Będzie więcej „elektryków". Samorządy stawiają na wynajem długoterminowy

Lokalne władze powinny inwestować w dopłaty do rowerów elektrycznych lub w systemy miejskich wypożyczalni oparte przynajmniej częściowo na jednośladach elektrycznych.

Publikacja: 26.01.2023 13:37

Rowery elektryczne mogą zmienić krajobraz polskich miast. Ale zamiast dopłat do ich zakupu należy si

Rowery elektryczne mogą zmienić krajobraz polskich miast. Ale zamiast dopłat do ich zakupu należy się raczej spodziewać zwiększenia ich udziału w systemach miejskiego roweru

Zainteresowanie rowerami elektrycznymi rośnie. Doskonale ilustruje to przykład Gdyni, która jako pierwsze miasto w Polsce dofinansowała mieszkańcom zakup „elektryków”. 100 tys. zł dofinansowania (na maksymalnie 40 dopłat) na niewiele jednak wystarczyło. W pierwszej godzinie obowiązywania programu wpłynęło ponad 600 wniosków o dopłaty…

Miejskie wypożyczalnie

– Przyszłość należy do rowerów elektrycznych – podkreśla Marcin Wójcik, oficer rowerowy z Krakowskiego Zarządu Transportu (ZTP). – W USA i krajach Europy Zachodniej już teraz sprzedaje się ich więcej niż samochodów. I nic dziwnego, bo rowery są tańsze, praktyczniejsze, mogą pomóc w „odkorkowaniu” miast. Również w Polsce od kilku lat zmienia się nastawienie do rowerów i systematycznie rośnie liczba uczestników ruchu rowerowego. Polskie Stowarzyszenie Rowerowe prognozuje, że już w 2026 r. udział jednośladów elektrycznych w polskim rynku rowerów wzrośnie z 6 do 28 proc. – dodaje Wójcik.

Kraków nie zdecydował się na dopłaty do rowerów elektrycznych dla mieszkańców, chociaż takie próby podejmował. Pokrzyżowała je ostatecznie pandemia. W ubiegłym roku miasto zdecydowało o wprowadzeniu rowerów klasycznych i elektrycznych do miejskiej wypożyczalni z założeniem, że elektryków docelowo może być więcej. Nowością jest to, że rowery będą wynajmowane długoterminowo, dzierżawione przynajmniej na jeden miesiąc. Długoterminowy najem jest istotny w przypadku elektryków.

– Przy wypożyczeniu roweru elektrycznego na dzień lub dwa może powstać problem z naładowaniem akumulatora. I jest to wtedy problem dla operatora wypożyczalni. W przypadku najmu długoterminowego wynajmujący sam zadba o naładowanie akumulatora. Dlatego też w przypadku wypożyczania elektryków sensowny jest najem długoterminowy – tłumaczy Marcin Wójcik.

Czytaj więcej

Nowe rowery elektryczne na trójmiejskich ulicach. I to już niedługo

W grudniu 2022 roku do stolicy Małopolski dotarło 250 rowerów, które już od marca będą wypożyczać chętni. ZTP proponuje, by cena miesięcznego wynajmu roweru tradycyjnego wynosiła 29 zł, w przypadku elektrycznego byłoby to 79 złotych.

Ostateczny cennik zostanie uchwalony przez Radę Miasta Krakowa. Rowerów elektrycznych ma być minimum 250 sztuk, jednak ZTP nie wyklucza, że może ich być więcej, np. o 100, a nawet 250 sztuk. Wszystko zależy od zainteresowania chętnych. Przetarg na dostawcę elektryków został ogłoszony w listopadzie.

– Oferty złożyły dwie firmy: Kross Rental z Przasnysza (rower za ok. 8,4 tys. zł) oraz Art & Bikes z Torunia (rower za ok. 10,5 tys. zł). Obie oferty mieszczą się cenowo w zakładanym przez ZTP budżecie. Firma, której oferta została wybrana jako ewentualny zwycięzca przetargu, została poproszona o uzupełnienie dokumentów. Ma je dosłać do końca miesiąca. Przetarg ma być więc rozstrzygnięty w lutym – mówi Maciej Piotrkowski z ZTP.

Rowery mają mieć stonowaną kolorystykę, akumulator, który pozwoli na przebycie ok. 100 km na jednym ładowaniu, a także zintegrowane z ramą zapięcie oraz bagażnik o nośności minimum 20 kg i z możliwością założenia sakw. Jak wspomniano wyżej, ZTP proponuje, by miesięczny koszt wynajmu takiego roweru wynosił 79 zł, ale i w tym przypadku ostateczna decyzja należeć będzie do radnych miasta.

Wynajem rowerów elektrycznych w Krakowie będzie możliwy najwcześniej od wakacji. Data jest też uzależniona od tego, kiedy zostaną dostarczone do Krakowa – firma Kross Rental proponuje ich dostawę w ciągu miesiąca, natomiast Art & Bikes nawet do 120 dni.

Pomysł krakowskiego ZTP na długoterminowy wynajem roweru jest pierwszym tego typu w naszym kraju. Został „podpatrzony” u holenderskiej firmy Swapfiets, która rozpoczęła działalność jako mały start-up, by wkrótce zawojować rynek wypożyczalni rowerów m.in. w Holandii, Danii, Niemczech i Belgii. Miesięczny wynajem roweru w systemie Swapfiets wynosi ok. 250 zł.

Wynajem czy dopłata

Pilotażowe programy dopłat do „elektryków” były również rozważane w innych miastach, m.in. we Wrocławiu, Kielcach, Bydgoszczy i Wałbrzychu. Jednak ze względu na sytuację ekonomiczną żadne z tych miast nie zdecydowało się na przeprowadzenie pilotażu w tym roku. – Rozważaliśmy ten pomysł, ale nie było możliwości zaplanowania na niego środków w budżecie na 2023 r. Priorytetem stało się zapewnienie realizacji dotychczasowych programów dotacyjnych. Szukamy źródeł zewnętrznych i na razie tę inicjatywę odkładamy w czasie – podsumowała Agata Wojda, zastępca prezydenta Kielc.

Kilka miast, m.in. Gdańsk, Wrocław i Warszawa, oferuje wypożyczenie rowerów elektrycznych z miejskich wypożyczalni. Elektryki są tu wypożyczane na godziny. – Ceny abonamentów rowerów miejskich i tak są dużo niższe niż te w systemach komercyjnych i już są z dopłatą gminy. System nie będzie przynosił zysku, ma dać mieszkańcom tani i ekologiczny środek transportu – mówi o rowerach elektrycznych Marta Formella z referatu prasowego urzędu miasta Gdańsk.

Wynajem roweru elektrycznego w Krakowie może kosztować 79 złotych miesięcznie

Wynajem roweru elektrycznego w Krakowie może kosztować 79 złotych miesięcznie

shutterstock

Gdańsk wspólnie z 15 okolicznymi gminami podpisał umowę na uruchomienie roweru metropolitalnego Mevo. W 2023 roku do dyspozycji mieszkańców gmin odda 4099 rowerów z czego 3099 elektrycznych i tylko 1000 klasycznych. Warszawa korzysta z systemu bike sharingu Veturillo i podpisała nową umowę na zwiększenie w nim oferty rowerów elektrycznych.

– Rowery elektryczne mają tę przewagę, że pozwalają korzystać z tej formy transportu osobom, dla których jazda na zwykłym jednośladzie jest nieosiągalna – np. z powodu wieku albo faktu, że miasto jest położone w terenie pagórkowatym – podkreślał Artur Szklarczyk z wydziału prasowego warszawskiego magistratu.

Dlatego też w tym roku 10 proc. rowerów Veturillo będzie miało wspomaganie elektryczne. To minimum 300 rowerów elektrycznych dla warszawiaków i turystów. Zdaniem warszawskich urzędników takie rozwiązanie (wypożyczenie roweru elektrycznego) jest efektywniejsze od dopłaty do jego zakupu przez mieszkańca. Z elektrycznych rowerów Veturillo w wypożyczalni mogą skorzystać tysiące użytkowników, a w przypadku dopłat do zakupu prywatnego roweru jest to zaledwie kilkadziesiąt osób – jak mogliśmy zobaczyć na przykładzie Gdyni.

Czytaj więcej

Kraków wydzierżawi rowery. Długoterminowa wypożyczalnia ma ruszyć wiosną

Podobne pomysły dotyczące rowerów elektrycznych dla mieszkańców mają samorządowcy z Wrocławia. Owszem, uznają pomysł dopłat do zakupu rowerów elektrycznych za bardzo dobry, ale mało realny ze względu na trudny czas dla gmin, związany przede wszystkim z inflacją i ogromnym wzrostem cen, a także faktem zamrożenia wpływów z podatków do gmin, które wprowadził polski rząd.

– Dlatego czekamy na decyzje rządowe i rządowe wsparcie w tej sprawie – podkreśla Tomasz Sikora z wrocławskiego magistratu. Wrocławski Rower Miejski także ma w swojej ofercie wypożyczenie rowerów elektrycznych. Samorządowcy deklarują, że ten projekt wrocławskiego roweru w tym roku będzie rozwijany i wzmacniany.

Katowice stoją u progu zmian związanych z systemem wypożyczania rowerów miejskich. Dotychczas za system odpowiadało miasto, teraz zadanie to ma być przejęte przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię, organizatora transportu zbiorowego w regionie, która docelowo stworzy metropolitalny system rowerowy. – Rozważane jest także wprowadzenie rowerów elektrycznych do systemu – potwierdza Sandra Hajduk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Katowice.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce