Te mniejsze miasta rozszerzają strefy płatnego parkowania

Nie tylko największe aglomeracje, ale też mniejsze miasta rozszerzają strefy płatnego parkowania. Tak od września będzie w Bielsku-Białej, a od nowego roku - w Kielcach.

Publikacja: 10.08.2023 10:09

Te mniejsze miasta rozszerzają strefy płatnego parkowania

Foto: Adobe Stock

W Bielsku - Białej Strefa powiększy się o 190 miejsc parkingowych, obsługiwanych przez 11 nowych parkomatów. Stawki za parkowanie i godziny funkcjonowania strefy nie ulegną zmianie .

Dłużej za parkowanie

Strefy płatnego parkowania (SPP) zostały utworzone w Bielsku-Białej w czerwcu 2015 roku. I od tego czasu wprowadzono tam kilka zmian.

I tak np. od zeszłego roku. dokładnie od 1 stycznia 2022 r. nastąpiło m.in. wydłużenie godzin płatności za postój i zwiększenie opłaty za korzystanie ze strefy.

Kierowcy muszą wnosić opłaty w strefach płatnego parkowania z obecnych od 8.00 do 16.00 na od 8.00 do 17.00.

A teraz kierowców czeka kolejna zmiana. Strefa płatnego parkowania w Bielsku- Białej od września będzie większa.

Znajdą się ulice: Podwale, Stefana Okrzei, Michała Grażyńskiego, Nadbrzeżna, Towarzystwa Szkoły Ludowej oraz Komorowicka na odcinku do ul. Józefa Piłsudskiego. W sumie przybędzie 190 miejsc parkingowych i 11 parkometrów.

Miejski Zarząd dróg podał, że po zakończeniu przebudowy ul. Cyniarskiej zostaną oddane do użytku dwa nowe parkingi. Oba znajdują się strefie płatnego parkowania.

Przybędzie 47 miejsc ogólnodostępnych i dziewięć dla pojazdów osób z niepełnosprawnościami, a także dwa wyposażone w stację ładowania dla aut elektrycznych. W ich pobliżu zlokalizowane będą dwa parkomaty.

Mieszkańcy chcieli większej strefy

W tym roku strefę płatnego parkowania poszerzyły także władze Sopotu. - Zmiany stref płatnego parkowania oraz opłat za postój mają na celu przede wszystkim zwiększenia rotacji samochodów parkujących w mieście. Nowe stawki zostały dostosowane do aktualnych zarobków, m.in. rosnącej płacy minimalnej -tłumaczył Urząd Miasta.

W Sopocie strefa płatnego parkowania została powiększona o: ulicę Kościuszki (od ul. Władysława IV do ul. 3 Maja), kwartał ulic Karlikowskiej i Okrzei, kwartał ulic Władysława IV, Lipowej, Skłodowskiej-Curie i Dębowej, a górnym Sopocie: ul. 23 Marca (do ul. Armii Krajowej), ul. 1 Maja (między ul. Armii Krajowej i al. Niepodległości) oraz ul. Grottgera.

Ale to nie wszystko. W Sopocie obowiązuje podział na 3 główne strefy: dwie w dolnym Sopocie - z linią podziału wzdłuż ul. Bohaterów Monte Cassino - oraz jedną w górnym Sopocie. A 10 małych stref zastąpiło pięć większych: A (z podstrefą A1), B oraz C (z podstrefą C1). Umożliwi to mieszkańcom parkowanie na większym obszarze niż dotychczas, gdy stref było 10.

Zmienione zostały opłaty za postój w strefie parkowania. Opłata minimalna wynosi 1 zł, za pierwszą godzinę kierowcy płacą 5,20 zł, za drugą - 6,20 zł, za trzecią - 7,40 zł, a za czwartą i kolejne godziny - 5,20 zł. A mieszkańcy którzy mają Kartę Sopocką i przypisany do niej numer rejestracyjny pojazdu płacą mniej. Raz dziennie przysługuje wówczas ulga - w pierwszej godzinie postoju mieszkańcy z Kartą Sopocką płacą połowę stawki podstawowej.

Ale pierwsze 45 minut za darmo

Zmiany czekają też kierowców z Kielc. W lipcu radni z tego miasta zgodzili się na powiększenie strefy płatnego parkowania.

Wbrew wcześniejszym planom, zachowane zostanie darmowe 45 minut postoju na obszarze strefy. Nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2024 roku. Strefa powiększy się na północ (do Pocieszka i Al. Tysiąclecia) oraz na południe (do Prostej).

Tomasz Żak, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Kielcach mówił, że zgłosiło się do niego przynajmniej dwóch mieszkańców, którzy prosili o powiększenie strefy, bo obecnie parkingi koło ich domów są zajmowane przez auta ludzi chcących uniknąć opłat za postój w centrum miasta. Ale nie wszyscy kielczanie oceniają ten pomysł jako dobry.

– Z mojego punktu widzenia nie do końca dobry. Dlaczego? Dlatego, że często tu parkują i w tej chwili płacić nie muszę – przyznaje Tomasz Żak.

Prezydent Kielc zgodził się na pozostawienie 45-minutowego darmowego postoju. Radni wynegocjowali także zmianę opłat za postój w strefie osób niepełnosprawnych. Ta zmniejszy się ze 120 do 10 złotych rocznie.

Opłaty w dotychczasowej strefie pozostaną bez zmian. Z kolei w podstrefach będą o niemal połowę niższe. Odpowiednio, pierwsza godzina w strefie głównej to koszt 4 zł, z kolei w podstrefie to 2,40 zł. Druga godz. 4,4 zł, oraz 2, 80 zł. Trzecia 4,8 zł i 3,2 zł.

Osoby, które rozliczają podatek dochodowy w Kielcach będą mogły liczyć na ulgę przy wykupie abonamentu miesięcznego czyrocznego. Podstawowa opłata miesięczna w głównej strefie to koszt 300 zł, a w podstrefach – 200 zł.

W Bielsku - Białej Strefa powiększy się o 190 miejsc parkingowych, obsługiwanych przez 11 nowych parkomatów. Stawki za parkowanie i godziny funkcjonowania strefy nie ulegną zmianie .

Dłużej za parkowanie

Pozostało 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej