Coraz bliżej do morskiej autostrady

Umowa w sprawie unijnego wsparcia projektu portów Szczecin i Świnoujście oraz gminy Trelleborg jest warta 28,9 mln euro.

Publikacja: 21.01.2016 20:14

Inwestycje w portach Szczecin i Świnoujście mają kosztować 1,3 mld zł

Inwestycje w portach Szczecin i Świnoujście mają kosztować 1,3 mld zł

Foto: LNG

Port w Świnoujściu szykuje się do rozbudowy połączenia promowego ze Szwecją. Powstanie nowe nabrzeże, rozbudowany zostanie system połączeń kolejowo-drogowych. Podobne działania podejmie port w szwedzkim Trelleborgu. Całe przedsięwzięcie ma usprawnić transport w korytarzu prowadzącym od Bałtyku po Adriatyk, który łączy Skandynawię z Europą Południową. Będzie zarazem pierwszym projektem polskich portów współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach nowej perspektywy na lata 2014–2020. Pieniądze mają pochodzić z funduszy CEF (Łącząc Europę – Connecting Europe Facility). Porozumienie dotyczące unijnej pomocy Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał jeszcze w końcu listopada ubiegłego roku. Umowa warta 28,9 mln euro zakłada realizację projektu w partnerstwie z portem i gminą Trelleborg. Będzie to kontynuacja współpracy nawiązanej w 2014 roku dla budowy tzw. autostrady morskiej. Ma ona ułatwiać rozwój transportu intermodalnego, który zakłada wykorzystanie różnych rodzajów transportowania towarów.

Prace budowlane w Świnoujściu mają się rozpocząć w 2017 roku. Wcześniej zostaną przygotowane projekty przystosowania terminalu promowego do nowych zadań. Stanowisko promowe nr 5 będzie przebudowane, a następnie połączone ze stanowiskiem nr 6. To ostatnie zostało wraz z zapleczem przejęte od Agencji Mienia Wojskowego.

W efekcie powstanie nowe nabrzeże mogące obsługiwać transport intermodalny. Będzie mieć prawie 300 metrów długości i 13 metrów głębokości. Pojawią się trzy place postojowe połączone estakadą, która stanie się nowym wjazdem na teren terminalu. Do tego dojdzie przebudowa torów kolejowych wraz z dobudowaniem nowych, wybudowana zostanie nowa rampa, przebudowana będzie galeria pasażerska. Port zakupi także nowy sprzęt do przeładunków, w tym ciągniki siodłowe oraz wózki widłowe umożliwiające wysokie składowanie kontenerów. – Szacujemy, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie – mówi Zbigniew Miklewicz, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Wzrosną także możliwości przeładunkowe Trelleborga: zostanie rozbudowana południowo-wschodnia część portu, powstanie nowe zaplecze, poprawiony będzie dostęp drogowy. Prace modernizacyjne mają zapewnić Trelleborgowi możliwość obsługiwania dużych promów o długości 240 metrów.

Realizacja polsko-szwedzkiego projektu to kolejna inwestycja zwiększająca znaczenie zespołu portów w zachodniej części polskiego wybrzeża. Już w 2015 roku w Świnoujściu zakończono budowę nowego stanowiska promowego. Powstało nabrzeże o długości 242 metrów, galeria pasażerska oraz rękaw łączący ją z promem, estakada samochodowa i pomosty. W rezultacie terminal promowy w Świnoujściu należy obecnie do najnowocześniejszych na Bałtyku. Wcześniej w Szczecinie wybudowano nowe nabrzeże niemieckie i zmodernizowano nabrzeże zbożowe. Oba przedsięwzięcia były konieczne dla zwiększenia możliwości obsługi statków. Kosztowały przeszło 35 mln złotych, z czego połowa została sfinansowana z funduszy unijnych.

W latach 2007–2013 wartość inwestycji w portach Szczecina i Świnoujścia przekroczyła 650 mln zł. Zarząd portów planuje kolejne inwestycje warte ponad 1,3 mld zł. Ich realizacja połączona z pogłębieniem toru wodnego do Szczecina do głębokości 12,5 metra powinna przynieść wzrost przeładunków do poziomu 26–30 milionów ton rocznie.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej