Reklama

W tym roku ponad 400 km nowych szybkich dróg. Które regiony skorzystają najbardziej?

Na początku II kwartału 2025 r. w projektowaniu lub w trakcie budowy było 105 odcinków szybkich tras o łącznej długości 1447 km.

Publikacja: 09.04.2025 18:14

Łączna wartość realizowanych obecnie w Polsce inwestycji drogowych sięga 66 mld zł

Łączna wartość realizowanych obecnie w Polsce inwestycji drogowych sięga 66 mld zł

Foto: adobestock

Ponad 400 km nowych szybkich dróg zostanie włączonych do ruchu w 2025 r. To dwuipółkrotnie więcej niż w 2024 r. Na tę liczbę składa się ponad 67 km autostrad, 214 km dróg ekspresowych i 119 km obwodnic oraz pozostałych dróg krajowych.

Wydłużona zostanie autostrada A2 od Siedlec do Białej Podlaskiej, co mieszkańcom tego miasta skróci czas dojazdu do stolicy i ułatwi skomunikowanie z siecią dróg szybkiego ruchu w kraju i za granicą. Po włączeniu do ruchu 33 km drogi ekspresowej S3 pomiędzy Świnoujściem i Troszynem powstanie ekspresowe połączenie stolicy woj. zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną. To także dwa ostatnie odcinki S3 w całym ciągu tej trasy od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce. O 46 km dłuższa będzie S6 od Koszalina do Słupska. Droga ekspresowa S7 wydłuży się o 44 km, w tym o Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej, odcinek Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim oraz fragment trasy w obrębie Krakowa. Plany zakładają także oddanie do ruchu 34 km trasy S19 w woj. podlaskim i niemal 120 km obwodnic kilkunastu miejscowości, m.in. Opatowa, Suchowoli czy Wąchocka – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).

Znacząca część całego szkieletu szybkich dróg w Polsce będzie jednak jeszcze w budowie. Na początku drugiego kwartału projektowanych lub już budowanych było 105 odcinków o łącznej długości 1447 km, realizowanych w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Do tego dochodzą 23 budowy o długości 188 km z programu 100 obwodnic. Łączna wartość tych inwestycji to 65,9 mld zł.

Bez korków do Bielska

W województwie śląskim wydłuży się strategiczna dla regionu droga ekspresowa S1. Z początkiem lutego, dzięki decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), pojawiła się możliwość rozpoczęcia prac na ok. 10-kilometrowym odcinku od węzła Mysłowice-Kosztowy do węzła Bieruń. To oznacza, że cały odcinek S1 pomiędzy Mysłowicami i Bielskiem-Białą przejdzie w fazę robót budowlanych. To 40 km drogi ekspresowej biegnącej nowym śladem. Większość trasy przebiega w województwie śląskim. Jedynie od Oświęcimia do Dankowic trasa na długości 5,2 km położona jest w województwie małopolskim.

Czytaj więcej

Będzie więcej linii tramwajowych w Polsce. Miasta inwestują w nowe trasy
Reklama
Reklama

Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemal 2,3 mld zł. GDDKiA zakłada oddanie do ruchu odcinka od Oświęcimia do Dankowic w trzecim kwartale 2025 r. Następnym udostępnionym będzie odcinek Dankowice – Bielsko-Biała-Hałcnów (IV kwartał), a także jedna z dwóch budowanych jezdni S1 pomiędzy Bieruniem a Oświęcimiem. Zakończenie prac dla odcinków od Mysłowic do Oświęcimia i udostępnienie ich w pełnym, dwujezdniowym przekroju może nastąpić pod koniec 2026 r.

Przygotowywana jest także rozbudowa ponad 4,2 km S1 pomiędzy Dąbrową Górniczą a Sosnowcem, a na koniec 2025 r. planowana jest finalizacja prac na odcinku S1 Przybędza – Milówka, co zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji. Ocenia się, że nowa trasa podniesie bezpieczeństwo ruchu, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków, a szybszy dojazd w tę część regionu zachęci turystów do zwiedzania miejscowości położonych wzdłuż tej trasy, wspierając lokalny sektor turystyczny.

Z Pomorza na Śląsk

Stopniowo wydłuża się S11 – droga ekspresowa, która połączy zachodnią i środkową część Pomorza ze Śląskiem. Docelowo pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Trasa połączy województwa zachodniopomorskie, wielkopolskie, opolskie i śląskie, poprawiając znacząco dojazd m.in. do Koszalina, Szczecinka, Piły, Poznania, Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kluczborka i Katowic.

Czytaj więcej

Boom czy zastój. Czy do inwestycyjnego przyspieszenia rządu dołączą samorządy?

W Zachodniopomorskiem w realizacji jest przedostatni fragment tej trasy w województwie, od Bobolic do Szczecinka, o długości 24,4 km. Połączy oddany w 2023 r. odcinek S11 Koszalin – Bobolice z uruchomioną w 2019 r. obwodnicą Szczecinka. W Wielkopolsce, na terenie której S11 będzie miała długość prawie 360 km, w styczniu 2025 r. otwarto oferty w przetargach na dwa odcinki w południowej części województwa, które połączą istniejącą obwodnicę Ostrowa Wielkopolskiego z obwodnicą Kępna. To łącznie ponad 31 km trasy, na którą składają się odcinki Przygodzice – Ostrzeszów-Północ (12,6 km) oraz Ostrzeszów-Północ – Kępno-Północ (18,6 km). W województwie opolskim planowana długość S11 to prawie 60 km, w śląskim – 65 km. W tym ostatnim dla wszystkich odcinków na razie zakończono opracowywanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. W sumie na całym przebiegu S11 kierowcy mają dziś do dyspozycji 220 km (wliczając wspólny przebieg po A2 i S6). Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.

Szybciej pod Toruniem

Trwa realizacja wyczekiwanej trasy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. W lutym ruszyła budowa najdłuższego z czterech fragmentów drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz – Toruń, odcinka Solec Kujawski – Toruń-Zachód. Zbudowany zostanie m.in. węzeł Solec Kujawski, a także para miejsc obsługi podróżnych w Cierpicach. Budowa S10 pomiędzy Bydgoszczą i Toruniem jest podzielona na cztery odcinki, a na pierwszym z nich – pomiędzy węzłami Bydgoszcz-Południe i Bydgoszcz-Park Przemysłowy – prowadzone są już pierwsze prace. Pozostałe dwa odcinki – Bydgoszcz-Park Przemysłowy – Solec Kujawski oraz Toruń-Zachód – Toruń-Południe, w dalszym ciągu są na etapie uzyskiwania tzw. decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).

Reklama
Reklama

GDDKiA planuje w tym roku ogłosić postępowania przetargowe na blisko 400 km dróg, w tym prawie 260 km autostrad i dróg ekspresowych oraz 134 km obwodnic. Wśród nich poszerzenie autostrady A2 o dodatkowy pas ruchu pomiędzy Łodzią i Warszawą.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama