Częstochowa boi się remontu autostradowej obwodnicy miasta

Remont autostrady A1 w połączeniu z pielgrzymkami wkrótce zakorkują Częstochowę. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych nie zgodziła się na przesunięcie zaplanowanych wcześniej prac.

Publikacja: 28.07.2023 19:55

Prace na autostradzie A1 prowadzone są w ramach napraw gwarancyjnych

Prace na autostradzie A1 prowadzone są w ramach napraw gwarancyjnych

Foto: GDDKiA

Prace związane z naprawą betonowej nawierzchni pomiędzy węzłami Częstochowa Południe i Blachownia, na której pojawiły się nierówności, mogą doprowadzić do drogowego paraliżu. Już od pewnego czasu trwa tam remont przebiegającej przez centrum drogi krajowej 91, remontowana jest także DK 46.

Tymczasem zbliża się szczyt pielgrzymkowy, a już teraz na autostradzie, gdzie w ubiegłym tygodniu z ruchu wyłączono fragment jezdni w kierunku Łodzi, a drugą jezdnię zwężono, samochody stoją w długich korkach. Kierowcy do dyspozycji mają dwa pasy ruchu w kierunku Katowic oraz jeden w kierunku Częstochowy. Perspektywa jest niepokojąca: część kierowców będzie chciała ominąć wydłużające się zatory na A1 i wjedzie w miasto. A to mocno skomplikuje sytuację na już zatłoczonych ulicach.

Czytaj więcej

Tramwaj wraca do Pabianic. Konstantynów jeszcze czeka

Prace na A1 prowadzone są w ramach napraw gwarancyjnych, do których zobowiązany jest wykonawca odcinka – konsorcjum firm Berger Bau. Jak podaje serwis Conadrogach.pl, nierówności na ok. 300-metrowym odcinku pojawiły się jesienią 2020 r. Wykonawca najpierw dokonał poprawek, a następnie przygotował plan kompletnej naprawy. Będzie ona obejmować rozbiórkę istniejącej nawierzchni, budowę dodatkowych elementów odwodnienia, wymianę podłoża oraz konstrukcji jezdni. Potem położona zostanie nowa nawierzchnia z mieszanki mineralno-asfaltowej, a także wykonane szczeliny dylatacyjne pomiędzy nawierzchnią betonową i asfaltową. Finałem będzie  montaż barier ochronnych i odtworzenie oznakowania poziomego i pionowego. Prace mają potrwać do października.

Niestety, zbiegają się w czasie największego nasilenia robót w samym mieście. Władze Częstochowy są rozgoryczone, bo czekały z rozpoczęciem modernizacji szlaku przez centrum do zakończenia budowy obwodnicy. A teraz okazuje się, że praktycznie nowa obwodnica wymaga napraw akurat w czasie, gdy jej zdolności rozładowania tranzytowego ruchu są miastu najbardziej potrzebne.

Według branżowego „Rynku infrastruktury”, przebudowa Alei Wojska Polskiego (to DK-91) ułatwi skomunikowanie z północnym węzłem autostrady A1, pozwalając przy tym na bezkolizyjne przejechanie przez całe miasto w relacji północ-południe. W ramach prac zleconych przez Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie, dawna gierkówka jest całkowicie modernizowana, powstają także nowe dwupoziomowe skrzyżowania, ponadto nowa estakada w dzielnicy Raków oraz biegnące nad trasą kładki dla pieszych i rowerzystów.

Inwestycje
Najlepsze samorządowe inwestycje dwóch dekad Polski w Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Inwestycje
Lokalne inwestycje finansowane z funduszy UE. "Nie mamy powodów do kompleksów"
Inwestycje
Wznowiono budowy dróg. Wiemy, w których regionach inwestycje będą największe
Inwestycje
Kraków rewitalizuje forty. Zyskują nowe, czasem zaskakujące funkcje
Inwestycje
Ostre zakręty i korki. Szukają miejsca dla nowej drogi pod Krakowem