Kolej rozpycha się na Śląsku. Będzie więcej połączeń, nowe przystanki i krótsze podróże

Podróże koleją po śląskiej aglomeracji maja stać się łatwiejsze. Przyczynią się do tego inwestycje w rewitalizację i modernizację linii, budowę nowych przystanków oraz poprawę jakości obsługi pasażerów.

Publikacja: 24.09.2022 13:40

Kolej rozpycha się na Śląsku. Będzie więcej połączeń, nowe przystanki i krótsze podróże

Foto: Filip Frydrykiewicz

Nowe połączenia pasażerskie powstaną m.in. na południu Katowic. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpocznie budowę przystanków Katowice Ochojec, Murcki, Kostuchna i Podlesie Saska na linii 142 łączącej Katowice Ligotę z Tychami. Powstaną tam jednokrawędziowe perony, z wiatami i oświetleniem. Realizację prac zaplanowano w 2022 i 2023 r.

Inwestycja wpisuje się w plan budowy Kolei Metropolitalnej. Wiosną tego roku sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymało dofinansowanie na budowę lub modernizację infrastruktury w ramach programu Kolej Plus. W tych projektach znalazła się linia 142, która stanowi element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i wykorzystywana jest dla ruchu towarowego. Pociągi pasażerskie jeździły po niej 25 lat temu.

Kolej Metropolitalna przyniesie profity pasażerom w całej aglomeracji: krótszy czas przejazdu, pociągi co kilkanaście minut, w sumie 130 nowych przystanków. Ta gigantyczna inwestycja mająca radykalnie usprawnić komunikacje w regionie warta będzie 16 mld zł. Niedawno zakończyły się konsultacje w sprawie pierwszego etapu przedsięwzięcia – dobudowy pary nowych torów na 30-kilometrowym odcinku połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Gliwicami. Pozwoli ona odseparować ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, a przez to zwiększyć przepustowość trasy.

Obecnie pociągi Kolei Śląskich jeżdżące wewnątrz województwa, dzielą tory na tej trasie razem z pociągami dalekobieżnymi, których kursowanie wymusza wydłużenie odstępów pomiędzy kolejnymi składami na trasie. Często też pociągi regionalne muszą ustępować pierwszeństwa przejazdu – nawet opóźnionym – ekspresom lub pociągom międzynarodowym.

Podobne inwestycje mają objąć także inne trasy kolejowe regionu. W ramach wartego 937 mln euro unijnego dofinansowania z instrumentu „Łącząc Europę” modernizowana będzie trasa kolejowa z Będzina do Katowic oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój. Inwestycja obejmie dobudowę ok. 22 km nowych torów, przebudowę kolejnych 100 km torów oraz 140 obiektów inżynieryjnych. Na 133 km trasy wymieniona zostanie siec trakcyjna.

Na trasie od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic Południowych dobudowane zostaną dwa tory. Rozdzielony zostanie ruch aglomeracyjny i dalekobieżny, co pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby pociągów i lepsze dopasowanie rozkładów jazdy do potrzeb mieszkańców. Przebudowane będą perony na stacji Sosnowiec Główny. Wszystkie perony zostaną przystosowane do potrzeb niepełnosprawnych, a na odcinku między Sosnowcem Głównym a Będzinem powstanie nowy przystanek Sosnowiec Środula, dla mieszkańców dwóch dużych pobliskich osiedli.

Nowe przystanki zbudowane zostaną na odcinku od Szopienic do Piotrowic: Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia i Katowice Kokociniec. Przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty w rejon autostrady A4. Ponadto w planach jest modernizacja przystanków Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota. Ruchem na odcinku od Sosnowca do Tychów zarządzać będzie Lokalne Centrum Sterowania Katowice.

Inwestycje w infrastrukturę kolejową mają usprawnić nie tylko ruch pasażerski, ale także transport towarów w regionie. To m.in. przebudowa kolejowej stacji towarowej Katowice Szopienice Południowe, obejmująca m.in. wymianę torów i rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem.

Nowe połączenia pasażerskie powstaną m.in. na południu Katowic. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpocznie budowę przystanków Katowice Ochojec, Murcki, Kostuchna i Podlesie Saska na linii 142 łączącej Katowice Ligotę z Tychami. Powstaną tam jednokrawędziowe perony, z wiatami i oświetleniem. Realizację prac zaplanowano w 2022 i 2023 r.

Inwestycja wpisuje się w plan budowy Kolei Metropolitalnej. Wiosną tego roku sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymało dofinansowanie na budowę lub modernizację infrastruktury w ramach programu Kolej Plus. W tych projektach znalazła się linia 142, która stanowi element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i wykorzystywana jest dla ruchu towarowego. Pociągi pasażerskie jeździły po niej 25 lat temu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Komunikacja miejska na wakacjach. Mniej autobusów i tramwajów w rozkładach
Transport
Czego oczekują pasażerowie komunikacji miejskiej? Nowe badanie
Transport
Przepisy nie pomagają samorządom, wraków w miastach przybywa
Transport
Zamiast taksówek, na postojach staną wszystkie auta
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Transport
Bez polskiego prawa jazdy nie będą wozić pasażerów
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży