Polish Bicycle Summit: Zmiany powinniśmy zacząć od siebie

Jakiej strategii rowerowej potrzebuje Polska? Na ile pomocne w jej tworzeniu mogą być przykłady z zagranicy? To niejedyne, ale bez wątpienia najważniejsze kwestie poruszane w trakcie niedawnego Polish Bicycle Summit.

Publikacja: 15.10.2023 14:03

Trzecia edycja Polish Bicycle Summit zgromadziła licznych ekspertów, samorządowców i pasjonatów jazd

Trzecia edycja Polish Bicycle Summit zgromadziła licznych ekspertów, samorządowców i pasjonatów jazdy na rowerze z Polski i z zagranicy oraz ambasadorów z krajów uznawanych za rowerowe potęgi

Foto: szymon gruchalski

Trzeci już szczyt rowerowy Polish Bicycle Summit organizowany przez „Rzeczpospolitą” i Polski Związek Kolarski odbył się 4 października w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Tematem szczytu była krajowa strategia rowerowa.

– Czy jest możliwa zmiana podejścia decydentów w Polsce do polityki rowerowej? Czy Polska może czerpać inspirację z doświadczeń innych krajów? Czy w Polsce jest szansa na powstanie i wdrożenie skutecznej strategii rowerowej? – pytała Hanna Wawrowska, dyrektorka Polish Bicycle Summit i szefowa „Rzeczpospolitej Życia Regionów”, otwierając wydarzenie.

Maciej Maciejowski, prezes Gremi Media, wydawcy „Rzeczpospolitej”, podkreślił, że ta inicjatywa jest dla niego szczególnie ważna, ponieważ bardzo zależy mu na tym, żeby więcej ludzi korzystało z rowerów.

– Chciałbym, żeby miliony osób w Warszawie zaczęły jeździć na rowerze. To jest praktyczne rozwiązanie, ponieważ możemy wziąć odpowiedzialność za środowisko i własne zdrowie oraz własny portfel. Ceny paliwa są dzisiaj naszym największym sprzymierzeńcem. Zmiany powinniśmy zaczynać od siebie. Dlatego rozpoczynamy remont redakcji „Rzeczpospolitej”. Planujemy m.in. stworzenie pryszniców dla rowerzystów i przebieralnie, takie drobne rzeczy są niezwykle ważne. Strategie rowerowe i konstytucje rowerowe są istotne, ale zmiany powinny się zacząć od małych rzeczy – stwierdził prezes Gremi Media.

Doświadczenia samorządów

Podczas wydarzenia mogliśmy się także dowiedzieć, jak sytuacja wygląda z perspektywy samorządów. Swoim doświadczeniem w kwestii polityki rowerowej podzieliła się m.in. prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz.

– Cieszę się, że to Gdańsk zainicjował powstanie specjalnej komisji – w ramach Unii Metropolii Polskich – która zajmuje się zrównoważonym transportem i rozwojem. Komisja ma także cel lobbingowy, żeby wreszcie powstała narodowa strategia rowerowa w Polsce. Jesteśmy jednym z niewielu krajów w Europie, który nie ma takiej strategii. W 2025 roku Gdańsk będzie gospodarzem Velo-city. Mam nadzieję, że do tego czasu będziemy mieli nie tylko narodową strategię, ale również więcej osób na co dzień będzie korzystać ze zrównoważonych form komunikacji, takich jak rower – zaznaczyła prezydent Gdańska.

Czytaj więcej

Andrzej Siliński: Możemy w dekadę podwoić liczbę rowerzystów na polskich drogach

Olgierd Geblewicz, marszałek województwa zachodniopomorskiego, zwrócił z kolei uwagę na problem braku współpracy w zakresie polityki rowerowej pomiędzy samorządami i rządem.

– Brak krajowej strategii rowerowej i płynnego finansowania infrastruktury rowerowej ze szczebla centralnego to główne bariery w rozwoju transportu rowerowego. Ponad dziesięć lat temu zdecydowaliśmy, że nie możemy działać w pojedynkę w zakresie infrastruktury rowerowej. Nie możemy być aktywni tylko na poziomie gminy – potrzebne jest podejście zintegrowane na poziomie całego regionu. Dlatego jako jedni z pierwszych dokonaliśmy inwentaryzacji tego, co już wybudowaliśmy, i tego, co możemy jeszcze stworzyć. W tym celu dokonaliśmy również inwentaryzacji linii kolejowych, wałów przeciwpowodziowych i duktów leśnych, które mogą służyć jako infrastruktura rowerowa. Rozpoczęliśmy przygotowywanie planu rozwoju infrastruktury rowerowej na Pomorzu Zachodnim – wyjaśnił marszałek województwa zachodniopomorskiego.

