Reklama

Inflacja i wojna opóźniają samorządowe inwestycje

Lokalne władze coraz częściej muszą waloryzować zawarte kontrakty lub wydłużać czas ich realizacji. W przypadku nowych inwestycji składane oferty często znacznie przewyższają przewidziane na budowę budżety.

Publikacja: 30.06.2022 17:52

Przedłużająca się pandemia oraz napaść Rosjan na Ukrainę zdestabilizowała samorządowy rynek inwestyc

Przedłużająca się pandemia oraz napaść Rosjan na Ukrainę zdestabilizowała samorządowy rynek inwestycyjny

Foto: shake_pl

- Zerwane łańcuchy dostaw, brak pracowników i materiałów budowlanych dezorganizuje pracę miejskim jednostkom odpowiedzialnym za inwestycje, a większość firm prosi miasto o waloryzacje wynagrodzeń w zawartych umowach – przyznaje Marcin Masłowski, rzecznik prezydent Łodzi.

Podobne kłopoty z inwestycjami, ale też i przetargami, widać też już w innych samorządach.

- W tym roku były przypadki, że nie rozstrzygnięto przetargów na duże inwestycje, bo wysokość ofert przewyższała znacznie wysokość kwoty przeznaczonej na sfinansowanie zamówienia, np. w przypadku budowy dodatkowych wind przy wejściach na stację I linii metra Pole Mokotowskie -  mówi Edyta Mydłowska-Krawcewicz ze stołecznego ratusza.

Inwestycje z poślizgiem

W Łodzi modernizacja podwórka przy ul. Piotrkowskiej 102, zaczęła się z półrocznym opóźnieniem.  - Pierwszy wykonawca sporządził dokumentację projektową, ale nie przystąpił do prac budowlanych. To zdecydowało o odstąpieniu od umowy – mówi Marcin Masłowski. Miasto podjęło więc decyzję o przeprowadzeniu ponownego przetargu.

Z kolei w marcu władze Łodzi  poinformowały mieszkańców, że zrywają umowę z wykonawcą przebicia ul. Wschodniej z ul. Sienkiewicza. Firma prowadząca inwestycję ogłosiła bowiem upadłość.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Kto dostanie najwięcej z PIS?

- Zarząd Inwestycji Miejskich przygotowuje się do ogłaszania postępowań na dokończenie przerwanych prac. Dotyczy to także kilku innych przebić w centrum – między ulicami: Traugutta, Sienkiewicza i Tuwima, z ul. Wschodniej do ul. Sienkiewicza, z ul. Ogrodowej do ul. Legionów i ul. Zachodniej oraz uzupełnienia braków na ul. Rewolucji 1905 r. – wylicza rzecznik prezydent Łodzi.

Przyznaje, że wykonawca wybrany w przetargu tuż przed podpisaniem umowy na przebudowę ulic Wolborskiej i Podrzecznej wycofał się z udziału w procedurze, więc przetarg musi zostać powtórzony, w ciągu najbliższych tygodni zostanie ogłoszone nowe postępowanie.

W Poznaniu pojawiły się problemy z przebudową ul. Święty Marcin od ul. Ratajczaka do Al. Marcinkowskiego wraz z Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do pl. Wolności.

– Tam odczuwalne są skutki zakłóconych działaniami wojennymi dostaw kostki kamiennej z Ukrainy, przeznaczonej na jezdnię i torowisko - mówi Maja Chłopocka-Nowak, dyr. ds. komunikacji i koordynacji inwestycji w Poznańskich Inwestycjach Miejskich (PIM).

Oferty powyżej zakładanych kwot

Samorządy i ich spółki mają też problemy z samymi przetargami na różne inwestycje. 

Reklama
Reklama

W tym roku w stolicy dwukrotnie przeprowadzono postępowania przetargowe na budowę dodatkowych wind przy wejściach na stację I linii metra Pole Mokotowskie. Nie wpłynęła żadna oferta, postępowania unieważniono.-  W maju ponownie ogłoszono postępowanie przetargowe. Wpłynęła 1 oferta na kwotę 17,8 mln zł, a miasto przeznaczyło - 4,8 mln zł. Przetarg ponownie unieważniono - mówi Edyta Mydłowska-Krawcewicz.

Przyznaje, że innym problemem związanym pośrednio z dostępnością materiałów budowlanych na inwestycjach będących na etapie postępowań na wybór wykonawcy robót jest brak ofert.

W przypadku przetargu na wybór wykonawcy robót modernizacji i zabytkowych obiektów oraz budowy sali koncertowej przy ul. Grochowskiej na potrzeby „Sinfonia Varsovia” - nie wpłynęła żadna oferta. Postępowanie ogłoszono ponownie 20 czerwca.

Czytaj więcej

Wywóz śmieci coraz droższy. Winna też inflacja

A w Krakowie w tym roku był już jeden przypadek, gdzie z uwagi na fakt, że cena najkorzystniejszej oferty znacznie przewyższyła kwotę, którą miasto zamierzało przeznaczyć na sfinansowanie budowy  przystanku kolejowego SKA „Prądnik Czerwony” wraz z budową parkingu typu Park & Ride.

Kraków chciał przeznaczyć na ten cel ponad 49,2 mln zł, a najkorzystniejsza oferta opiewała na 84,3 mln zł. Przetarg unieważniono.

Reklama
Reklama

- Niemożliwe stało się rozliczenie dofinansowania ze środków przyznanych w ramach RPO na lata 2014 -2022. Wobec powyższego rozwiązana została umowa z UMWM o dofinansowanie projektu oraz umowa partnerska w sprawie wspólnej realizacji projektu z PKP PLK SA – przyznaje Grażyna Rokita z krakowskiego magistratu.

W tym roku z „dużych inwestycji” Zarząd Dróg Miasta Krakowa unieważnił postępowanie przetargowe na naprawę i remonty dróg zarządzanych przez ZDMK oraz terenów należących do gminy w zakresie infrastruktury drogowej – Śródmieście– Dzielnice Pomocnicze I-III.      

W Katowicach bywało, że firmy po wyborze ich oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia, odmawiają podpisania umowy na realizację zadania. - To wiąże się z koniecznością podejmowania szeregu dodatkowych działań i znacznie wydłuża proces inwestycyjny – przyznają urzędnicy z Katowic.

Winna wojna i inflacja

Dlaczego tak się dzieje? Urzędnicy nie mają wątpliwości, że przedłużająca się pandemia oraz napaść Rosjan na Ukrainę zdestabilizowała rynek inwestycyjny.

- Sytuacja kryzysowa znalazła również odzwierciedlenie w miejskich inwestycjach. Coraz trudniej jest zarządzać procesami inwestycyjnymi – uważa Marcin Masłowski.

Reklama
Reklama

Także jak zauważa Edyta Mydłowska-Krawcewicz ze stołecznego ratusza, rosnąca inflacja, szalejące ceny oraz odpływ pracowników sektora budowlanego odbija się na samorządowych inwestycjach.

- Przyczyny te jednak nie powodują skutku w postaci zejścia firm z placu budowy, a raczej opóźnień w realizacji robót. W tym roku nie odnotowaliśmy przypadków odstąpienia Wykonawców od umowy, natomiast pojawiały się wystąpienia o wydłużenie umownych terminów robót oraz podwyższenie ceny umownej – wylicza warszawska urzędniczka.

Dodaje, że nadzwyczajny wzrost cen materiałów i surowców oraz problemy z ich dostępnością a także wzrost kosztów transportu i robocizny są największym problemem zgłaszanym przez wykonawców.

Jak przyznaje Marcin Masłowski większość firm zwraca się do miasta z prośbą o waloryzacje wynagrodzeń w zawartych umowach. Poza tym przedsiębiorstwa obawiają się udziału w przetargach, kosztorysy aktualne dziś tracą na ważności w ciągu kilku dni.

Inwestycje
Remonty i modernizacje dróg z rządowego funduszu. Kto planuje inwestycje?
Inwestycje
Nadjeżdża krakowskie metro. Budowa będzie mniej uciążliwa dla mieszkańców?
Inwestycje
Bliżej realizacji ważnej inwestycji na Pomorzu. Więcej pociągów pojedzie na Hel
Inwestycje
Zatrzymać wodę deszczową. Jak miasta przygotowują się do zmian klimatycznych
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Inwestycje
Zielone tory? To dziś niemal norma
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama