Uczeń w komunikacji miejskiej. W niektórych miastach musi płacić

Od września wszyscy ukraińscy uczniowie mogą podróżować po Wrocławiu bezpłatnie. Podobne rozwiązanie funkcjonują też na Śląsku, w Krakowie. Ale w Łodzi czy w Poznaniu uczniowie muszą za bilety płacić.

Publikacja: 13.09.2022 12:09

Uczeń w komunikacji miejskiej. W niektórych miastach musi płacić

Foto: Adobe Stock

- Bilet dla uczniów szkół podstawowych obowiązuje od 1 października do 30 września kolejnego roku na całą sieć (strefy A+B+C+D) w cenie 60 zł, czyli 5 złotych za miesiąc – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Uczniowie jeżdżą za darmo. Niezależnie od narodowości

We Wrocławiu bezpłatna komunikacja jest dla wszystkich ukraińskich uczniów niezależnie od tego czy uczą się w polskich szkołach, czy zdalnie – w ukraińskich.

Taką decyzję podjęli wrocławscy radni. - Zmieniona uchwała Rady Miejskiej Wrocławia pozwala na bezpłatne przejazdy także uczniom, którzy przyjechali z Ukrainy do Polski po 24 lutego i uczą się zdalnie w szkołach funkcjonujących w ramach ukraińskiego systemu oświaty. Dotyczy to nie tylko szkół podstawowych, ale też średnich niższych oraz średnich wyższych w Ukrainie – podaje wrocławski magistrat.

Czytaj więcej

Zbyt mało chętnych do uczenia dzieci

Prawo do bezpłatnej komunikacji przysługuje uczniom nie dłużej niż do ukończenia 21 roku życia. Zresztą we Wrocławiu bezpłatnie komunikacją miejska podróżują wszyscy uczniowie do 21 roku życia.

W Krakowie uczniowie szkół podstawowych zlokalizowanych terenie miasta mogą podróżować bezpłatnie na podstawie okazania ważnej legitymacji uczniowskiej. Z takiej samej ulgi mogą korzystać też studenci z ważną legitymacją w okresie obowiązku uczęszczania na zajęcia.- Dotyczy to wszystkich narodowości – zapewnia Kamil Popiela, z krakowskiego magistrat

W przypadku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zrzeszającej w sumie 41 miast i gmin – w tym Katowice organizatorem transportu zbiorowego jest Zarząd Transportu Metropolitalnego.

- Uczniowie mieszkający na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od kilku lat mogą korzystać z bezpłatnych przejazdów komunikacją organizowaną przez ZTM – przypomina Sandra Hajduk, z katowickiego magistratu.

Dodaje, że uprawnienia obowiązują do 16. roku życia. - Aby z nich korzystać, należy wyrobić spersonalizowaną kartę ŚKUP, a następnie zakodować na niej ulgę. Ze wspomnianej zniżki mogą również korzystać dzieci uchodźców z Ukrainy – podkreśla urzędniczka.

Albo płacą za specjalne bilety

Bartosz Trzebiatowski, rzecznik poznańskiego ZTM przypomina, że w komunikacji miejskiej nie ma ulg ustawowych dla uczniów – ustawa w sprawie ulg obejmuje tylko przewozy kolejowe i autobusowe nie będące komunikacją miejską.

W Poznaniu i ościennych gminach ulgi wprowadzone są na mocy uchwały Rady Miasta Poznania.

Uczniowie szkół podstawowych których siedziba znajduje się na terenie Poznania lub jednej z 19 gmin objętych porozumieniami międzygminnymi - mogą korzystać z rocznego biletu specjalnego. Kosztuje on 60 zł za przejazdy przez cały rok czyli pięć złotych miesięcznie.

Mogą z nich korzystać mieszkańcy Poznania oraz gmin: Czerwonak, Dopiewo, Duszniki, Kaźmierz, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Luboń, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne i Zaniemyśl.

- Dzieci uchodźców, które zostały przyjęte do poznańskich i podpoznańskich szkół podstawowych, mogą korzystać z biletu specjalnego dla uczniów szkół podstawowych na takich samych zasadach - mówi Bartosz Trzebiatowski. Do zakupu takiego biletu konieczne jest wyrobienie imiennej karty PEKA.

Ponadto uczniowie szkół ponadpodstawowych (do ukończenia 23. roku życia) i studenci, uczęszczający do szkół/uczelni znajdujących się na terenie Poznania i gmin objętych porozumieniami międzygminnymi mają do dyspozycji bilet Semestralny w bardzo atrakcyjnych cenach.

Z nim dostają ok 60 proc. zniżkę w stosunku do ceny biletu metropolitalnego i blisko 70 proc. w stosunku do ceny biletu normalnego). Np. bilet semestralny na 120 dni, na strefę A (Poznań) kosztuje 172 zł – czyli 1,43 zł dziennie, natomiast za bilet semestralny na 150 dni na strefę A (Poznań) - 202 zł – czyli 1,34 zł dziennie.

Z kolei w lokalnym transporcie zbiorowym w Łodzi przysługuje ulga 50 proc. dla dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat.

Dla dzieci w wieku od czterech lat do czasu ukończenia szkoły podstawowej, w ramach ulg przysługujących z tytułu posiadania Karty Łodzianina, przysługuje możliwość zakupu "biletu juniora" w preferencyjnych cenach.

I tak bilet 30-dniowy – 34 zł (strefa 1), a 46 zł (strefa 1+2) . Z kolei roczny za 326 zł na pierwszą strefę lub 456 zł z przejazdy w strefie pierwszej i drugiej.- Ceny te stanowią ok. 63-73 proc. wartości ceny biletów normalnych – podaje łódzki ratusz.

Urzędnicy podkreślają, że w lokalnym transporcie zbiorowym w Łodzi przysługuje ulga 50 proc. dla dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat bez względu na obywatelstwo.

- Uprawnienie do ulgi przysługuje na podstawie dokumentu potwierdzającego wiek dziecka bądź legitymacji szkolnej (mLegitymacji szkolnej) lub innego dokumentu potwierdzającego status ucznia – poinformowało nas biuro prasowe łódzkiego ratusza.

- Bilet dla uczniów szkół podstawowych obowiązuje od 1 października do 30 września kolejnego roku na całą sieć (strefy A+B+C+D) w cenie 60 zł, czyli 5 złotych za miesiąc – mówi Bartosz Trzebiatowski, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Uczniowie jeżdżą za darmo. Niezależnie od narodowości

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce