Kierowcy dostaną po kieszeni. Parkowanie będzie droższe

To niestety nie primaaprilisowy żart: od 1 kwietnia więcej będzie kosztować parkowanie w Nowym Targu. I to nie jedyne miasto, które podnosi takie opłaty. Rosną też strefy płatnego parkowania.

Publikacja: 16.03.2023 11:27

W Warszawie strefa płatnego parkowania powiększy się o Saską Kępę i Kamionek

W Warszawie strefa płatnego parkowania powiększy się o Saską Kępę i Kamionek

Foto: Adobe Stock

- Strefa płatnego parkowania ma przede wszystkim ułatwić parkowanie lokalnej społeczności. Wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców spoza tego obszaru do pozostawiania swojego auta na cały dzień, np. w drodze do pracy – informuje stołeczny ratusz. W Warszawie od 6 listopada strefa płatnego parkowanie zacznie obowiązywać na Saskiej Kępie i Kamionku.

Drożej o 20 proc.

Radni z Nowego Targu zdecydowali, że parkowanie w tym mieście będzie droższe. Za godzinę parkowania w tzw. strefie A, czyli na Rynku, trzeba będzie zapłacić już nie cztery, a pięć złotych. A na pozostałych ulicach - 3,60 zł,  zamiast trzech złotych. Podwyżki czekają mieszkańców Nowego Targu od kwietnia, mimo że zmianom się sprzeciwiali.

Wzrosną również stawki abonamentu - w strefie A odpowiednio z 30 na 35 zł oraz z 80 na 100 zł i z 50 na 60 zł na pozostałych ulicach, czyli dokładnie o 20 procent. Tyle właśnie, ze względu na inflację, miasto musiało do funkcjonowania strefy dokładać.

Czytaj więcej

Warszawa wprowadzi tempo 30 km/h na drogach lokalnych i osiedlowych

Zmiany przegłosowali radni podczas ostatniej sesji. 11 osób było za, 4 przeciw, a 5 wstrzymało się od głosu. Niektórzy mówili, że to zbyt wysokie kwoty jak na tak niewielkie miasto.

Nie tylko Nowy Targ zmienia opłaty. Na podobny ruch zdecydowały się także władze Sopotu. Tam już od piątku opłata za parkowanie wyniesie za pierwszą godzinę - 5,20 zł (obecnie 4,50 zł), za drugą - 6,20 zł (teraz 5,40 zł). Z kolei za trzecią - 7,40 zł (podwyżka z 6,40 zł), a za czwartą i kolejne godziny - 5,20 zł (wzrost z 4,50 zł).

Ale to nie koniec. Radni Sopotu postanowili też przeorganizować obowiązujące strefy i zmniejszyć ich liczbę z 10 do trzech. To zdaniem urzędników spowoduje większą czytelność obszarów w Sopocie, gdzie za parkowanie należy płacić.

W Krakowie więcej zapłacą przyjezdni

Zmiany też w Krakowie. I to już od połowy maja. W lutym radni podjęli decyzję o podniesieniu cen w strefie płatnego parkowania. Zdecydowali też o tym, że wysokość opłat dla mieszkańców i osób, które nie mieszkają w mieście, będzie inna.

I tak mieszkańcy posiadający Kartę Krakowską za parkowanie w strefie zapłacą mniej, jeśli będą korzystać z aplikacji mobilnej.  Dla nich opłata za parkowanie w podstrefie A wyniesie 6 zł za pierwszą godzinę, 7 zł za drugą i 8 zł za trzecią. W strefie B odpowiednio 5, 6 i 7 zł, a w podstrefie C opłata będzie stała 4 zł.

Czytaj więcej

Problem ze znalezieniem miejsca parkingowego? Miasta próbują go rozwiązać

A osoby, które nie mieszkają w Krakowie, zapłacą za parkowanie w podstrefie A za pierwszą godzinę 9 zł, za drugą – 10 zł, a trzecią – 11 zł. Natomiast w podstrefie B opłata ta wyniesie 8 zł za pierwszą, 9 zł za drugą i 10 zł za trzecią godzinę, a w podstrefie C odpowiednio: 7, 8 i 9 zł. Kolejne godziny będą kosztować tyle, co pierwsza.

W górę idzie też opłata za brak wykupionego biletu parkingowego - ze 150 do 250 zł. Ale jeśli opłaci się karę w ciągu pierwszych siedmiu dni to kierowcy zapłacą 150 zł.

Saska Kępa zakwitnie jesienią… parkometrami

W Warszawie strefa płatnego parkowania powiększy się o Saską Kępę i Kamionek. Taką decyzję podjęli w ub. roku stołeczni radni. - Wszystkie miejsca legalnego postoju na drogach publicznych zostały zinwentaryzowane. W ten sposób została oszacowana tzw. pojemność parkingowa – w strefie może zaparkować legalnie niemal 6 tys. aut – podaje stołeczny ratusz.

Zapewnia, że szczegółowe rozwiązania dla każdej z ulic skonsultowane zostały z mieszkańcami. - Wyniki badań różnią się w zależności od obszaru. W centralnej części Saskiej Kępy czy na Kamionku widać wyraźny deficyt miejsc postojowych głównie w ciągu dnia. Bliżej ul. Międzynarodowej sytuacja jest inna – tam najtrudniej jest zaparkować wieczorem i nocą. To dlatego, że 80 proc. aut to pojazdy mieszkańców, a tylko 10 proc. to przyjezdni – twierdzą urzędnicy.

Ich zdaniem strefa płatnego parkowania nie pomoże rozwiązać problemów parkingowych, stąd rekomendacja ZDM wyłączenia obszaru między ul. Saską a Międzynarodową ze strefy.

Strefa płatnego parkowania ma zacząć obowiązywać na Saskiej Kępie i Kamionku od 6 listopada.

- Strefa płatnego parkowania ma przede wszystkim ułatwić parkowanie lokalnej społeczności. Wprowadzenie opłat zniechęca część kierowców spoza tego obszaru do pozostawiania swojego auta na cały dzień, np. w drodze do pracy – informuje stołeczny ratusz. W Warszawie od 6 listopada strefa płatnego parkowanie zacznie obowiązywać na Saskiej Kępie i Kamionku.

Drożej o 20 proc.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce