewiduje budowę 20 km toru i sieci trakcyjnej i nowych przystanków w Mikołowie. Kolejny projekt za 140 mln zł zakłada przywrócenie ruchu pasażerskiego pomiędzy Katowicami Ligotą a Tychami. Mieszkańcom południowych dzielnic Katowic polepszy dostęp do pociągów, a czas przejazdu na trasie Katowice – Tychy nie przekroczy pół godziny.

Połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami poprawi budowa nowej łącznicy kolejowej, dzięki której podróż pociągiem z Bytomia do Rudy Chebzie zajmie tylko 10 minut. Kolejne alternatywne połączenie, tym razem pomiędzy Gliwicami i Rudą Śląską a Katowicami, to rezultat wykorzystania linii kolejowej wykorzystywanej w ruchu towarowym i przystosowania jej do przewozów pasażerskich.

Z listy rezerwowej na podstawową zakwalifikowana została rewitalizacja linii nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała. PLK poinformowały władze Bielska-Białej, które wnioskowały o objęcie inwestycji programem, o możliwości realizacji projektu. Obecnie prowadzone są uzgodnienia dotyczące zakresu współpracy.

Program Kolej Plus, którego realizacja zaplanowana jest do 2029 r., wart jest ok. 13,3 mld zł. W tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa, natomiast pozostała część pieniędzy będzie pochodzić z budżetów samorządowych.

Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać ciche, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą kursowały z prędkością do 120 km/h.

Powstaną nowe przystanki: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada. Zmodernizowana zostanie stacja w Pawłowicach Śląskich. Perony będą przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Prace projektowe planowane są w latach 2023–2026, a roboty budowlane w latach 2026–2029. Szacowana wartość całego przedsięwzięcia to 475 mln zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?