Problem ze znalezieniem miejsca parkingowego? Miasta próbują go rozwiązać

Wrocław testuje aplikację do wyszukiwania wolnych miejsc w strefie płatnego parkowania. Podobne testy robiono w Warszawie czy w Krakowie, ale tam nie zdecydowano się na wprowadzenie takiego systemu.

Publikacja: 10.03.2023 17:26

Już kilka lat temu system pomagający kierowcom znaleźć wolne miejsca postojowe testowano w Warszawie

Już kilka lat temu system pomagający kierowcom znaleźć wolne miejsca postojowe testowano w Warszawie

Foto: Adobe Stock

- Ze względu na wysokie koszty kilkudziesięciu milionów złotych odstąpiono od tworzenia systemu obejmującego całą strefę płatnego parkowania i wszystkie miejsca parkingowe wzdłuż ulic – przyznaje Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

Wrocławska aplikacja

Kierowcom we Wrocławiu jest teraz łatwiej znaleźć wolne miejsce parkingowe. Pomaga im w tym aplikacja Park Spacer Eco. Pokazuje dokładną lokalizację parkometrów oraz prawdopodobieństwo zaparkowania. Ma także moduł nawigacji.

W aplikacja mobilnej ParkSpace Eco można sprawdzić np. dokładną lokalizację parkomatu, rodzaj strefy, a dzięki modułowi nawigacji dotrzeć w wybrane miejsce. Na mapie w aplikacji miejsca parkingowe zaznaczone są kolorami.

Czytaj więcej

Kraków. Ważne zmiany w Strefie Płatnego Parkowania

- Aplikacja dostarcza też informacje o możliwościach zaparkowania w wybranej lokalizacji na zaplanowany moment dotarcia do miejsca docelowego, a nie w chwili jego wyszukiwania. Dzięki temu łatwo możemy zaplanować podróż jeszcze przed wyruszeniem w trasę, wybierając dogodne miejsce, godzinę wyjazdu, czy środek transportu –chwalą ją wrocławscy urzędnicy.

Ich zdaniem jest to innowacja, która daje realne oszczędności czasu, pieniędzy oraz przyczynia się do zmniejszenia emisji spalin, a tym samym do ochrony środowiska naturalnego.

Aplikacja jest bezpłatna i gotowa do pobrania z platformy Android i iOS. Nie wymaga rejestracji ani logowania. Na razie ParkSpace Eco będzie  testowana przez rok. Ale władze Wrocławia już zapowiadają, że jeżeli aplikacja się sprawdzi to zostanie na stałe i dostanie dodatkowe funkcje.

Czujniki i kamery

Okazuje się, że Wrocław wcale nie jest pierwszy. Już siedem lat temu podobne rozwiązanie testowano w stolicy. Sprawdzano wówczas dwa różne rozwiązania.

- W oparciu o wyniki tych testów przeprowadziliśmy dialog techniczny z firmami które byłyby zainteresowane budową takiego systemu, ale ostatecznie ze względu na wysokie koszty odstąpiono od tworzenia systemu obejmującego całą strefę płatnego parkowania i wszystkie miejsca parkingowe wzdłuż ulic – mówi Mikołaj Pieńkos.

Czytaj więcej

Nowy obiekt "parkuj i jedź" przy warszawskim metrze

Także Kraków nie posiada systemu informacji o wolnych miejscach postojowych. – Takie rozwiązanie było  u nas testowane kilka lat temu w ramach pilotażowego programu przez firmę Comarch w oparciu o zainstalowane  w nawierzchni jezdni czujniki. System  miał przekazywać aktualną informację o zajętości miejsc postojowych na wybranym  obszarze ulic, a informacje były te wyświetlane na tablicach – mówi Krzysztof Wojdowski z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Może w przyszłości

Także w Łodzi nie ma tego typu rozwiązań, jakie teraz testowane są we Wrocławiu. - W ubiegłych latach testowaliśmy w kilku miejscach tablice, które pokazywały liczbę wolnych miejsc, jednakże nie do końca się one sprawdziły. Ale nie wykluczone, że w przyszłości wraz z rozwojem infrastruktury, tego typu rozwiązania zostaną zastosowane – zapowiada Tomasz Andrzejewski, rzecznik łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu.

Z kolei w  Gdańsku rozwiązaniem, które ułatwia kierowcom znalezienie wolnego miejsca do parkowania są liczniki miejsc parkingowych, funkcjonujące w ramach systemu sterowania ruchem Tristar.

- Tablice obsługują łącznie 14 parkingów i są zlokalizowane przy głównych ciągach komunikacyjnych miasta. Wskazują one liczbę wolnych miejsc postojowych na parkingach w dwóch najbardziej uczęszczanych dzielnicach Gdańska – Śródmieściu oraz Wrzeszczu – mówi Magdalena Kiljan rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.  

- Ze względu na wysokie koszty kilkudziesięciu milionów złotych odstąpiono od tworzenia systemu obejmującego całą strefę płatnego parkowania i wszystkie miejsca parkingowe wzdłuż ulic – przyznaje Mikołaj Pieńkos z Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

Wrocławska aplikacja

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce