Już ruszył sezon rowerowy. W tym roku więcej nowych tras

Samorządy systematycznie inwestują w rozwój infrastruktury, unowocześniając przy tym systemy rowerów miejskich.

Publikacja: 19.03.2023 15:33

Ponad 4 tys. nowych rowerów miejskich ma zyskać w tym roku Trójmiasto. Wkrótce rusza system Mevo 2.0

Ponad 4 tys. nowych rowerów miejskich ma zyskać w tym roku Trójmiasto. Wkrótce rusza system Mevo 2.0

Foto: shutterstock

Wiosna przyniosła wzrost zainteresowania rowerami, które nie są już traktowane wyłącznie rekreacyjnie, ale coraz częściej zastępują samochód w codziennych dojazdach do pracy i szkoły. Jak podaje InfoBike, powołując się na badania agencji Difference, rower ma już trzy czwarte Polaków, najczęściej miejski (45 proc.) lub górski (24 proc.). Prawie co czwarty ankietowany planuje zakup roweru w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

W ten trend wpisują się działania samorządów, które systematycznie powiększają sieci dróg rowerowych, budując zarówno od podstaw nowe szlaki, jak i wytyczając je przy okazji modernizacji ulic czy linii tramwajowych. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, rozbudowa infrastruktury prowadzona będzie zarówno na poziomie lokalnym, jak i znacznie szerszym, regionalnym.

Duże inwestycje realizuje Warszawa, gdzie rowerzyści mają już do dyspozycji 735 km tras, z których dwie trzecie to wydzielone drogi rowerowe. Ruch stale rośnie: – Na moście Świętokrzyskim w ciągu doby naliczyliśmy blisko 5,8 tys. rowerzystów, co oznacza, że prawie co czwarty pojazd, który przejeżdża tym mostem, to rower – mówi Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.

Dmowski niestraszny

W rezultacie obok planów budowy nowych dróg rowerowych przy okazji przebudowy poszczególnych ulic działania miasta koncentrują się teraz na likwidowaniu takich miejsc w ścisłym centrum, które trudno przejechać rowerem. To budowa infrastruktury dla rowerzystów np. na ruchliwym skrzyżowaniu: w ub.r. wyznaczono przejazdy rowerowe w obrębie ronda Dmowskiego. A w tym roku, przy okazji remontu placu Trzech Krzyży, ma być wyznaczany komplet tras i rozjazdów rowerowych od ulicy Wiejskiej do Nowego Światu za rondem de Gaulle’a.

Nowe trasy szykuje Poznań. Trwa budowa drogi rowerowej wzdłuż Trasy Kórnickiej. Pozwoli na szybki dojazd rowerem z osiedli mieszkaniowych Chartowa i Polanki do centrum miasta. W trakcie budowy jest infrastruktura rowerowa w ramach Projektu Centrum: to m.in. dwukierunkowe drogi dla rowerów na ul. św. Marcina, pomiędzy rondem Kaponiera a aleją Niepodległości. W połowie roku zacznie się także budowa mostów Berdychowskich, czyli przeprawy przez Wartę. – To ważny element rowerowej trasy ze wschodu na zachód miasta, tworzący skrzyżowanie z Wartostradami po obu stronach rzeki. Mosty pozwolą znacząco skrócić czas przejazdu rowerem – informuje Agata Kaniewska z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich.

Czytaj więcej

Zbliża się drugi Szczyt Rowerowy w Polsce

W Katowicach, gdzie infrastruktura rowerowa liczy ok. 190 km, budowana jest ścieżka rowerowa wzdłuż ulicy Francuskiej, a w trakcie projektowania jest już kolejny jej etap – odcinek pomiędzy ulicami Lotnisko i Damrota, który ma połączyć istniejące już fragmenty dróg rowerowych. Trwają także prace przy kontynuacji trasy dla rowerów wzdłuż ul. Gospodarczej.

Nowe miejskie inwestycje w infrastrukturze mają się wpisać w systemy roweru miejskiego. W Warszawie Veturilo działa w tym roku w zmienionej formie, z nową aplikacją mobilną, na podstawie nowej umowy z operatorem. Od marca 3 tys. rowerów jest dostępnych na 300 stacjach, nowe stacje pojawiły się w dzielnicy Włochy.

W Krakowie po Wielkanocy zacznie działać system LajkBike, oferujący rowery w ramach długoterminowego, co najmniej miesięcznego wynajmu, także elektryczne. Radni zatwierdzili już cennik: za rower tradycyjny miesięcznie będzie trzeba zapłacić 29 zł, a za elektryczny – 79 zł, z limitem 900 km na miesiąc. Według serwisu InfoBike limit kilometrów ma zapobiec wykorzystywaniu rowerów elektrycznych do celów zarobkowych, na przykład przez kurierów.

Elektryki udostępni chętnym także Trójmiasto. W ubiegłym miesiącu dotarły tam pierwsze sztuki rowerów Mevo 2.0, początkowo tradycyjne, ale elektryczne już zostały zapowiedziane. System ma ruszyć w kwietniu. Cała flota będzie nowa.

Trasy przez granicę

Coraz większego rozmachu nabierają inwestycje w regionalną turystykę rowerową. Przykładem jest Dolny Śląsk, gdzie powstająca Cyklostrada Dolnośląska obejmie systemem tras cały region, ułatwiając mieszkańcom aktywny wypoczynek. Projekt oparty jest na sieci głównych tras rowerowych obejmujących zasięgiem cały region, łącząc się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej. Łączna długość głównych tras Cyklostrady wyniesie około 2000 km.

Czytaj więcej

Będzie więcej „elektryków". Samorządy stawiają na wynajem długoterminowy

Na Mazurach nowe perspektywy rozwoju turystyki rowerowej tworzy Mazurska Pętla Rowerowa (300 km). Szlak wytyczono wokół Wielkich Jezior Mazurskich, łącząc go z Green Velo w Węgorzewie. Większość szlaku jest już gotowa, ukończenie całości zaplanowano do końca tegorocznego lata. Wzdłuż trasy powstaje dziesięć wież widokowych i 18 miejsc obsługi rowerzystów, a w całym województwie tworzona jest sieć miejsc przyjaznych rowerzystom: obiektów noclegowych, gastronomicznych i usługowych, w tym serwisów napraw.

Z kolei na Pomorzu Zachodnim wydłuży się Velo Baltica, stanowiąca część europejskiej trasy wokół Morza Bałtyckiego – Eurovelo 10. Będzie się ciągnąć od Świnoujścia aż po Hel. Na Pomorzu Zachodnim liczy ok. 240 km. Prowadzi m.in. przez Międzyzdroje, Dziwnów, Rewal, Trzebiatów, Kołobrzeg, Darłowo i Jarosławiec.

OPINIE

Marcin Krupa, prezydent Katowic

W Katowicach stawiamy na alternatywne środki transportu, kładąc szczególny nacisk na rozwój infrastruktury rowerowej. Budowa kolejnych odcinków dróg rowerowych ma na celu połączenie istniejących już fragmentów infrastruktury rowerowej i docelowo stworzenie sieci dróg rowerowych umożliwiających komfortowe przemieszczanie się na jednośladach po mieście. W tym roku na budowę infrastruktury rowerowej przeznaczymy w Katowicach ponad 28 mln zł. W sumie planowana w tym roku jest budowa 8 km dróg rowerowych. Stawiamy także na system rowerów miejskich, który od 1 kwietnia będzie dostępny dla mieszkańców.

Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego

Budowa Mazurskiej Pętli Rowerowej wpisuje się w pozostałe strategiczne inwestycje samorządu województwa na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Łącznie na ten obszar tylko w ostatnich latach trafiło dofinansowanie unijne w wysokości ponad 300 milionów złotych, co pozwoliło uruchomić projekty o wartości blisko 460 milionów złotych. Projekt Mazurskiej Pętli Rowerowej komplementarnie uzupełnia też walory turystyki rowerowej w regionie. Gdy połączy się na północy z Green Velo, najdłuższym takim szlakiem w Polsce, to pasjonaci dwóch kółek zyskają dostęp do możliwości rekreacyjnych całej wschodniej Polski.

Wiosna przyniosła wzrost zainteresowania rowerami, które nie są już traktowane wyłącznie rekreacyjnie, ale coraz częściej zastępują samochód w codziennych dojazdach do pracy i szkoły. Jak podaje InfoBike, powołując się na badania agencji Difference, rower ma już trzy czwarte Polaków, najczęściej miejski (45 proc.) lub górski (24 proc.). Prawie co czwarty ankietowany planuje zakup roweru w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

W ten trend wpisują się działania samorządów, które systematycznie powiększają sieci dróg rowerowych, budując zarówno od podstaw nowe szlaki, jak i wytyczając je przy okazji modernizacji ulic czy linii tramwajowych. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, rozbudowa infrastruktury prowadzona będzie zarówno na poziomie lokalnym, jak i znacznie szerszym, regionalnym.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Rok rowerowy na Pomorzu Zachodnim
Materiał partnera
Katowice przesiadają się na rower
Rowerem przez Polskę
Rower publiczny wymyślony na nowo
Materiał partnera
Milion wykręconych kilometrów
Rowerem przez Polskę
Wiceprezydent Gdańska: Rower jest świetnym uzupełnieniem komunikacji publicznej