Materiał przygotowany przez Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie
Czym jest strefa?
Strefa czystego transportu to sprawdzone narzędzie do walki o czyste powietrze w miastach czy regionach. Podobne rozwiązania funkcjonują w tej chwili w ponad 300 miejscach w Europie, obejmując czasami nawet kilka miast (Niemcy), albo miasta i ich aglomeracje (Wielki Londyn). Wszędzie tam, gdzie zostały one wprowadzone, odnotowano znaczny spadek zanieczyszczeń z transportu. Mieszkańcy Krakowa, jak pokazują badania opinii publicznej, oczekują od władz miasta dalszych skutecznych działań na rzecz poprawy jakości powietrza. Przypomnijmy - pierwszym krokiem na drodze do zmniejszenia zanieczyszczeń powietrza była likwidacja palenisk na paliwa stałe. Działanie to doprowadziło do znacznego ograniczenia ilości pyłów. Wciąż jednak powracającym problemem są zanieczyszczenia pochodzenia transportowego – przede wszystkim szkodliwe dla nas tlenki azotu.
Dlatego też, aby chronić zdrowie krakowian władze miasta zdecydowały się wprowadzić Strefę Czystego Transportu (SCT) na terenie całego miasta. Stolica Małopolski podążyła tu drogą m.in. Londynu, gdzie ostatnio zdecydowano się znacznie rozszerzyć strefę niskiej emisji Ultra Low Emission Zone (ULEZ). Od końca sierpnia tego roku obejmuje one już obszar pięciokrotnie większy od Krakowa. Decyzję tę tłumaczono sprawiedliwością społeczną i równością. Mieszkańcy przedmieść, często nie mający samochodu, ponosili największe konsekwencje zdrowotne dużego zanieczyszczenia z transportu drogowego w Londynie. W 2009 roku zmarła 9-letnia dziewczynka, które mieszkała na przedmieściach przy jednej z obwodnic stolicy Wielkiej Brytanii. Sąd po kilkuletniej batalii uznał, że przyczyniły się do tego właśnie spaliny.
Zazwyczaj powołujemy się na Londyn, ponieważ jego burmistrz Sadiq Khan wyraził wprost ideę zrównania praw wszystkich mieszkańców do oddychania czystym powietrzem.