- Modernizacja zawieszonej trasy tramwajowej dla tramwaju 43 ma podstawowe znaczenie dla obsługi komunikacją szynową naszego miasta. Zwiększy dostępność komunikacyjną Konstantynowa Łódzkiego, przy jednoczesnym ograniczeniu korkowania się istniejącej drogi do Łodzi.  Konstantynowska część projektu otrzymała dofinansowanie z Funduszy Europejskich – informuje Urząd Miasta w Konstantynowie Łódzkim.

Zgierz już remontuje

Łódzkie tramwaje zawsze wyróżniały połączenia podmiejskie. Tym środkiem lokomocji można było dojechać do wszystkich większych miejscowości położonych wokół miasta. Ostatnie połączenia do Pabianic zawieszono ponad dwa lata temu. Tak jak i wcześniejsze z powodu złego stanu technicznego linii tramwajowych. Ale jest szansa na powrót składów na część tras, bo samorządy dostały unijne wsparcie na remonty torów.

Jak podaje Aleksandra Stańczyk, z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego w ramach RPO na lata 2014 – 2020 dofinansowanie na projekty związane z modernizacją linii tramwajowych otrzymały następujące gminy Zgierz, Konstantynów Łódzki i Pabianice. Były to odpowiednio kwoty najpierw 18 mln zł dla Zgierza, w kolejnej transzy ponad 3 mln zł. Konstantynów Łódzki otrzymał – ponad 15 mln zł unijnej dotacji, a Pabianice – blisko 100 mln zł.

Tomasz Andrzejewski z łódzkiego ratusza podaje, że infrastruktura torowo-sieciowa leżącą w podłódzkich miejscowościach jest w kompetencjach poszczególnych gmin, które realizują modernizację tras na swoim terenie.

- Jedynie w przypadku linii do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska prowadzimy wspólny projekt modernizacji linii. Obecnie trwają intensywne prace nad przywróceniem połączeń do Zgierza i Pabianic – mówi Tomasz Andrzejewski.

Dodaje, że Zgierz zapowiada przywrócenie tramwajów pod koniec tego roku, na co MPK Łódź oczywiście czeka i skieruje tam łódzkie tramwaje. Potwierdza to Renata Karolewska, rzecznik zgierskiego Urzędu Miasta zapowiada, że jeszcze w tym roku zostanie uruchomiona linia tramwajowa od pętli w Łodzi do Kuraka. – Ten odcinek był mocno zdegradowany, ale już prace są mocno zaawansowane. Wykonano je w 85 proc. – przekonuje Renata Karolewska.

Łódzkie MPK w międzyczasie remontowało również krótki odcinek torowiska przy zajezdni Helenówek na styku ze zgierskim odcinkiem trasy.

Tam w przyszłości powstanie zakład techniki MPK-Łódź, aby wykonać prace przy nieczynnej trasie do Zgierza.

Pabianice też, ale trochę dłużej

–Również trasa do Pabianic przechodzi wielką rewolucję. Prace toczą się na całym odcinku zarówno w Ksawerowie jak i Pabianicach – mówi Tomasz Andrzejewski.

Aneta Klimek, rzecznik prezydenta Pabianic przyznaje, że “Łódzki Tramwaj Metropolitalny: etap Pabianice – Ksawerów” to właśnie realizowana, najważniejsza inwestycja w historii miasta.

- Jest kompleksową modernizacją linii tramwajowej 41 do granic z Łodzią. Obejmuje nie tylko przebudowę układu torowego wraz z niezbędną infrastrukturą, ale również stworzenie wydzielonego pasa tramwajowo-autobusowego, budowę nowych przystanków oraz budowę 1,5 km drogi dla rowerów w centrum Pabianic – wylicza pani rzecznik.

Zapowiada, że wprowadzony zostanie inteligentny system transportowy (ITS) obejmujący urządzenia informacji pasażerskiej i priorytet tramwaju na skrzyżowaniach. Przebudowa głównej arterii, wzdłuż której biegną tory tramwajowe, całkowicie zmieni wygląd centrum Pabianic. 

-  Linia tramwajowa 41 pozostaje najpopularniejszym połączeniem do Łodzi, z którego korzysta codziennie około dziewięciu tysięcy osób – zauważa Aneta Klimek.

Całkowita wartość projektu obejmującego prace w Pabianicach i Ksawerowie wynosi  175,2 mln zł, z czego 151,8 mln w Pabianicach.

- Pozyskaliśmy niemal 88 mln zł ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020 i 11,8 mln zł z budżetu państwa – wylicza pani rzecznik.

Inwestycja w formule zaprojektuj i wybuduj rozpoczęła się w październiku 2017 i w tej chwili jest w głównej fazie realizacji.

Aktualny termin zakończenia umowy z wykonawcą to 5 grudnia 2021 r., w trakcie procedowania jest wydłużenie terminu do 5 czerwca 2022 roku. Łódzki magistrat zapewnia, że łódzki odcinek jest w pełni gotowy i czeka na przywrócenie połącznia.

Konstantynów dogadał się z Łodzią

W sierpniu władze Łodzi i Konstantynowa Łódzkiego podpisały porozumienie dotyczące planu modernizacji linii tramwajowej nr 43. A to wymagało bardzo wielu uzgodnień, ale był to kolejny i bardzo ważny krok na niełatwej drodze powrotu tramwaju do Konstantynowa Łódzkiego.  Nowe torowisko i trakcja mają powstać wzdłuż ul. Konstantynowskiej (od ul. Krakowskiej do ul. Przygranicznej w Łodzi) aż do pl. Wolności w Konstantynowie Łódzkim.

- Podpisanie tego porozumienia spycha na właściwe tory sposób, w jaki takie inwestycje powinny być realizowane. Idea metropolitalnego podejścia do inwestycji wraca na właściwe tory. Gdyby nie porozumienie dwóch samorządów, mieszkańcy Konstantynowa Łódzkiego mieliby znikome szanse na korzystanie z potrzebnego i dobrego środka komunikacji, czyli transportu zbiorowego niskoemisyjnego. Gdyby samorząd Łodzi nie zaangażował się w odbudowę tej linii Konstantynów Łódzki nie mógłby np. zasilić jej prądem – podkreślił burmistrz Robert Jakubowski.   

Miasta wspólnie prowadzą procedurę zamówienia publicznego na realizację linii w trybie zaprojektuj i wybuduj, w podziale na dwa zadania. Wpłynęły cztery oferty. Najtańsza opiewała na nieco ponad 70 mln zł, najdroższa na 102 mln zł.

- Łódzki odcinek zrealizowany będzie pomiędzy ul. Krakowską, a granicą Łodzi, a konstantynowski od granicy z Łodzią do parku Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim, gdzie znajdowała się krańcówka dla linii 43. Odbyło się już otwarcie ofert w przetargu, jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem tramwaj na tej trasie pojedzie w 2023 roku – zapowiada Tomasz Andrzejewski.