Jednym z najciekawszych punktów programu szczytu był panel zatytułowany „Jak inne kraje skutecznie wdrażają krajowe strategie rowerowe?”. Wprowadzenie do dyskusji przedstawił Fabian Küster z Europejskiej Federacji Cyklistów, który opowiedział o strategiach rowerowych w Europie i na świecie. W dyskucji wzięli udział: Daphne Bergsma, ambasador Królestwa Niderlandów w Polsce, Noémie Piaskowski, radca ds. zrównoważonego rozwoju na Europę Centralną i kraje bałtyckie w Regionalnym Wydziale Ekonomicznym Ambasady Francji w Polsce, Andreas Stadler, ambasador Austrii w Polsce, Ole Toft, ambasador Królestwa Danii w Polsce, oraz Kenneth Jay Podziba, prezes i dyrektor generalny Bike New York. Dyskusję prowadził Marcin Piasecki, publicysta i redaktor zarządzający „Rzeczpospolitej”.

Nie zabrakło też perspektywy krajowej podczas drugiego panelu: „Jak skutecznie wdrożyć krajową strategię rowerową?”. W trakcie debaty goście dzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie polityki rowerowej i zastanawiali, jakie kroki należy podjąć, żeby wdrożyć kompleksową krajową strategię rowerową. Głos zabrali: Krzysztof Barczyk, dyrektor gabinetu marszałka województwa zachodniopomorskiego, Przemysław Gałecki, dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej, Urząd Miejski Wrocławia, Michał Litwiniuk, prezydent miasta Biała Podlaska, lider Rowerowej Stolicy Polski, Joanna Matuszczyk, kierownik zespołu ds. rozwoju ruchu rowerowego, Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, oraz Andrzej Siliński, prezes Polskiego Stowarzyszenia dla Rozwoju Infrastruktury Rowerowej. Rozmowę prowadził Grzegorz Siemionczyk, dziennikarz „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”.

Dyskusje i wystąpienia

Podczas Polish Bicycle Summit odbyło się także wiele wystąpień, tzw. BIKE talków. Jeden z nich prowadził Waldemar Sadowski, autor projektu rowerowesygnaly.pl, zatytułowany „Rowerem przez Holandię”. 

Kolejnym tematem rozmów BIKE talk była kwestia rowerów jako środka transportu w nowoczesnym państwie. Dyskusję zatytułowaną „Aktywna mobilność priorytetem zrównoważonego rozwoju” prowadzili Adam Pawlicki, burmistrz Jarocina, i Leszek Sibilski, założyciel World Bicycle Day. Kolejną ważną kwestią poruszoną podczas wydarzenia był temat samochodów w centrach polskich miast. Marta Żakowska, antropolożka miejska, wykładowczyni Uniwersytetu SWPS i Instytutu Badań Przestrzeni Publicznej ASP w Warszawie, poprowadziła prezentację „Jak odstawić samochód w polskim mieście?”.

Czytaj więcej

Europa przesiada się na rowery. Trend przybiera na sile

Swoje wystąpienia mieli także Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska ds. usług komunalnych („Velo-city 2025 – szansa dla rozwoju komunikacji rowerowej”), Cezary Grochowski, prezes Wrocławskiej Inicjatywy Rowerowej („Optymalizacja systemu edukacji rowerzystów jako niezbędny element strategii rowerowej”), Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim w Gdańsku („Narodowa strategia rowerowa z punktu widzenia samorządu”), Wanda Nowotarska, pełnomocniczka marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. komunikacji rowerowej („Krajowa strategia rowerowa – czy Polska może podwoić ruch rowerowy do 2030?”), Szymon Nitka, autor bloga „Znajkraj” („Rower w pociągu – jak podróżują rowerzyści w Polsce i w Europie?”), oraz Jakub Wróblewski, podróżnik, student prawa, redaktor portalu Wiadomości Blisko Ciebie („Rowerem do Maroka”).

W trakcie szczytu wręczyliśmy nagrodę specjalną 3rd Polish Bicycle Summit Rowerowa Inspiracja. Jej laureatem został Rafał Jurkowlaniec, prezes Dolnośląskiego Związku Kolarskiego, były samorządowiec.

Trzeci już szczyt rowerowy Polish Bicycle Summit organizowany przez „Rzeczpospolitą” i Polski Związek Kolarski odbył się 4 października w Centrum Olimpijskim w Warszawie. Tematem szczytu była krajowa strategia rowerowa.

– Czy jest możliwa zmiana podejścia decydentów w Polsce do polityki rowerowej? Czy Polska może czerpać inspirację z doświadczeń innych krajów? Czy w Polsce jest szansa na powstanie i wdrożenie skutecznej strategii rowerowej? – pytała Hanna Wawrowska, dyrektorka Polish Bicycle Summit i szefowa „Rzeczpospolitej Życia Regionów”, otwierając wydarzenie.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Rowerem przez Polskę
Gdzie miłośnicy jazdy na rowerze znajdą tego lata najlepsze i najpiękniejsze miejsca
Rowerem przez Polskę
Rowerowa Stolica Polski niemal na finiszu. Kręcą ostatnie kilometry
Rowerem przez Polskę
Rewolucja w transporcie to więcej ludzi na rowerach
Rowerem przez Polskę
Dziesiąta edycja kampanii Rowerowy Maj za nami
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Rowerem przez Polskę
Polacy wybierają jednoślady. W miastach rowery zamiast samochodów