W tym roku ponad 400 km nowych szybkich dróg. Które regiony skorzystają najbardziej?

Na początku II kwartału 2025 r. w projektowaniu lub w trakcie budowy było 105 odcinków szybkich tras o łącznej długości 1447 km.

Publikacja: 09.04.2025 18:14

Łączna wartość realizowanych obecnie w Polsce inwestycji drogowych sięga 66 mld zł

Łączna wartość realizowanych obecnie w Polsce inwestycji drogowych sięga 66 mld zł

Foto: adobestock

Ponad 400 km nowych szybkich dróg zostanie włączonych do ruchu w 2025 r. To dwuipółkrotnie więcej niż w 2024 r. Na tę liczbę składa się ponad 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych i 119 km obwodnic oraz pozostałych dróg krajowych.

Wydłużona zostanie autostrada A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, co mieszkańcom tego miasta skróci czas dojazdu do stolicy i ułatwi skomunikowanie z siecią dróg szybkiego ruchu w kraju i za granicą. Po włączeniu do ruchu 33 km drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem i Troszynem powstanie ekspresowe połączenie stolicy woj. zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną. To także dwa ostatnie odcinki S3 w całym ciągu tej trasy od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce. O 46 km dłuższa będzie S6 od Koszalina do Słupska. Droga ekspresowa S7 wydłuży się o 44 km, w tym o Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej, odcinek Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim oraz fragment trasy w obrębie Krakowa. Plany zakładają także oddanie do ruchu 34 km trasy S19 w woj. podlaskim i niemal 120 km obwodnic kilkunastu miejscowości, m.in. Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Znacząca część całego szkieletu szybkich dróg w Polsce będzie jednak jeszcze w budowie. Na początku drugiego kwartału projektowanych lub już budowanych było 105 odcinków o łącznej długości 1447 km, realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Do tego dochodzą 23 budowy o długości 188 km z programu 100 obwodnic. Łączna wartość tych inwestycji to 65,9 mld zł.

Bez korków do Bielska

W województwie śląskim wydłuży się strategiczna dla regionu droga ekspresowa S1. Z początkiem lutego, dzięki decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), pojawiła się możliwość rozpoczęcia prac na ok. 10-kilometrowym odcinku od węzła Mysłowice-Kosztowy do węzła Bieruń. To oznacza, że cały odcinek S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą przejdzie w fazę robót budowlanych. To 40 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem. Większość trasy przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim.

Czytaj więcej

Będzie więcej linii tramwajowych w Polsce. Miasta inwestują w nowe trasy

Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł. GDDKiA zakłada oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic w trzecim kwartale 2025 r. Następnym udostępnionym będzie odcinek Dankowice – Bielsko-Biała-Hałcnów (IV kwartał), a także jedna z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem. Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 r.

Przygotowywana jest także rozbudowa ponad 4,2 km S1 pomiędzy Dąbrową Górniczą a Sosnowcem, a na koniec 2025 r. planowana jest finalizacja prac na odcinku S1 Przybędza – Milówka, co zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji. Ocenia się, że nowa trasa podniesie bezpieczeństwo ruchu, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków, a szybszy dojazd w tę część regionu zachęci turystów do zwiedzania miejscowości położonych wzdłuż tej trasy, wspierając lokalny sektor turystyczny.

Z Pomorza na Śląsk

Stopniowo wydłuża się S11 – droga ekspresowa, która połączy zachodnią i środkową część Pomorza ze Śląskiem. Docelowo pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Trasa połączy województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie, poprawiając znacząco dojazd m.in. do Koszalina, Szczecinka, Piły, Poznania, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kluczborka i Katowic.

Czytaj więcej

Boom czy zastój. Czy do inwestycyjnego przyspieszenia rządu dołączą samorządy?

W Zachodniopomorskiem w realizacji jest przedostatni fragment tej trasy w województwie, od Bobolic do Szczecinka, o długości 24,4 km. Połączy oddany w 2023 r. odcinek S11 Koszalin – Bobolice z uruchomioną w 2019 r. obwodnicą Szczecinka. W Wielkopolsce, na terenie której S11 będzie miała długość prawie 360 km, w styczniu 2025 r. otwarto oferty w przetargach na dwa odcinki w południowej części województwa, które połączą istniejącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z obwodnicą Kępna. To łącznie ponad 31 km trasy, na którą składają się odcinki Przygodzice – Ostrzeszów-Północ (12,6 km) oraz Ostrzeszów-Północ – Kępno-Północ (18,6 km). W województwie opolskim planowana długość S11 to prawie 60 km, w śląskim – 65 km. W tym ostatnim dla wszystkich odcinków na razie zakończono opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W sumie na całym przebiegu S11 kierowcy mają dziś do dyspozycji 220 km (wliczając wspólny przebieg po A2 i S6). Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.

Szybciej pod Toruniem

Trwa realizacja wyczekiwanej trasy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W lutym ruszyła budowa najdłuższego z czterech fragmentów drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń, odcinka Solec Kujawski – Toruń-Zachód. Zbudowany zostanie m.in. węzeł Solec Kujawski, a także para miejsc obsługi podróżnych w Cierpicach. Budowa S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem jest podzielona na cztery odcinki, a na pierwszym z nich – pomiędzy węzłami Bydgoszcz-Południe i Bydgoszcz-Park Przemysłowy – prowadzone są już pierwsze prace. Pozostałe dwa odcinki – Bydgoszcz-Park Przemysłowy – Solec Kujawski oraz Toruń-Zachód – Toruń-Południe, w dalszym ciągu są na etapie uzyskiwania tzw. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

GDDKiA planuje w tym roku ogłosić postępowania przetargowe na blisko 400 km dróg, w tym prawie 260 km autostrad i dróg ekspresowych oraz 134 km obwodnic. Wśród nich poszerzenie autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą.

Ponad 400 km nowych szybkich dróg zostanie włączonych do ruchu w 2025 r. To dwuipółkrotnie więcej niż w 2024 r. Na tę liczbę składa się ponad 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych i 119 km obwodnic oraz pozostałych dróg krajowych.

Wydłużona zostanie autostrada A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, co mieszkańcom tego miasta skróci czas dojazdu do stolicy i ułatwi skomunikowanie z siecią dróg szybkiego ruchu w kraju i za granicą. Po włączeniu do ruchu 33 km drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem i Troszynem powstanie ekspresowe połączenie stolicy woj. zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną. To także dwa ostatnie odcinki S3 w całym ciągu tej trasy od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce. O 46 km dłuższa będzie S6 od Koszalina do Słupska. Droga ekspresowa S7 wydłuży się o 44 km, w tym o Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej, odcinek Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim oraz fragment trasy w obrębie Krakowa. Plany zakładają także oddanie do ruchu 34 km trasy S19 w woj. podlaskim i niemal 120 km obwodnic kilkunastu miejscowości, m.in. Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Pozostało jeszcze 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał Promocyjny
Inwestycje biogazowe - jak zdobyć zaufanie społeczności?
Inwestycje
Nowe mosty i kładki w miastach. Duże ułatwienie dla mieszkańców
Inwestycje
Boom czy zastój. Czy do inwestycyjnego przyspieszenia rządu dołączą samorządy?
Inwestycje
Nowe obwodnice wyprowadzą ruch tranzytowy z mniejszych miast
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Inwestycje
Jak budować nowe spalarnie? "Najważniejszy jest podział ryzyk"