– Cieszę się, że to Gdańsk zainicjował powstanie specjalnej komisji – w ramach Unii Metropolii Polskich – która zajmuje się zrównoważonym transportem i rozwojem. Komisja ma także cel lobbingowy, żeby wreszcie powstała narodowa strategia rowerowa w Polsce. Jesteśmy jednym z niewielu krajów w Europie, który nie ma takiej strategii. W 2025 roku Gdańsk będzie gospodarzem Velo-city. Mam nadzieję, że do tego czasu będziemy mieli nie tylko narodową strategię, ale również więcej osób na co dzień będzie korzystać ze zrównoważonych form komunikacji, takich jak rower – zaznaczyła prezydent Gdańska.
Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego, zwrócił z kolei uwagę na problem braku współpracy w zakresie polityki rowerowej pomiędzy samorządami i rządem.
– Brak krajowej strategii rowerowej i płynnego finansowania infrastruktury rowerowej ze szczebla centralnego to główne bariery w rozwoju transportu rowerowego. Ponad dziesięć lat temu zdecydowaliśmy, że nie możemy działać w pojedynkę w zakresie infrastruktury rowerowej. Nie możemy być aktywni tylko na poziomie gminy – potrzebne jest podejście zintegrowane na poziomie całego regionu. Dlatego jako jedni z pierwszych dokonaliśmy inwentaryzacji tego, co już wybudowaliśmy, i tego, co możemy jeszcze stworzyć. W tym celu dokonaliśmy również inwentaryzacji linii kolejowych, wałów przeciwpowodziowych i duktów leśnych, które mogą służyć jako infrastruktura rowerowa. Rozpoczęliśmy przygotowywanie planu rozwoju infrastruktury rowerowej na Pomorzu Zachodnim – wyjaśnił marszałek województwa zachodniopomorskiego.
Jednym z najciekawszych punktów programu szczytu był panel zatytułowany „Jak inne kraje skutecznie wdrażają krajowe strategie rowerowe?”. Wprowadzenie do dyskusji przedstawił Fabian Küster z Europejskiej Federacji Cyklistów, który opowiedział o strategiach rowerowych w Europie i na świecie. W dyskucji wzięli udział: Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce, Noémie Piaskowski, radca ds. zrównoważonego rozwoju na Europę Centralną i kraje bałtyckie w Regionalnym Wydziale Ekonomicznym Ambasady Francji w Polsce, Andreas Stadler, ambasador Austrii w Polsce, Ole Toft, ambasador Królestwa Danii w Polsce, oraz Kenneth Jay Podziba, prezes i dyrektor generalny Bike New York. Dyskusję prowadził Marcin Piasecki, publicysta i redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej”.
Nie zabrakło też perspektywy krajowej podczas drugiego panelu: „Jak skutecznie wdrożyć krajową strategię rowerową?”. W trakcie debaty goście dzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie polityki rowerowej i zastanawiali, jakie kroki należy podjąć, żeby wdrożyć kompleksową krajową strategię rowerową. Głos zabrali: Krzysztof Barczyk, dyrektor gabinetu marszałka województwa zachodniopomorskiego, Przemysław Gałecki, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej, Urząd Miejski Wrocławia, Michał Litwiniuk, prezydent miasta Biała Podlaska, lider Rowerowej Stolicy Polski, Joanna Matuszczyk, kierownik zespołu ds. rozwoju ruchu rowerowego, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, oraz Andrzej Siliński, prezes Polskiego Stowarzyszenia dla Rozwoju Infrastruktury Rowerowej. Rozmowę prowadził Grzegorz Siemionczyk, dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”.