Rower metropolitalny w aglomeracji katowickiej wpadł w kolejny poślizg

Wielka wypożyczalnia rowerów, jaką ma być rower metropolitalny w aglomeracji katowickiej, nie ruszy latem, jak zapowiadano.

Publikacja: 18.05.2023 10:23

W ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike”, do dyspozycji wypożycza

W ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike”, do dyspozycji wypożyczających jest ponad 1000 rowerów w tym 20 typu cargo

Foto: Fotokon

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) organizująca to gigantyczne przedsięwzięcie przesuwa jego uruchomienie na jesień. Przyczyną ma być odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej złożone w przetargu na wybór operatora systemu i długa procedura jego rozstrzygnięcia.

- Jeszcze przed świętami wielkanocnymi wszystko wskazywało na to, że umowa z wykonawcą zostanie wkrótce podpisana, jednak wciąż nie została sfinalizowana ze względu na przeciągającą się do teraz wymianę dokumentów oraz odwołania do KIO – powiedziała Kamila Rożnowska, rzeczniczka Metropolii w rozmowie z lokalnym serwisem Ślązag.

To duże rozczarowanie, bo zapowiadany jako jeden z większych tego rodzaju systemów w Europie rower metropolitalny ma być ułatwieniem dla mieszkańców regionu w podróżowaniu po miastach i gminach, zwłaszcza na krótkich odcinkach. Jego uruchomienie początkowo planowano na połowę ubiegłego roku, potem na początek obecnego. Dostawa pierwszych rowerów byłaby możliwa w 8 miesięcy od podpisania umowy z wykonawcą. 

Czytaj więcej

Przewóz roweru w lokalnym pociągu coraz rzadziej za darmo

Plany są ambitne, bo GZM chce zlokalizować całoroczne wypożyczalnie co kilkaset metrów. Rowery byłyby oferowane nie tylko na godziny: także na dłuższy okres (na tydzień, miesiąc czy cały sezon), w tym również rowery elektryczne. W sumie dostępnych ma być blisko 8 tysięcy jednośladów IV generacji. Zaletą przedsięwzięcia ma być jeden cennik w ramach płatności poprzez aplikację Zarządu Transportu Metropolitalnego – dla użytkowników takie rozwiązanie byłoby wygodne, natomiast dla gmin – korzystne zarówno pod względem organizacyjnym, jak i finansowym.

Jednak realizacja planów przeciąga się w nieskończoność. Dialog konkurencyjny na wybór operatora został ogłoszony jeszcze w 2021 r. Wzięły w nim udział dwie firmy: Nexbike oraz CityBike Global, jednak w późniejszym przetargu wystartowała tylko ta pierwsza. Według portalu Katowice24.info, Nextbike zaproponował realizację systemu składającego się z 7000 rowerów i 924 stacji za 181,4 mln zł oraz opcję na przedłużenie kontraktu o 2 lata i rozszerzenie systemu do 8612 rowerów i 1109 stacji wartą 331,8 mln zł.

Ponieważ nie wiadomo, czy także kolejny, już jesienny termin uruchomienia roweru metropolitalnego nie spali na panewce, miasta aglomeracji katowickiej uruchamiają własne systemy wypożyczeni. - Rower miejski świetnie uzupełnia ofertę transportową miasta, dlatego liczę, że działania te niebawem będą kontynuowane w ramach zadań metropolii. Do tego czasu jako miasto będziemy utrzymywać system miejski – stwierdził prezydent Katowic Marcin Krupa w komunikacie dla mediów.

Jak informuje Ślązag, Katowice podsumowały dane za kwiecień, z których wynika, że w ubiegłym miesiącu miejskie rowery wypożyczono tam prawie 20 tys. razy, co stanowi dwukrotny wzrost w porównaniu do podobnego okresu sprzed roku.

Czytaj więcej

NIK: Miasta budują ścieżki rowerowe, ale niekiedy nie robią tego dokładnie

Według katowickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, w ramach katowickiego systemu wypożyczalni rowerów miejskich „City by bike”, do dyspozycji wypożyczających jest ponad 1000 rowerów w tym 20 typu cargo. Podobnie jak na koniec ubiegłorocznego sezonu, także w obecnym dostępnych jest 125 stacji, w tym 11 partnerskich finansowanych przez podmioty zewnętrzne. Rowery są dostępne dla użytkowników przez całą dobę.

Umowa z Nextbike, operatorem systemu roweru miejskiego w Katowicach obowiązuje do 31 sierpnia, z możliwością zmiany tego terminu. – Aby rower metropolitalny mógł zacząć działać jeszcze w tym roku, miasto przystało na propozycję GZM zakładającą uruchomienie w początkowej fazie systemu składającego się w Katowicach ze 100 stacji i 700 rowerów. Jednocześnie inaczej niż w przypadku „City by bike”, rower metropolitalny będzie funkcjonował przez cały rok z założeniem, że w okresie zimowym dla użytkowników dostępnych będzie 50 proc. floty – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.

Transport
Miasta stawiają na tramwaje. Wielkie wydatki na budowę nowych linii
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Transport
Miasta powiększają floty elektrycznych autobusów
Transport
Obniżyły się wymogi, dotyczące liczby aut elektrycznych w urzędach
Transport
Mniejsze miasta też będą niedostępne dla starych gratów
Transport
Droższe płatne parkowanie w miastach. Zmiany mocno zabolą kierowców