Kraków. Ważne zmiany w Strefie Płatnego Parkowania

Kierowcy nie zapłacą za parking w niedzielę, ale za to podrożeje parkowanie w każdej strefie parkowania, podwyżki nie dotkną też mieszkańców strefy – to w skrócie najważniejsze zmiany dotyczące Strefy Płatnego Parkowania w Krakowie (SPP), jakie wprowadzili radni w lutym.

Publikacja: 24.02.2023 16:16

Kraków. Ważne zmiany w Strefie Płatnego Parkowania

Foto: Adobe Stock

Nowy cennik

Do zmian w Strefie Płatnego Parkowania samorządowcy przygotowywali się od dawna. – Nie wiadomo było tylko co i w jaki sposób się zmieni. Dyskutowanych było wiele propozycji dotyczących, cen, zwiększenia SPP itd. – podsumowuje Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Najważniejsza zmiana to podniesienie cen w strefie i zróżnicowanie opłat dla mieszkańców i osób spoza Krakowa. Do tej pory cennik za parkowanie w SPP był prosty a opłaty uzależnione od podstrefy. W podstrefie A wszyscy płacili 6 złotych za godzinę, w podstrefie B - 5, a w podstrefie C - 4 złote. Od 15 maja osoby spoza Krakowa będą płacić w podstrefie A za pierwszą godzinę parkowania 9 złotych, za drugą - 10, za trzecią - aż 11, a za każdą kolejną godzinę ponownie 9 złotych. Oznacza to, że opłata za cały dzień parkowania (10 godzin) w podstrefie A ( np. w pobliżu Rynku Głównego) wyniesie 93 złote - a nie 60 złotych jak do tej pory. Dla przyjezdnych koszt parkowania w podstrefie B to 8 złotych za pierwszą godzinę, 9 złotych za drugą i 10 zł za trzecią godzinę, a w podstrefie C odpowiednio: 7, 8 i 9 złotych. Kolejne godziny będą kosztować tyle, co pierwsza.

Mieszkańcy bez zmian

Krakowianie posiadający Kartę Krakowską i płacący za pomocą aplikacji mobilnej za pierwszą godzinę w podstrefie A zapłacą - 6 złotych, 7 złotych za drugą i 8 złotych za trzecią godzinę. W strefie B będzie to odpowiednio 5, 6 i 7 złotych, a w podstrefie C opłata będzie stała – i wyniesie 4 złote. - Chcąc skorzystać z preferencyjnych stawek parkowania, trzeba będzie wykupić parkowanie poprzez aplikację, wpisując numer Karty Krakowskiej. I uwaga, nie jest ważna własność pojazdu tylko status osoby parkującej, Kartę Krakowską trzeba będzie mieć przy sobie w przypadku kontroli – tłumaczy radny Dominik Jaśkowiec.

Nowy uchwała o SPP zmienia także granice podstref parkowania. Wszystkie zostaną powiększone o nowe obszary. I tak najdroższa podstrefa A rozszerzy się o położone najbliżej Starego Miasta rejony Zwierzyńca i tzw. starą część Podgórza ( do tej pory podstrefa B). Podstrefie B „przybędzie” część Bronowic a podstrefie C – cześć Podgórza.

W niedzielę parkowanie w krakowskiej SPP nadal będzie bezpłatne - radni nie zgodzili się na proponowane w pierwotnym projekcie uchwały wprowadzenie opłaty za postój w strefie A. Nadal będzie także możliwe wykupienie preferencyjnego abonamentu dla mikroprzedsiębiorców i miesięcznego abonamentu dla mieszkańców strefy za 10 zł (tutaj także proponowane były podwyżki).

Pieniądze na transport

Podniesiona została kara za parkowanie bez ważnego biletu parkingowego. Obecnie kara wynosi 150 zł, po wejściu w życie uchwały będzie to 250 zł. Jedynie w przypadku opłacenia kary do siedmiu dni od daty wystawienia mandatu, opłata wyniesie 150 zł.

Nowością jest też fakt, że radni zdecydowali o przeznaczeniu wpływów z opłat za parkowanie - 100 proc.opłat ma trafić na poprawę publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej, rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. - Cały przychód ze strefy poprzez wydzielony rachunek celowy będzie zasilać w pierwszej kolejności transport publiczny, w dalszej wydatki na zieleń publiczną, bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Tych pieniędzy nie będzie można wydatkować na żaden inny cel – podkreśla radny Dominik Jaśkowiec.

Nowy cennik

Do zmian w Strefie Płatnego Parkowania samorządowcy przygotowywali się od dawna. – Nie wiadomo było tylko co i w jaki sposób się zmieni. Dyskutowanych było wiele propozycji dotyczących, cen, zwiększenia SPP itd. – podsumowuje Dariusz Nowak, rzecznik krakowskiego magistratu.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi