Rower metropolitalny w aglomeracji katowickiej wpadł w kolejny poślizg

Wielka wypożyczalnia rowerów, jaką ma być rower metropolitalny w aglomeracji katowickiej, nie ruszy latem, jak zapowiadano.

Publikacja: 18.05.2023 10:23

W ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike”, do dyspozycji wypożycza

W ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike”, do dyspozycji wypożyczających jest ponad 1000 rowerów w tym 20 typu cargo

Foto: Fotokon

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) organizująca to gigantyczne przedsięwzięcie przesuwa jego uruchomienie na jesień. Przyczyną ma być odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożone w przetargu na wybór operatora systemu i długa procedura jego rozstrzygnięcia.

- Jeszcze przed świętami wielkanocnymi wszystko wskazywało na to, że umowa z wykonawcą zostanie wkrótce podpisana, jednak wciąż nie została sfinalizowana ze względu na przeciągającą się do teraz wymianę dokumentów oraz odwołania do KIO – powiedziała Kamila Rożnowska, rzeczniczka Metropolii w rozmowie z lokalnym serwisem Ślązag.

To duże rozczarowanie, bo zapowiadany jako jeden z większych tego rodzaju systemów w Europie rower metropolitalny ma być ułatwieniem dla mieszkańców regionu w podróżowaniu po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Jego uruchomienie początkowo planowano na połowę ubiegłego roku, potem na początek obecnego. Dostawa pierwszych rowerów byłaby możliwa w 8 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. 

Czytaj więcej

Przewóz roweru w lokalnym pociągu coraz rzadziej za darmo

Plany są ambitne, bo GZM chce zlokalizować całoroczne wypożyczalnie co kilkaset metrów. Rowery byłyby oferowane nie tylko na godziny: także na dłuższy okres (na tydzień, miesiąc czy cały sezon), w tym również rowery elektryczne. W sumie dostępnych ma być blisko 8 tysięcy jednośladów IV generacji. Zaletą przedsięwzięcia ma być jeden cennik w ramach płatności poprzez aplikację Zarządu Transportu Metropolitalnego – dla użytkowników takie rozwiązanie byłoby wygodne, natomiast dla gmin – korzystne zarówno pod względem organizacyjnym, jak i finansowym.

Jednak realizacja planów przeciąga się w nieskończoność. Dialog konkurencyjny na wybór operatora został ogłoszony jeszcze w 2021 r. Wzięły w nim udział dwie firmy: Nexbike oraz CityBike Global, jednak w późniejszym przetargu wystartowała tylko ta pierwsza. Według portalu Katowice24.info, Nextbike zaproponował realizację systemu składającego się z 7000 rowerów i 924 stacji za 181,4 mln zł oraz opcję na przedłużenie kontraktu o 2 lata i rozszerzenie systemu do 8612 rowerów i 1109 stacji wartą 331,8 mln zł.

Ponieważ nie wiadomo, czy także kolejny, już jesienny termin uruchomienia roweru metropolitalnego nie spali na panewce, miasta aglomeracji katowickiej uruchamiają własne systemy wypożyczeni. - Rower miejski świetnie uzupełnia ofertę transportową miasta, dlatego liczę, że działania te niebawem będą kontynuowane w ramach zadań metropolii. Do tego czasu jako miasto będziemy utrzymywać system miejski – stwierdził prezydent Katowic Marcin Krupa w komunikacie dla mediów.

Jak informuje Ślązag, Katowice podsumowały dane za kwiecień, z których wynika, że w ubiegłym miesiącu miejskie rowery wypożyczono tam prawie 20 tys. razy, co stanowi dwukrotny wzrost w porównaniu do podobnego okresu sprzed roku.

Czytaj więcej

NIK: Miasta budują ścieżki rowerowe, ale niekiedy nie robią tego dokładnie

Według katowickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, w ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike”, do dyspozycji wypożyczających jest ponad 1000 rowerów w tym 20 typu cargo. Podobnie jak na koniec ubiegłorocznego sezonu, także w obecnym dostępnych jest 125 stacji, w tym 11 partnerskich finansowanych przez podmioty zewnętrzne. Rowery są dostępne dla użytkowników przez całą dobę.

Umowa z Nextbike, operatorem systemu roweru miejskiego w Katowicach obowiązuje do 31 sierpnia, z możliwością zmiany tego terminu. – Aby rower metropolitalny mógł zacząć działać jeszcze w tym roku, miasto przystało na propozycję GZM zakładającą uruchomienie w początkowej fazie systemu składającego się w Katowicach ze 100 stacji i 700 rowerów. Jednocześnie inaczej niż w przypadku „City by bike”, rower metropolitalny będzie funkcjonował przez cały rok z założeniem, że w okresie zimowym dla użytkowników dostępnych będzie 50 proc. floty – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) organizująca to gigantyczne przedsięwzięcie przesuwa jego uruchomienie na jesień. Przyczyną ma być odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożone w przetargu na wybór operatora systemu i długa procedura jego rozstrzygnięcia.

- Jeszcze przed świętami wielkanocnymi wszystko wskazywało na to, że umowa z wykonawcą zostanie wkrótce podpisana, jednak wciąż nie została sfinalizowana ze względu na przeciągającą się do teraz wymianę dokumentów oraz odwołania do KIO – powiedziała Kamila Rożnowska, rzeczniczka Metropolii w rozmowie z lokalnym serwisem Ślązag.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi