– Przyczyną jest poszerzenie katalogu osób uprawnionych oraz działania promocyjne miasta – twierdzi Monika Głazik z Urzędu Miasta w Lublinie. Chodzi o nowelę przepisów sprzed roku. Dzięki niej każda osoba, która złoży proste pisemne oświadczenie, że nie stać jej na płatną poradę, może skorzystać z pomocy punktu. Wcześniej obowiązywały duże ograniczenia w tym zakresie. Prawo do wsparcia przysługiwało m.in. ludziom młodym do 26. roku życia oraz seniorom powyżej 65. roku, ciężarnym, rodzinom z Kartą Dużej Rodziny, weteranom, kombatantom. Na wsparcie mogły liczyć niezamożni, ale tylko wówczas, gdy w roku poprzedzającym udzielenie porady zostało przyznane im świadczenie z pomocy społecznej.
Zapisy strzałem w dziesiątkę?
Na tym nie koniec zmian. Od roku klienci punktów bezpłatnej pomocy muszą się umawiać telefonicznie lub mailowo. Wcześniej przychodzili bez zapowiedzi. Zdaniem samorządów z rejestracją telefoniczną bywa różnie. – Telefonicznych zapisów na porady jest bardzo mało – twierdzi Magdalena Stremplewska z Urzędu Miasta w Toruniu.
– W zależności od dnia z telefonicznych zapisów na porady prawne korzysta od kilku do kilkunastu osób. Zdarzają się także dni, w których nikt nie korzysta z możliwości zapisu na wizytę. Na pewno znacząco usprawniły one funkcjonowanie punktów nieodpłatnej pomocy prawnej w 2019 roku – wyjaśnia Marta Bartoszewicz z Urzędu Miasta w Olsztynie.
CZYTAJ TAKŻE: Mieszkańcy wielu miast poczekają jeszcze na uwłaszczenie
Z kolei w Gdańsku i w Warszawie telefoniczne zapisy cieszą się dużą popularnością. – Od 2019 roku w Warszawie obowiązuje system zapisów telefonicznych do wszystkich punktów pod wspólnym numerem 19115 – wyjaśnia Kamil Dąbrowa ze stołecznego ratusza.
– Konsultanci Miejskiego Centrum Kontaktu Warszawa 19115 w zeszłym roku przyjęli 9824 zgłoszenia telefoniczne dotyczące nieodpłatnej pomocy prawnej i poradnictwa obywatelskiego. Ponadto osoby zainteresowane skorzystaniem z nieodpłatnej pomocy mogą się również zapisać samodzielnie za pośrednictwem aplikacji zamieszczonej na stronie https://nieodplatnapomocprawna.um.warszawa.pl oraz w punkcie u osoby udzielającej porady prawnej. W 2019 roku odnotowano 2391 samodzielnych zapisów na wizytę za pośrednictwem aplikacji oraz 16 196 zapisów dokonanych przez osoby udzielające pomocy prawnej w punktach – dodaje Kamil Dąbrowa.