Dzięki zaangażowaniu środków europejskich budujemy wiadukt Biskupia Górka, trwają prace przy kolejnym etapie Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, rozbudowujemy węzły integracyjne oraz sieć ścieżek rowerowych. I nie są to jedyne inwestycje, które realizujemy. – Co roku remontujemy i oświetlamy ulice, z myślą o najmłodszych budujemy nowe przedszkola i szkoły. Inwestujemy w rozwój infrastruktury, dzięki czemu wszystkim nam będzie żyło się lepiej w naszym mieście – dodaje prezydent Dulkiewicz.

Wiadukt Biskupia Górka

W ramach inwestycji powstają nie tylko wiadukt, estakady i mostek nad kanałem Raduni, ale również parking kubaturowy dla blisko 400 samochodów. Przebudowany zostanie Trakt św. Wojciecha od ul. Toruńskiej do ul. Zaroślak z przejściem nad torami kolejowymi, które zostanie poprowadzone dwoma łukowymi wiaduktami. Każdy z nich będzie miał dwupasmową jezdnię z dodatkowym pasem autobusowym, co znacząco usprawni komunikację w mieście. Obecnie prace na budowie są już zaawansowane. Od połowy sierpnia możemy jeździć pierwszym z wiaduktów. Koszt inwestycji to ponad 143 mln zł. Na przebudowę wiaduktu miasto pozyskało dofinansowanie unijne w wysokości ok. 113,9 mln zł z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

""

Część wiaduktu oddana do użytku kierowcom ma rozpiętość 104 m i szerokość 17,5 m. Po zakończeniu całej inwestycji powstanie tu również buspas. Wzdłuż obiektu przewidziano także ciąg pieszo-rowerowy / fot. K.Wojciechowski

regiony.rp.pl

Ul. Nowa Bulońska Północna – nie tylko tramwaj

Obecnie trwa budowa drogi, linii tramwajowej oraz ścieżki rowerowej, które połączą Jasień i Ujeścisko z dzielnicą Piecki-Migowo. Pierwotnie Nowa Bulońska miała się kończyć na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej z ul. Jabłoniową. Zostanie jednak wydłużona o 320 m, aż do ul. Lawendowe Wzgórze, dzięki czemu mieszkańcy zyskają lepszą komunikację z nowo wybudowaną szkołą. Jednym z elementów nowej linii tramwajowej, która połączy Morenę z ul. Jabłoniową i Warszawską, jest niecodzienna estakada, roboczo nazwana „wenecką”. Będzie ona w eksploatacji tańsza i cichsza niż tradycyjna konstrukcja na stalowych dźwigarach. Na ukończeniu są prace związane z ustawianiem żelbetowych łupów obiektu. Termin zakończenia zadania w rozszerzonym zakresie to połowa 2020 r.

""

Nowa Bulońska Północna to jedna z największych inwestycji prowadzonych obecnie na terenie Gdańska. Nowa ulica i torowisko będą liczyć 2,7 km długości. Jej budowa pochłonie niemal 192 mln zł, z czego 58,5 mln zł to dofinansowanie unijne /fot. K.Wojciechowski)

regiony.rp.pl

Przebudowa infrastruktury tramwajowej na Stogach​

W trakcie modernizacji znajduje się 3,7 km torów tramwajowych – wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Modernizacja obejmuje również przebudowę układu drogowego oraz utworzenie bezpłatnego parkingu przesiadkowego dla samochodów i rowerów przy pętli Pasanil. W związku z zaplanowanym na jesień uruchomieniem linii tramwajowej na odcinku od ul. Sucharskiego do ul. Zimnej zintensyfikowano prace związane z przygotowaniem torowiska. Trwają roboty związane m.in. z budową oświetlenia, sieci trakcyjnej i ścieżki rowerowej. Prowadzone są prace przy budowie przepustu Kaczeńce i peronów przy pętli Plaża. Roboty związane z budową torowiska są zaawansowane w 90 proc.

Rowerem przez miasto

W tym roku w naszym mieście powstanie ok. 10 km nowych tras rowerowych. Uzupełnią one istniejącą sieć dróg rowerowych, których mamy obecnie 150 km. Gdańsk nie tylko dysponuje rozwiniętą infrastrukturą rowerową, ale również prowadzi cykliczne kampanie promujące komunikację rowerową. Jesienią trwa akcja „Kręć kilometry dla Gdańska”, w której na początku września zgłosiło swój udział ponad 4 tys. mieszkanek i mieszkańców naszego miasta. W ramach projektu realizowanego ze środków Unii Europejskiej „Pomorskie trasy rowerowe o znaczeniu międzynarodowym R-10 i Wiślana Trasa Rowerowa R-9 – odcinek R-10 Gdańsk” zakończono budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego, od ul. Przegalińskiej do ul. Pohoreckiego, o długości 4 km. Wyspa Sobieszewska wzbogaciła się o 4,5 km nowej trasy rowerowej, której budowa wyniosła 14 mln zł.

""

Wyspa Sobieszewska. Uroczyste otwarcie nowej 4,5 kilometrowej drogi rowerowej. Powstała wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego, czyli drogi wojewódzkiej nr 501, tym samym uzupełniła trasę wzdłuż całej Wyspy / fot. UM Gdańsk

regiony.rp.pl

Jesienią mają się zakończyć prace przy trasach rowerowych: wzdłuż wschodniej strony al. Hallera od ul. Gdańskiej/Chrobrego do ul. Wczasy (długość: ok. 1 km, koszt: 2,2 mln zł) oraz wzdłuż zachodniej strony al. Hallera na odcinku przy restauracji Balladyna, przed wjazdem na osiedle Nadmorski Dwór (ok. 150 m). Koszt wynosi 280 tys. zł.

Obecnie trwa budowa drogi rowerowej wzdłuż al. Legionów na odcinku od ul. Kościuszki do pl. ks. Bronisława Komorowskiego. Ścieżka biec będzie po prawej stronie al. Legionów, jeśli jechać z pl. ks. Bronisława Komorowskiego w kierunku Zaspy. Na pl. ks. Komorowskiego do listopada zostaną wprowadzone trzy nowe przejazdy rowerowe przez istniejące wloty ulic Chrobrego, Wyspiańskiego oraz Mickiewicza. Trwają także prace przy budowie ciągu pieszo-rowerowego od ul. Porębskiego do Centrum Edukacyjnego przy ul. Lawendowe Wzgórze 5. Powstanie tutaj droga dla rowerzystów i pieszych o łącznej długości niemal 700 m. Prace potrwają do listopada 2019 r.

We wrześniu ogłoszono także przetarg na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Potokowej, która połączy ul. Słowackiego z PKM Brętowo. Prace obejmą odcinek liczący ponad 1 km. Prace zakończą się w niecałe dziewięć miesięcy od momentu podpisania umowy.

""

Szkoła podstawowa przy Jabłoniowej jest największym nie tylko w Polsce, ale i w tej części Europy obiektem edukacyjnym wykonanym z drewna w technologii prefabrykowanej. Budowa placówki kosztowała 80 mln zł / fot. UM Gdańsk

regiony.rp.pl

Materiał przygotowany przez Urząd Miejski w Gdańsku