Rewolucja tramwajowa w polskich miastach. Największe zmiany w Poznaniu

Nowa linia tramwajowa usprawnia komunikację w stolicy Wielkopolski. Wielkie projekty także w innych miastach.

Publikacja: 13.05.2022 11:56

Nowe inwestycje tramwajowe mają zachęcić mieszkańców Poznania do podróży komunikacją miejską

Nowe inwestycje tramwajowe mają zachęcić mieszkańców Poznania do podróży komunikacją miejską

Foto: Wojciech Wrzesień

Mieszkańcy Poznania mogą już korzystać z największej inwestycji komunikacyjnej ostatnich lat – linii tramwajowej na Naramowice. Po dwóch latach budowy połączyła wreszcie pętle na Wilczaku i ulicę Błażeja. - To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiadają władze miasta.

Tramwaj na Naramowice jest pierwszą dłuższą linią dla poznańskich tramwajów zbudowaną w ciągu ostatnich 9 lat. 3-kilometrowa trasa znacząco ułatwiła dojazd do Naramowic zwiększając w codziennych podróżach z i do dzielnicy udział komunikacji publicznej. Będzie także wpływać na ograniczenie emisji zanieczyszczeń i obniży poziom hałasu w okolicy. Dzięki całkowicie przebudowanej infrastrukturze drogowej (tory tramwajowe, drogi i ścieżki rowerowe) powinno poprawić się bezpieczeństwo ruchu.

Czytaj więcej

Zostań turystą we własnym mieście. Ruszają linie sezonowe

Na trasie powstało siedem nowych przystanków tramwajowych. Pasażerowie po wyjeździe z pętli Wilczak wsiadają i wysiadają kolejno na przystankach: Serbska – Włodarska – Lechicka/Naramowicka – Naramowice – Os. Łokietka – Jasna Rola – Błażeja. Od ubiegłego roku dostępna była połowa trasy, bo pasażerowie dojeżdżali już do przystanku Lechicka/Naramowicka.

Równolegle z budową odcinka między pętlą Wilczak a ul. Błażeja przygotowywana jest dokumentacja dla drugiego etapu trasy tramwajowej. Nowe torowisko połączy pętlę Wilczak z centrum miasta poprzez ul. Szelągowską i Garbary. Inwestycja ma już ostateczną decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych, a obecnie prowadzone są szczegółowe analizy rozwiązań technicznych.

Duże inwestycje tramwajowe realizują także inne duże miasta. W Gdańsku trasa Nowa Politechniczna połączy istniejącą infrastrukturę tramwajową w dzielnicy Piecki-Migowo z Wrzeszczem. W Krakowie powstaje 4,5-kilometrowa linia do Mistrzejowic, która ma być pierwszą w Polsce tak dużą inwestycją transportową realizowaną w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. We Wrocławiu w połowie ubiegłego roku włączono do ruchu 2 kilometry nowego torowiska i 5 nowych peronów pierwszego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia w ostatnich latach.

Czytaj więcej

Więcej linii tramwajowych. Nowe inwestycje komunikacyjne w miastach

Sporo dzieje w komunikacji tramwajowej w Warszawie. W końcu ub. roku Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na budowę nowej zajezdni tramwajowej na Annopolu. Inwestycja realizowana przez konsorcjum firm ZUE oraz Yoruk Yapı Insaat jest powiązana z planowaną rozbudową sieci połączeń o nowe linie w kierunku Wilanowa oraz wzdłuż ulicy Kasprzaka.

Umowę na budowę tramwaju do Wilanowa podpisano w marcu tego roku. Ta najważniejsza inwestycja tramwajowa w Warszawie, warta blisko 700 mln zł (z zajezdnią na Annopolu i 50 tramwajami w sumie 1,2 mld zł), za około dwa lata pozwoli mieszkańcom stolicy przejechać trasą z Wilanowa do Śródmieścia w niecałe pół godziny.

Mieszkańcy Poznania mogą już korzystać z największej inwestycji komunikacyjnej ostatnich lat – linii tramwajowej na Naramowice. Po dwóch latach budowy połączyła wreszcie pętle na Wilczaku i ulicę Błażeja. - To inwestycja, która będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat – zapowiadają władze miasta.

Tramwaj na Naramowice jest pierwszą dłuższą linią dla poznańskich tramwajów zbudowaną w ciągu ostatnich 9 lat. 3-kilometrowa trasa znacząco ułatwiła dojazd do Naramowic zwiększając w codziennych podróżach z i do dzielnicy udział komunikacji publicznej. Będzie także wpływać na ograniczenie emisji zanieczyszczeń i obniży poziom hałasu w okolicy. Dzięki całkowicie przebudowanej infrastrukturze drogowej (tory tramwajowe, drogi i ścieżki rowerowe) powinno poprawić się bezpieczeństwo ruchu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi