Duże kłopoty dla podróżnych. W stolicy rusza miliardowa inwestycja

Przez najbliższe trzy tygodnie ruch na Warszawskim Węźle Kolejowym będzie przyprawiał podróżnych o silny ból głowy.

Publikacja: 20.12.2022 17:37

Linia średnicowa obejmuje odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa W

Linia średnicowa obejmuje odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia

Foto: Maciej Kacprzak

Powodem jest ograniczenie ruchu pociągów do jednego z dwóch torów linii podmiejskiej. W poniedziałek spowodowało to gigantyczny chaos, gdy tłumy pasażerów wylewały się z pociągów kończących bieg na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Dotarcie do centrum miasta okazało się wyzwaniem, bo podróżni nie mieścili się w autobusach, a pociągi w kierunku centrum miały opóźnienia sięgające kilkudziesięciu minut.

Część relacji składów regionalnych i aglomeracyjnych została skrócona lub odwołana. Niektóre kursy skierowano przez Warszawę Centralną.

- Wszystkie pociągi w obu kierunkach będą kursowały wyłącznie po jednym torze, po którym normalnie prowadzony jest ruch w kierunku wschodnim - poinformowała Szybka Kolei Miejska. Wyjątkiem jest utrzymanie dwutorowego połączenia na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion, ułatwiające dotarcie do metra.

Czytaj więcej

Tramwaje w stolicy poganiane zieloną falą. Już na prawie 190 skrzyżowaniach

Taka sytuacja potrwa do 8 stycznia. Ten kolejowy chaos spowodowało rozpoczęcie budowy łącznika pomiędzy podmiejską linią średnicową a dalekobieżną linią średnicową. Ma to usprawnić planowanie i ruch pociągów podczas dalszych robót na stacji Warszawa Zachodnia. Jak twierdzi kolej, takie rozwiązanie zwiększy również możliwości organizacji przewozów po zakończeniu inwestycji na linii średnicowej.

Wszystko to jest częścią gigantycznej inwestycji, jaką jest modernizacja Warszawskiego Węzła Kolejowego. W ubiegłym tygodniu zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK podpisała z Centrum Unijnych Projektów Transportowych wartą przeszło 1,3 mld zł umowę na dofinansowanie pierwszego etapu modernizacji linii średnicowej. Całe przedsięwzięcie ma pochłonąć ponad 2,6 mld zł.

Linia średnicowa obejmuje odcinek linii kolejowych pomiędzy stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, przebiegając częściowo tunelem średnicowym przez ścisłe centrum Warszawy. Jest podzielona na część dalekobieżną i podmiejską i prowadzony jest po niej wyłącznie ruch pasażerski. Obecnie jej zdolności przepustowe są za małe w godzinach szczytu, brakuje także oddzielenia ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Ponadto pociągi jadą zbyt wolno, mają utrudnione manewrowanie, a przystanki, na których brakuje wystarczającej ilości peronów, niedostosowane są do potrzeb mieszkańców.

Czytaj więcej

Po trzech latach przerwy kolej wróciła w Beskidy

Modernizacja linii przewiduje przebudowę dwóch stacji (Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia), budowę dwóch i przebudowę kolejnych dwóch wiaduktów, budowę czterech kładek dla pieszych oraz przebudowę jednego podziemnego przejścia. W sumie łączna długość modernizowanych odcinków przekracza 20 kilometrów. Dodatkowo projekt obejmuje dostosowanie stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonej liczby podróżnych.

Kolejowa linia średnicowa ma kluczowe znaczenie dla transportu kolejowego o zasięgu międzynarodowym, krajowym i regionalnym na obszarze aglomeracji warszawskiej. Przebiegają przez nią międzynarodowe magistrale kolejowe: E65 Gdynia – Warszawa – Katowice – Zebrzydowice oraz E20 Kunowice – Poznań - Warszawa – Siedlce – Terespol i E75 (Warszawa – Białystok – Trakiszki granica państwa.

Powodem jest ograniczenie ruchu pociągów do jednego z dwóch torów linii podmiejskiej. W poniedziałek spowodowało to gigantyczny chaos, gdy tłumy pasażerów wylewały się z pociągów kończących bieg na stacjach Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Dotarcie do centrum miasta okazało się wyzwaniem, bo podróżni nie mieścili się w autobusach, a pociągi w kierunku centrum miały opóźnienia sięgające kilkudziesięciu minut.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Transport
Strefa czystego transportu w Krakowie: będzie, ale później
Materiał partnera
Budownictwo neutralne dla klimatu
Akcje Specjalne
Naszym celem jest osiągnięcie 9 GW mocy OZE do 2030 roku
Transport
Skoro są dopłaty do e-aut, to czemu nie do e-rowerów?
Transport
Climate Classic Gdańsk 2024: Rowerzyści pojechali dla klimatu