Lokalny transport. Częściej na wspólnym bilecie

Coraz więcej samorządów chce łączyć jednym biletem różne środki transportu lub różnych przewoźników.

Publikacja: 09.06.2021 07:27

Różne środki transportu na jednym bilecie to wygodne rozwiązanie dla podróżnych

Różne środki transportu na jednym bilecie to wygodne rozwiązanie dla podróżnych

Foto: AdobeStock

To nie tylko wygodne rozwiązanie dla podróżnych, którzy przesiadając się nie muszą dodatkowo płacić za przejazd. To także zachęta do korzystania z publicznej komunikacji: staje się ona po prostu wygodniejsza.

Na krok w tym kierunku właśnie zdecydował się Rzeszów. W końcu ubiegłego miesiąca tamtejsi radni uchwalili cennik wspólnego biletu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji oraz Międzygminnej Komunikacji Samochodowej. Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie obsługuje teren miasta oraz sąsiednie gminy: Boguchwała, Lubenia, Świlcza i Tyczyn.

Natomiast obszar większości sąsiadujących z Rzeszowem gmin obsługują autobusy Międzygminnej Komunikacji Samochodowej należącej do Związku Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa. W czerwcu przewoźnicy mają podpisać umowę. Od lipca miesięczny wspólny bilet zacznie już obowiązywać.

W pierwszej strefie jego koszt dla osoby dorosłej ma wynosić 146 zł, bilet ulgowy ustawowy ma kosztować 73 zł, natomiast ulgowy samorządowy – 82 zł. W strefie drugiej cena wyniesie odpowiednio: 186 zł, 93 zł oraz 105 zł.

Autobus z pociągiem na jednym blankiecie

Jeszcze wygodniejszym rozwiązaniem jest łączenie jednym biletem przewoźników miejskich i kolejowych. Przykładem jest Łódź, gdzie z pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA) spięto już 34 linie autobusowe. To blisko pół tysiąca przystanków autobusowych, z których można dotrzeć do pociągów ŁKA. Wspólny bilet można kupić zarówno w pociągu jak i w autobusie, przy tym jest tańszy o 20 proc. niż gdyby bilety kolejowe i autobusowe kupować oddzielnie.

CZYTAJ TAKŻE: Transport w pandemii: sprzedaż biletów rośnie, ale powoli

– Nie pobudujemy wszędzie torów, więc trzeba łączyć ze sobą środki komunikacji – twierdzi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Większą integrację a autobusami planują Koleje Małopolskie, zamierzając rozwijać Autobusowe Linie Dowozowe. Obsługują one trasy wychodzące ze stacji PKP w Wieliczce do mniejszych miejscowości.

Jak podał branżowy „Rynek Kolejowy”, przewoźnik ma uruchomić nowe linie, którymi pasażerowie będą dowożeni autobusami do pociągów. W perspektywie Koleje Małopolskie miałyby stać się multimodalnym operatorem oferującym przewozy kolejowe i autobusowe w ramach jednego systemu taryfowo-biletowego.

Nie wszędzie się udaje

Bilet łączący miejskie autobusy i tramwaje z lokalnymi pociągami doskonale sprawdza się w Warszawie, gdzie posiadacze biletów stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego mogą podróżować autobusami i tramwajami w mieście, a także pociągami Kolei Mazowieckich i Warszawskiej Kolei Dojazdowej. Na obszarze administracyjnym Gdańska posiadacze okresowych biletów ZTM i kart mieszkańca mogą jechać pociągami SKM/PKM i Polregio.

CZYTAJ TAKŻE: Bilety droższe czy tańsze? Miasta szukają złotego środka

Tymczasem we Wrocławiu wspólny bilet może wkrótce zniknąć. Do tej pory mając bilet okresowy MPK ważny co najmniej jedną dobę można w granicach miasta jeździć także transportem kolejowym. To wygodne rozwiązanie dla wielu mieszkańców, bo np. przejazd z Psiego Pola do centrum miasta jest w przypadku wykorzystania pociągu szybszy niż jazda autobusem. Radni nie chcą jednak przedłużać dotychczasowej umowy z kolejarzami. Powodem są pieniądze.

Według władz Wrocławia, kolej zażądała od miasta dwa razy wyższej kwoty niż płaci pasażer kupujący bilet w kasie. Jak podała Gazeta Wrocławska, kolejarze domagali się 26,5 mln zł za rok honorowania biletów MPK. Ale Koleje Dolnośląskie utrzymują, że wraz z Polregio oczekiwali za drugie półrocze 2021 r. takiej samej kwoty, jak za pierwsze: 9 mln zł, co w ujęciu rocznym daje 18 mln zł.

Wszystkim powinno się opłacać

Negocjacje trwają od kilku tygodni. Miasto nie chce proponowanej przez przewoźników kolejowych 15-letniej umowy obawiając się zakonserwowania obecnego systemu, co hamowałoby prace nad rozwojem kolei aglomeracyjnej. W zamian proponuje kontrakt 3-letni oparty o liczbę zatrzymań pociągów na obszarze miasta. Czasu na porozumienie jest coraz mniej – obecna umowa obowiązuje do końca czerwca 2021 r.

Zdaniem ekspertów, system transportu publicznego wspierający integrację kolei z miejską komunikacją jest wszystkim potrzebny.

– Powinno być tak, że podróżni dowożeni są autobusami do stacji kolejowej, w ramach wspólnej taryfy  dojeżdżają do jakiegoś miasta i z tym samym biletem wsiadają np. do tramwaju – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Do integracji dążą również przewoźnicy dalekobieżni. Współpracę nawiązały już PKP Intercity i PKS Polonus. Kolejowa spółka chce włączyć autobusowego przewoźnika do oferty programu Wspólny Bilet. Zintegrowane zostaną dane o połączeniach, do końca drugiego kwartału mają być połączone w jedną ścieżkę zakupy biletów na relacje prowadzone przez PKP Intercity oraz PKS Polonus w systemach sprzedaży każdego z operatorów.

Kolejnym krokiem ma być uruchomienie wzajemnej sprzedaży biletów w kasach stacjonarnych obydwu przewoźników, a potem – wzajemnej sprzedaży przez internet. W następnym etapie oferta Polonusa zostanie włączona do Wspólnego Biletu i Pakietu Podróżnika.

– Tam, gdzie po torach kolej nie dotrze, tam pasażera dowiezie przewoźnik autobusowy – mówi Tomasz Gontarz, członek zarządu PKP Intercity.

Zapłacą za przejechany przystanek

Ale dla zwiększania atrakcyjności publicznej komunikacji potrzebne są także innowacje w samych systemach sprzedaży biletów. Przykładem jest Lublin, gdzie w końcu ubiegłego miesiąca radni uchwalili nowa taryfę biletową, która wejdzie w życie wraz z nowym Systemem Biletu Elektronicznego Karty Aglomeracyjnej Lubika.

Dzięki niemu pasażerowie lubelskiej komunikacji miejskiej będą mogli skorzystać z nowoczesnych rozwiązań: zakupu biletu okresowego na dowolną liczbę dni, opłacenia przejazdu faktycznej liczby przejechanych przystanków czy gromadzenia pieniędzy na przejazdy w elektronicznej portmonetce.

Według Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie, ma to być najnowocześniejszy system biletu elektronicznego w Polsce. Co prawda, niektóre miasta mają podobne rozwiązania, jak np. Poznań z taryfą przystankową, czy Łódź z płatnościami zbliżeniowymi na wybranych trasach.

– Natomiast tak kompleksowego systemu, z własną infrastrukturą obejmującą biletomaty stacjonarne, kasownik EMV z płatnością zbliżeniową, biletomaty mobilne, terminale doładowujące, czytniki kontrolerskie oraz aplikacją mobilną i stroną internetową nie ma żadne miasto w Polsce – zachwala lubelskie MPK.

Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce