Rewolucja tramwajowa w polskich miastach. Największe zmiany w Poznaniu

Nowa linia tramwajowa usprawnia komunikację w stolicy Wielkopolski. Wielkie projekty także w innych miastach.

Publikacja: 13.05.2022 11:56

Nowe inwestycje tramwajowe mają zachęcić mieszkańców Poznania do podróży komunikacją miejską

Nowe inwestycje tramwajowe mają zachęcić mieszkańców Poznania do podróży komunikacją miejską

Foto: Wojciech Wrzesień

Mieszkańcy Poznania mogą już korzystać z największej inwestycji komunikacyjnej ostatnich lat – linii tramwajowej na Naramowice. Po dwóch latach budowy połączyła wreszcie pętle na Wilczaku i ulicę Błażeja. - To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiadają władze miasta.

Tramwaj na Naramowice jest pierwszą dłuższą linią dla poznańskich tramwajów zbudowaną w ciągu ostatnich 9 lat. 3-kilometrowa trasa znacząco ułatwiła dojazd do Naramowic zwiększając w codziennych podróżach z i do dzielnicy udział komunikacji publicznej. Będzie także wpływać na ograniczenie emisji zanieczyszczeń i obniży poziom hałasu w okolicy. Dzięki całkowicie przebudowanej infrastrukturze drogowej (tory tramwajowe, drogi i ścieżki rowerowe) powinno poprawić się bezpieczeństwo ruchu.

Czytaj więcej

Zostań turystą we własnym mieście. Ruszają linie sezonowe

Na trasie powstało siedem nowych przystanków tramwajowych. Pasażerowie po wyjeździe z pętli Wilczak wsiadają i wysiadają kolejno na przystankach: Serbska – Włodarska – Lechicka/Naramowicka – Naramowice – Os. Łokietka – Jasna Rola – Błażeja. Od ubiegłego roku dostępna była połowa trasy, bo pasażerowie dojeżdżali już do przystanku Lechicka/Naramowicka.

Równolegle z budową odcinka między pętlą Wilczak a ul. Błażeja przygotowywana jest dokumentacja dla drugiego etapu trasy tramwajowej. Nowe torowisko połączy pętlę Wilczak z centrum miasta poprzez ul. Szelągowską i Garbary. Inwestycja ma już ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a obecnie prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych.

Duże inwestycje tramwajowe realizują także inne duże miasta. W Gdańsku trasa Nowa Politechniczna połączy istniejącą infrastrukturę tramwajową w dzielnicy Piecki-Migowo z Wrzeszczem. W Krakowie powstaje 4,5-kilometrowa linia do Mistrzejowic, która ma być pierwszą w Polsce tak dużą inwestycją transportową realizowaną w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. We Wrocławiu w połowie ubiegłego roku włączono do ruchu 2 kilometry nowego torowiska i 5 nowych peronów pierwszego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia w ostatnich latach.

Czytaj więcej

Więcej linii tramwajowych. Nowe inwestycje komunikacyjne w miastach

Sporo dzieje w komunikacji tramwajowej w Warszawie. W końcu ub. roku Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Inwestycja realizowana przez konsorcjum firm ZUE oraz Yoruk Yapı Insaat jest powiązana z planowaną rozbudową sieci połączeń o nowe linie w kierunku Wilanowa oraz wzdłuż ulicy Kasprzaka.

Umowę na budowę tramwaju do Wilanowa podpisano w marcu tego roku. Ta najważniejsza inwestycja tramwajowa w Warszawie, warta blisko 700 mln zł (z zajezdnią na Annopolu i 50 tramwajami w sumie 1,2 mld zł), za około dwa lata pozwoli mieszkańcom stolicy przejechać trasą z Wilanowa do Śródmieścia w niecałe pół godziny.

Mieszkańcy Poznania mogą już korzystać z największej inwestycji komunikacyjnej ostatnich lat – linii tramwajowej na Naramowice. Po dwóch latach budowy połączyła wreszcie pętle na Wilczaku i ulicę Błażeja. - To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiadają władze miasta.

Tramwaj na Naramowice jest pierwszą dłuższą linią dla poznańskich tramwajów zbudowaną w ciągu ostatnich 9 lat. 3-kilometrowa trasa znacząco ułatwiła dojazd do Naramowic zwiększając w codziennych podróżach z i do dzielnicy udział komunikacji publicznej. Będzie także wpływać na ograniczenie emisji zanieczyszczeń i obniży poziom hałasu w okolicy. Dzięki całkowicie przebudowanej infrastrukturze drogowej (tory tramwajowe, drogi i ścieżki rowerowe) powinno poprawić się bezpieczeństwo ruchu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Transport
Walka z wykluczeniem komunikacyjnym. Kolej zintegrowana z autobusami
Transport
Gigantyczna inwestycja w stolicy napotyka coraz to nowe przeszkody
Transport
Na Wybrzeżu udany sezon wielkich wycieczkowców
Transport
Ilu Polaków jeździ pociągami? Najnowsze dane
Transport
Kraków stawia na szybkie tramwaje. Miasto planuje wielkie inwestycje
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości