Walczą o dopłaty do e-rowerów. Polacy chętnie by z nich skorzystali

Aż siedmiu na dziesięciu Polaków skusiłoby się na zakup roweru elektrycznego, gdyby były do nich dopłaty – wynika z badań Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, które rozpoczyna batalię o zmianę przepisów w tym zakresie.

Publikacja: 23.05.2023 22:44

Rok temu Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce zdecydowała się dopłacać mieszkańcom do zakupu e-rower

Rok temu Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce zdecydowała się dopłacać mieszkańcom do zakupu e-rowerów

Foto: oleksandr.info

– Zainteresowanie rowerami elektrycznym rośnie z roku na rok. Skalę popularności potwierdza zarówno nasz sondaż wśród konsumentów, jak i badanie, które przeprowadziliśmy wśród sklepów rowerowych. W sprzedaży widać jednoznaczny trend – wzrost zainteresowania rowerami elektrycznymi – mówił Mateusz Pytko, prezes Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, organizacji branży i przemysłu rowerowego.

Dodał, że według pracowników i właścicieli sklepów czynnikiem decydującym o zakupie roweru elektrycznego jest cena. W dalszej kolejności klienci biorą pod uwagę pojemność baterii i zasięg roweru, dlatego dopłaty do takich jednośladów mogłyby znacząco zmienić rynek.

E-rower to wygoda i mniej zanieczyszczeń

Rowery elektryczne to realna alternatywa dla pojazdów spalinowych podczas codziennych dojazdów do pracy, na spotkania czy po zakupy.  To też niższe wydatki na transport, mniej zanieczyszczeń, mniejsze korki i hałas, to przyjazne miasta, lepsze samopoczucie i kondycja.

Podczas  wtorkowego spotkania prasowego Mateusz Pytko oraz Manuel Marsilio, general manager Europejskiej Konfederacji Przemysłu Rowerowego CONEBI, mówili m.in. o pozytywnych efektach wsparcia zakupu rowerów elektrycznych w europejskich krajach.

Czytaj więcej

Rower metropolitalny w aglomeracji katowickiej wpadł w kolejny poślizg

Z badania  wykonanego na zlecenie PSR wynika, że 10 proc. Polaków posiada już własny rower elektryczny, co stanowi wzrost o 5,2 punktu procentowego w porównaniu z sondażem z 2022 roku.

Jeszcze większy wzrost – o 8,5 punktu procentowego został odnotowany wśród odpowiedzi respondentów na pytanie o planowany zakup e-roweru – obecnie aż 46 proc. Polaków rozważa zakup elektryka dla siebie, członka rodziny lub osoby bliskiej.

A chętnych byłoby jeszcze więcej, gdyby były dopłaty do takich rowerów. W Polsce ceny rowerów elektrycznych zamykają się w przedziale od ok. kilku tysięcy do nawet 40-50 tys. zł, więc dopłaty na poziomie 20-25 proc. mogłyby już sporo dać.

Obecnie w Europie funkcjonuje ponad 300 programów wsparcia zakupu rowerów elektrycznych, dzięki którym rowerzyści m.in. z: Węgier, Francji, Niemiec, Austrii, Portugalii, Grecji, Chorwacji czy Norwegii mogą korzystać z dofinansowań wynoszących od 400 do nawet 2500 euro.

Wielki sukces dopłat do e-rowerów w Gdyni

Rok temu Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce zdecydowała się dopłacać mieszkańcom do zakupu e-bike’ów. Projekt wzorowany na rozwiązaniach stosowanych w Oslo, Barcelonie czy Lizbonie, okazał się strzałem w dziesiątkę. Zainteresowanie zwrotem do 50 proc. wartości zakupu (kwota ta nie mogła przekroczyć 2,5 tys. zł) przerosło oczekiwania.

W ramach projektu, na który miasto przeznaczyło 100 tys. zł, zdecydowano się przyjąć 40 wniosków. Napłynęło ich aż 1,1 tys. – Pula wyczerpała się w kilka minut po północy w dniu ogłoszenia naboru. To pokazuje głód podobnych inicjatyw u Polaków - przyznawali miejscy urzędnicy.

W tegorocznej edycji na ten cel zostało przyznanych łącznie 200 tysięcy złotych. Połowa tej sumy to dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Dotowanych jest dwa razy więcej jednośladów niż w ubiegłej edycji.

Czytaj więcej

Już ruszył sezon rowerowy. W tym roku więcej nowych tras

Mieszkańcy, którzy nie zakwalifikowali się do programu dotacji w poprzednim roku z powodu wykorzystania puli środków przeznaczonych na ten cel, zgodnie z zapisami Uchwały Rady Miasta Gdyni z dnia 27 kwietnia 2022 roku w sprawie zasad udzielenia dotacji celowej na zakup roweru elektrycznego, znaleźli się automatycznie na liście wnioskujących w roku 2023, z zachowaniem pierwotnej kolejności zgłoszeń, a w tym roku została uruchomiona nowa pula pieniędzy na ten cel. 

- Ubiegłoroczna dotacja okazała się bardzo dużym sukcesem. Mieszkańcy nie mogli się już doczekać kolejnej puli i od grudnia otrzymaliśmy mnóstwo telefonów z zapytaniem, kiedy ponownie uruchomimy projekt. Cieszymy się, że mieszkańcy chcą zmieniać swoje nawyki transportowe i pomimo tego, że od złożenia wniosku minęło już trochę czasu, nadal są chętni, aby skorzystać z dotacji - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Rusza zbiórka podpisów pod projektem o dopłatach

Już rok temu badania PSR pokazywały, że aż 66 proc. ankietowanych Polaków twierdzi, że e-rowery powinny być objęte dopłatami.

Z kolei 62 proc. deklarowało, iż kupiłaby taki pojazd, gdyby cena była niższa dzięki dofinansowaniu. W tym roku 62 proc. ankietowanych Polaków sądzi, że posiadanie roweru elektrycznego zmniejszyłoby częstotliwość podróży samochodem.

Tyle samo respondentów uważa, że rower ma pozytywny wpływ na samopoczucie i kondycję. Na uwagę zasługuje fakt, że zdaniem większości (59 proc.) e-rower przyczynia się także do obniżenia wydatków gospodarstwa domowego na transport i mobilność.

Podczas dzisiejszej konferencji przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego  przedstawili założenia projektu obywatelskiego przygotowanego przez PSR, który może wesprzeć wprowadzenie dopłaty do zakupu rowerów elektrycznych.

Podpisy pod projektem obywatelskim w sprawie dopłat do rowerów elektrycznych można składać w największych sklepach rowerowych w całej Polsce oraz w warszawskiej siedzibie PSR.

Transport
Budują parkingi tam, gdzie chcą mieszkańcy. Choć nie zawsze to wychodzi
Transport
Pociągami SKM nad Zalew Zegrzyński
Transport
Miasta szukają sposobu na dopłaty do zakupu elektrycznych rowerów
Transport
Po przerwie spowodowanej aktami wandalizmu do Krakowa wróciły rowery
Transport
Lokalne władze liczą na tańszy gaz do miejskich autobusów