Droższe parkowanie w Warszawie. Rosną też strefy objęte opłatami

Od połowy sierpnia drożeje płatne parkowanie w stolicy, a od stycznia strefa będzie większa. Rośnie też strefa w Poznaniu, gdzie za postój samochodu do godz. 20 trzeba będzie płacić.

Publikacja: 15.06.2022 14:22

Droższe parkowanie w Warszawie. Rosną też strefy objęte opłatami

Foto: Adobe Stock

- To jest waloryzacja, którą zapowiadamy od wielu, wielu miesięcy. To całkowicie naturalne, że te ceny rosną, chociaż w niewielkim stopniu. Jeśli porównać ceny parkowania w innych polskich miastach, to te w Warszawie są dalej na bardzo niskim poziomie – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Dodał, że miasto chciało uniknąć sytuacji, kiedy to przez wiele lat nie ma żadnych podwyżek, a potem nagle podwyżka jest poważna.

Rosną opłaty w stolicy

W Warszawie rosną stawki za postój w strefie płatnego parkowania. Średnio o 15 proc.

I tak pierwsza godzina parkowania będzie kosztować 4,50 zł, druga – 5,40 zł, trzecia – 6,40 zł, a czwarta i każda kolejna – 4,50 zł.

Opłaty za postój w SPPN są pobierane od poniedziałku do piątku w godzinach 8-20.

Przy obecnych stawkach parkowanie przez cały dzień, czyli 12 godzin, kosztuje 49,10 zł. Po podwyżce stawka za 12 godzin postoju wzrośnie więc do 56,80 zł.

Rośnie też opłata dodatkowa za nieopłacenie postoju. I będzie wynosić nie 250, a 300 zł, no chyba, że kierowca zapłaci ją w ciągu siedmiu dni – wówczas będzie to 200 zł.

Zmiany dotyczące opłat wejdą w życie 15 sierpnia tego roku. Od tego momentu zniesiony zostanie także obowiązek umieszczania za szybą biletu za parkowanie oraz naklejki informującej o korzystaniu z płatności mobilnych.

Czytaj więcej

Uchodźcy z Ukrainy parkują za darmo. Ale nie wszędzie

Rośnie też strefa

Radni zdecydowali również o rozszerzeniu strefy płatnego parkowania o część Dolnego i Górnego Mokotowa, oraz Pragi Północ.

I tak na Mokotowie większa strefa od 2 stycznia 2023 roku obejmie dolny Mokotów (do linii ulicy Gagarina) oraz górny Mokotów (do linii ulicy Różanej).

Strefa powiększy się o 30 kilometrów dróg zajmujących blisko pięć kilometrów kwadratowych powierzchni. Wyznaczonych zostanie pięć tysięcy ogólnodostępnych miejsc postojowych oraz ponad pół tysiąca dodatkowych w strefach tylko dla mieszkańców.

Z kolei na prawym brzegu Wisły do strefy płatnego parkowania zostaną włączone okolice placu Hallera. To stosunkowo mały obszar ograniczony od północy linią ulicy Starzyńskiego, a z pozostałych stron sąsiadujący z obecną granicą SPPN.

Strefą zostanie objętych ponad 9 km dróg leżących na powierzchni niespełna 1 km kwadratowego.

Wzdłuż dróg publicznych będzie wyznaczonych blisko 1,5 tys. miejsc parkingowych oraz dodatkowe w strefach postoju tylko dla mieszkańców.

Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie podwyżek opłat oraz rozszerzenia strefy było 38 radnych, przeciw 17, dwóch wstrzymało się od głosu.

Stołeczny ratusz zakłada, że wpływy do miejskiego budżetu z tytułu opłat w SPPN wzrosną do 180 milionów złotych rocznie (rok wcześniej wynosiły 151 milionów złotych).

A po rozszerzeniu strefy o nowe obszary przybędzie dodatkowo niemal 22 miliony złotych. Jedno miejsce ma średnio generować rocznie 3504 złote.

Większa będzie też w Poznaniu

Zmiany także w Poznaniu. Tu Strefa Płatnego Parkowania w zostanie powiększona, ale też ma dziać dłużej.

Radni zdecydowali, że strefa płatnego parkowania (SPP) zostanie poszerzona o Berdychowo, Piotrowo i św. Rocha, czyli obszar ograniczony ulicami: Wyszyńskiego, Jana Pawła II, Krzywoustego oraz Wartą i Cybiną.

- To niewielki teren we wschodniej części śródmieścia, na którym do tej pory nie obowiązywały opłaty i w związku z tym trudno było znaleźć wolne miejsce parkingowe - wyjaśnia Piotr Libicki, zastępca dyrektora ZDM.

Dodaje, że dzięki wprowadzeniu strefy zwiększy się dostępność i rotacja parkujących aut, a płatny postój w czytelny sposób obejmie cały obszar ograniczony pierwszą ramą komunikacyjną.

Strefa na tym obszarze ma zostać uruchomiona od 3 października. Mieszkańcy nowej strefy, podobnie jak wcześniej na Wildzie czy Łazarzu, będą mogli skorzystać z promocji i kupić identyfikator parkingowy mieszkańca na rok płacąc 10 zł za miesiąc.

I opłaty pobierane za postój do godz. 20

W tym samym czasie zacznie obowiązywać płatne parkowanie na ulicach stanowiących granice SPP na Łazarzu.

Chodzi o północną stronę ul. Hetmańskiej i wschodnią stronę ul. Reymonta oraz ul. Przybyszewskiego. Znajdujące się tam miejsca postojowe, do tej pory bezpłatne, zostaną objęte strefą.

Radni skorygowali północno-zachodnią granicę Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania (ŚSPP) biegnącą w sąsiedztwie Cytadeli. Przesunięto ją do ul. Pułaskiego i Armii Poznań.

W granicach ŚSPP znalazła się pozostająca dotychczas poza strefą część ul. Cichej, al. Niepodległości i rejon dworca Garbary. 

Kolejną ważną zmianą jest wydłużenie godzin działania SPP od sierpnia do godziny 20.

- To odpowiedź na postulaty płynące ze strony mieszkańców stref płatnego parkowania na Łazarzu i Wildzie, wynikające z trudności ze znalezieniem miejsca dla samochodu przez mieszkańców po godzinie 18, kiedy SPP nie obowiązuje. Taki był również wniosek z przeprowadzonej pod koniec 2021 roku ankiety dotyczącej strefy parkowania w tych dwóch osiedlach – podaje poznański ZDM.

Podkreśla, że oznacza to ujednolicenie godzin funkcjonowania płatnego parkowania w Poznaniu w dni powszednie w całym obszarze objętym strefą.

- To jest waloryzacja, którą zapowiadamy od wielu, wielu miesięcy. To całkowicie naturalne, że te ceny rosną, chociaż w niewielkim stopniu. Jeśli porównać ceny parkowania w innych polskich miastach, to te w Warszawie są dalej na bardzo niskim poziomie – mówił Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy.

Dodał, że miasto chciało uniknąć sytuacji, kiedy to przez wiele lat nie ma żadnych podwyżek, a potem nagle podwyżka jest poważna.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce
Transport
Więcej kolei na Śląsku. Wracają dawno zamknięte połączenia
Transport
Polregio uruchomi więcej pociągów w Lubuskiem
Transport
Pomorze policzy podróżnych. Władze regionu chcą usprawniać transport