Wiosna przyniosła wzrost zainteresowania rowerami, które nie są już traktowane wyłącznie rekreacyjnie, ale coraz częściej zastępują samochód w codziennych dojazdach do pracy i szkoły. Jak podaje InfoBike, powołując się na badania agencji Difference, rower ma już trzy czwarte Polaków, najczęściej miejski (45 proc.) lub górski (24 proc.). Prawie co czwarty ankietowany planuje zakup roweru w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
W ten trend wpisują się działania samorządów, które systematycznie powiększają sieci dróg rowerowych, budując zarówno od podstaw nowe szlaki, jak i wytyczając je przy okazji modernizacji ulic czy linii tramwajowych. W tym roku, podobnie jak w ubiegłym, rozbudowa infrastruktury prowadzona będzie zarówno na poziomie lokalnym, jak i znacznie szerszym, regionalnym.
Duże inwestycje realizuje Warszawa, gdzie rowerzyści mają już do dyspozycji 735 km tras, z których dwie trzecie to wydzielone drogi rowerowe. Ruch stale rośnie: – Na moście Świętokrzyskim w ciągu doby naliczyliśmy blisko 5,8 tys. rowerzystów, co oznacza, że prawie co czwarty pojazd, który przejeżdża tym mostem, to rower – mówi Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie.
Dmowski niestraszny
W rezultacie obok planów budowy nowych dróg rowerowych przy okazji przebudowy poszczególnych ulic działania miasta koncentrują się teraz na likwidowaniu takich miejsc w ścisłym centrum, które trudno przejechać rowerem. To budowa infrastruktury dla rowerzystów np. na ruchliwym skrzyżowaniu: w ub.r. wyznaczono przejazdy rowerowe w obrębie ronda Dmowskiego. A w tym roku, przy okazji remontu placu Trzech Krzyży, ma być wyznaczany komplet tras i rozjazdów rowerowych od ulicy Wiejskiej do Nowego Światu za rondem de Gaulle’a.
Nowe trasy szykuje Poznań. Trwa budowa drogi rowerowej wzdłuż Trasy Kórnickiej. Pozwoli na szybki dojazd rowerem z osiedli mieszkaniowych Chartowa i Polanki do centrum miasta. W trakcie budowy jest infrastruktura rowerowa w ramach Projektu Centrum: to m.in. dwukierunkowe drogi dla rowerów na ul. św. Marcina, pomiędzy rondem Kaponiera a aleją Niepodległości. W połowie roku zacznie się także budowa mostów Berdychowskich, czyli przeprawy przez Wartę. – To ważny element rowerowej trasy ze wschodu na zachód miasta, tworzący skrzyżowanie z Wartostradami po obu stronach rzeki. Mosty pozwolą znacząco skrócić czas przejazdu rowerem – informuje Agata Kaniewska z poznańskiego Zarządu Dróg Miejskich.