Ranking Samorządów 2019: Coraz większe wydatki na drogi

Siatka dróg lokalnych wciąż wymaga uzupełnień, remontów i modernizacji. To zadanie samorządów, które w 2018 r. przeznaczyły na ten cel prawie 8 proc. swoich wszystkich wydatków.

Publikacja: 23.09.2019 09:58

Nie wszystkie projekty budowlane czy remontowe zostały wygaszone na czas epidemii COVID-19.

Nie wszystkie projekty budowlane czy remontowe zostały wygaszone na czas epidemii COVID-19.

Foto: Fotolia

Brak dróg o wystarczająco dobrej nawierzchni w danym mieście czy gminie oznacza nie tylko obniżenie standardu życie lokalnej społeczności. Obniża to potencjał rozwojowy mieszkańców, którzy mogą mieć problemy np. z dojazdem do pracy, ale też potencjał rozwojowy samych miast i gmin. Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura zniechęca choćby potencjalnych inwestorów, co skutkuje określonymi kosztami społecznymi  w postaci braku nowych miejsc pracy, mniejszymi od możliwych wpływami do budżetów gmin, itp.

Dlatego nadrabianie zapóźnień także w dziedzinie infrastruktury drogowej jest od lat jednym z priorytetów polityki władz lokalnych. Pod względem wydatków na ten cel rok 2018 można zaliczyć do udanych. W sumie miasta i gminy uwzględnione w Rankingu Samorządów 2019, na  budowę i utrzymanie dróg przeznaczyły aż 15,1 mld zł. To o 3,6 mld zł więcej niż w 2017 r. oraz o 6,1 mld zł więcej niż w 2016 r.

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Rekordowe inwestycje

Największymi inwestorami w tym obszarze są miasta na prawach powiatu, bo też sieć transportu jest tu najgęstsza. W sumie to 5,4 mld zł, co w przeliczeniu na jednego mieszkańca daje 504 zł, co też jest najwyższym poziomem (wśród trzech kategorii samorządów w naszym rankingu).

Gminy miejskie i miejsko wiejskie na drogi wydały w 2018 r. łącznie 5,2 mld zł, czyli ok. 350 zł na jednego mieszkańca.

CZYTAJ TAKŻE: Ranking Samorządów 2019: Potencjał finansowy miast i gmin

Ciekawe wygląda sytuacja w gminach wiejskich, gdzie potrzeby w tym zakresie wydają się być największe. W 2018 r. ich łączne wydatki były najmniejsze – 4,4 mld zł, ale za to największe jeśli wziąć pod uwagę ich możliwości finansowe. Wydatki na drogi w gminach wiejskich stanowiły bowiem prawie 8 proc. ich wydatków ogółem, podczas gdy w miastach na prawach powiatu – 7,73 proc., a w gminach miejskich – 7,3 proc.

W najbliższych latach samorządowe wydatki powinny utrzymywać się na wysokim poziomie. Podwyższone inwestycje umożliwi wykorzystanie fundusze UE (w ramach programów zintegrowanych inwestycji terytorialnych), a do tego budżet centralny uruchomił fundusze wsparcia dla lokalnych dróg i mostów. Związek Miast Polskich oszacował ostatnio, że potrzeby w zakresie dróg lokalnych sięgają co najmniej 100 mld zł.

Brak dróg o wystarczająco dobrej nawierzchni w danym mieście czy gminie oznacza nie tylko obniżenie standardu życie lokalnej społeczności. Obniża to potencjał rozwojowy mieszkańców, którzy mogą mieć problemy np. z dojazdem do pracy, ale też potencjał rozwojowy samych miast i gmin. Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura zniechęca choćby potencjalnych inwestorów, co skutkuje określonymi kosztami społecznymi  w postaci braku nowych miejsc pracy, mniejszymi od możliwych wpływami do budżetów gmin, itp.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Finanse w regionach
Inwestycje – busola samorządności
Finanse w regionach
NIK: rząd PiS ręcznie sterował finansami JST. "Nieudolne reformy i klientelizm"
Finanse w regionach
Minister finansów: System finansowania samorządów wymaga radykalnej zmiany
Finanse w regionach
Rząd przedstawi szczegóły o finansach samorządów w ciągu miesiąca?
Finanse w regionach
Wszystkie regiony Polski gonią unijną zamożność, ale w różnym tempie