Polregio, największy przewoźnik kolejowy w Polsce, zawarł 15 wieloletnich kontraktów na obsługę połączeń w regionach. Osiem umów podpisano na dziesięć lat, większość pozostałych – na osiem lub sześć lat. W rezultacie spółka w długoterminowej perspektywie ma zapewnione finansowanie od samych tylko samorządów wojewódzkich na poziomie blisko 9 mld zł. – Dzięki podpisanym umowom i wprowadzonym w spółce zmianom możemy pracować nad programem inwestycji we własne zaplecza techniczne oraz modernizację i zakup nowego taboru – powiedział prezes Polregio, Artur Martyniuk.
Nowe połączenia
Wraz z nowym rozkładem jazdy, który wszedł w życie w całej Polsce 13 grudnia, przewoźnik uruchamia nowe połączenia w województwach: zachodniopomorskim, podkarpackim, lubuskim, lubelskim i podlaskim. W województwach małopolskim i śląskim zwiększa się do 28 par pociągów dziennie liczba połączeń na trasie Kraków–Katowice. Część będzie realizowana nowymi składami typu Impuls.
O 30 proc. została zwiększona liczba połączeń na Podlasiu. Dzięki reaktywacji pasażerskiego ruchu kolejowego na linii nr 52 Lewki–Hajnówka, na której pojawi się pięć nowych przystanków, od 1 stycznia 2021 r. zostaną uruchomione bezpośrednie połączenia z Białegostoku i Bielska Podlaskiego do Hajnówki oraz w relacji Białystok–Siedlce przez Hajnówkę. Od stycznia 2021 roku międzynarodowe pociągi z Białegostoku do Kowna będą kursować codziennie. Nowa umowa na ponad 206 mln zł została zawarta na cztery lata.
CZYTAJ TAKŻE: Inwestycje kolejowe na Podkarpaciu: po szynach do metropolii
Sześcioletnia umowa warta 672 mln zł została podpisana z województwem pomorskim. W jej ramach do 2026 roku pociągi przewoźnika pokonają ponad 34,5 mln kilometrów. Codziennie Polregio będzie uruchamiać ponad 300 pociągów, które zatrzymają się na blisko dwustu przystankach. Dwa połączenia: Malbork–Gdynia Główna i Gdynia Główna–Słupsk zostaną połączone w jedną relację Malbork–Słupsk. Ale przedłużająca się modernizacja linii 207 sprawia, że na linii Malbork–Kwidzyn–Grudziądz będzie komunikacja zastępcza.