Nowe połączenia pasażerskie powstaną m.in. na południu Katowic. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe rozpocznie budowę przystanków Katowice Ochojec, Murcki, Kostuchna i Podlesie Saska na linii 142 łączącej Katowice Ligotę z Tychami. Powstaną tam jednokrawędziowe perony, z wiatami i oświetleniem. Realizację prac zaplanowano w 2022 i 2023 r.
Inwestycja wpisuje się w plan budowy Kolei Metropolitalnej. Wiosną tego roku sześć projektów liniowych z Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii otrzymało dofinansowanie na budowę lub modernizację infrastruktury w ramach programu Kolej Plus. W tych projektach znalazła się linia 142, która stanowi element kolejowej obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego i wykorzystywana jest dla ruchu towarowego. Pociągi pasażerskie jeździły po niej 25 lat temu.
Kolej Metropolitalna przyniesie profity pasażerom w całej aglomeracji: krótszy czas przejazdu, pociągi co kilkanaście minut, w sumie 130 nowych przystanków. Ta gigantyczna inwestycja mająca radykalnie usprawnić komunikacje w regionie warta będzie 16 mld zł. Niedawno zakończyły się konsultacje w sprawie pierwszego etapu przedsięwzięcia – dobudowy pary nowych torów na 30-kilometrowym odcinku połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Gliwicami. Pozwoli ona odseparować ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego, a przez to zwiększyć przepustowość trasy.
Obecnie pociągi Kolei Śląskich jeżdżące wewnątrz województwa, dzielą tory na tej trasie razem z pociągami dalekobieżnymi, których kursowanie wymusza wydłużenie odstępów pomiędzy kolejnymi składami na trasie. Często też pociągi regionalne muszą ustępować pierwszeństwa przejazdu – nawet opóźnionym – ekspresom lub pociągom międzynarodowym.
Podobne inwestycje mają objąć także inne trasy kolejowe regionu. W ramach wartego 937 mln euro unijnego dofinansowania z instrumentu „Łącząc Europę” modernizowana będzie trasa kolejowa z Będzina do Katowic oraz Tychy – Goczałkowice Zdrój. Inwestycja obejmie dobudowę ok. 22 km nowych torów, przebudowę kolejnych 100 km torów oraz 140 obiektów inżynieryjnych. Na 133 km trasy wymieniona zostanie siec trakcyjna.