Inwestycja realizowana przez konsorcjum firm ZUE oraz Yoruk Yapı Insaat jest powiązana z planowaną rozbudową sieci połączeń o nowe linie w kierunku Wilanowa oraz wzdłuż ulicy Kasprzaka. 

Nowa zajezdnia będzie piątą w warszawie, ale najbardziej nowoczesną. Na powierzchni ponad 12 hektarów pomieści przeszło 150 tramwajów obsługiwanych na torach o łącznej długości 14 kilometrów. Będzie tu myjnia, lakiernia, stanowiska do badań technicznych oraz urządzenia do regeneracji kół. Wiele prac wykonywanych do tej pory ręcznie zostanie zautomatyzowanych, do systemu informatycznego, prócz sterowania zwrotnicami i semaforami, podłączone będą m.in. stanowiska diagnostyczne.

Nowa linia do Wilanowa – trzynastej stołecznej dzielnicy, która uzyska dostęp do tramwaju - będzie najważniejszą inwestycją tramwajową w Warszawie. Jej budowa może się rozpocząć już w 2022 roku i zakończyć w rok później. Trasa łącząca Wilanów z centrum miasta będzie mieć ponad 8 kilometrów długości a jej pokonanie zajmie około 30 minut (samochody w godzinach szczytu jadą ta samą trasą ok. 50 minut). Zacznie swój bieg na ul. Puławskiej przy ul. Goworka, następnie pobiegnie ulicami Belwederską i Sobieskiego w kierunku Miasteczka Wilanów.

Czytaj więcej

Jacek Majchrowski: analizy pokazują, że nie opłaca się budować metra w Krakowie

Dla trasy zaplanowano dwie odnogi: pierwsza będzie biegła wzdłuż ulicy Gagarina aż do ulicy Czerniakowskiej, druga - wzdłuż ulicy Świętego Bonifacego i poprowadzi aż do pętli autobusowej Stegny. Powstanie 31 nowych przystanków wyposażonych w elektroniczne tablice informacyjne z rozkładem jazdy.

Cały projekt doprowadzenia tramwaju do Wilanowa pochłonie prawie 1,2 mld zł, przy czym ten koszt obejmuje zarówno infrastrukturę towarzyszącą, jak i zakup 50 niskopodłogowych tramwajów. Ponad pół miliarda zł wyniesie unijne dofinansowanie do przedsięwzięcia.

W końcu ubiegłego miesiąca Tramwaje Warszawskie poinformowały, że w przetargu na budowę linii wpłynęło 7 ofert, przy czym ich rozpiętość okazała się wyjątkowo duża. Najtańsza wyniosła 945,5 mln zł, a najdroższa 1,8 mld zł. Spółka spodziewa się, że w wyniku aukcji elektronicznej potencjalni wykonawcy obniżą oczekiwania finansowe. - Przetarg zawiera opcje pozwalające podzielić inwestycję na etapy w zależności od możliwości finansowych budżetu miasta – informują Tramwaje Warszawskie.

Spółka obecnie rozbudowuje tabor: odbiera 123 nowe tramwaje zamówione w koreańskiej firmie Hyundai Rotem – jednego z największych producentów pojazdów szynowych na świecie. Najdłuższe będą miały prawie 33 metry, czyli aż o 2,5 metra więcej niż najpopularniejsze w stolicy tramwaje niskopodłogowe. W każdym będzie mogło podróżować nawet 240 osób.

Czytaj więcej

Miejska komunikacja w Toruniu pojedzie sprawniej

Inwestycje w komunikację tramwajową realizują także inne miasta. W Gdańsku trasa Nowa Politechniczna połączy istniejącą infrastrukturę tramwajową w dzielnicy Piecki-Migowo z Wrzeszczem, W Krakowie powstaje 4,5-kilometrowa linia do Mistrzejowic, która ma być pierwszą w Polsce tak dużą inwestycją transportową realizowaną w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

We Wrocławiu w połowie tego roku włączono do ruchu 2 kilometry nowego torowiska i 5 nowych peronów pierwszego odcinka Trasy Autobusowo-Tramwajowej, jednej z największych inwestycji komunikacyjnych Wrocławia w ostatnich latach.

Natomiast w Poznaniu w przyszłym roku planowane jest zakończenie prac przy budowie linii tramwajowej na Naramowice. Według prezydenta Poznania Jacka Jaśkowiaka, to inwestycja będzie miała wpływ na funkcjonowanie Poznania przez następnych kilkadziesiąt lat.

Realizowane są także prace mające usprawnić ruch tramwajów na istniejących trasach. Przykładowo w Warszawie w dzielnicy Grochów oraz na trasie prowadzącej przez Kercelak na Woli montowany jest system zielonej fali dającej pierwszeństwo przejazdu tramwajom dojeżdżającym do skrzyżowania. Na liczącym blisko 3,5 kilometra ciągu ulic Towarowej i Okopowej od Placu Zawiszy przez Kercelak do ronda Babka tramwaje będą miały priorytet w 12 miejscach, gdzie znajduje się sygnalizacja świetlna.

Z kolei na ulicy Grochowskiej od ronda Wiatraczna do pętli na Gocławiu zielone światło dla nadjeżdżającego tramwaju będzie się zapalało na 6 skrzyżowaniach. Oznacza to, że dla pasażerów linii nr 9 podróż na całej trasie będzie mogła się skrócić nawet o 10 minut. - Do końca 2022 roku priorytetem dla tramwajów ma zostać objętych minimum 90 proc. skrzyżowań – zapowiada stołeczny Urząd Miasta.