Z Gliwic wszędzie blisko

Gliwice to jedno z najlepiej skomunikowanych miast w Polsce. Dzięki staraniom władz samorządowych na jego terenie zlokalizowano aż dwie autostrady – A1 i A4. Przecinają się na węźle „Gliwice Sośnica”, największym skrzyżowaniu autostradowym w kraju.

Publikacja: 29.05.2018 10:00

Z Gliwic wszędzie blisko

Foto: M.Baranowski/UMGliwice

Z głównymi miastami Śląska Gliwice połączone są Drogową Trasą Średnicową – „wewnętrzną autostradą” górnośląskiej konurbacji. Ten unikatowy układ drogowy uzupełniają liczne drogi krajowe, a dopełni go nowoczesna miejska obwodnica.

Południowa…

Na przełomie drugiego i trzeciego kwartału tego roku powinno być gotowe rondo turbinowe przy ul. Bojkowskiej. Powstaje za skrzyżowaniem z ul. Płażyńskiego. Zarys nowego rozwiązania drogowego jest od dłuższego czasu widoczny, a drogowcy ułożyli już kilka warstw nawierzchni dojazdów do ronda.

– Rondo turbinowe ma mieć 2 pasy, a korzystający z niego kierowcy nie będą mogli ich zmieniać. Wybór odpowiedniego toru jazdy, jeszcze przed wjazdem na rondo, ma ułatwiać przewidziane w projekcie oznakowanie poziome – zapowiada Anna Gilner, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Wraz z budową ronda turbinowego zaplanowano również m.in. przebudowę 200-metrowego fragmentu ul. Bojkowskiej. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków budżetu miasta. Szacowany koszt budowy to ok. 6 mln zł.

To pierwszy etap realizacji południowej obwodnicy miasta, która połączy węzeł autostradowy „Gliwice Sośnica” z ul. Bojkowską.

W drugim etapie, przewidzianym do realizacji na lata 2019–2020, założono budowę nowej drogi długości ok. 700 metrów, łączącej ul. Bojkowską z ul. Okrężną, i przebudowę południowej części ul. Okrężnej na odcinku około 500 metrów. W przyszłości cała obwodnica południowa ma przebiegać na długości blisko 4 km.

…i zachodnia

Zgodnie z planem tzw. zachodnia obwodnica Gliwic ma mieć jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu. Wyjątkiem będą skrzyżowania z ul. Daszyńskiego i Rybnicką, gdzie liczba jezdni zwiększy się do dwóch. Dzięki temu przepustowość na skrzyżowaniach będzie lepsza. Na skrzyżowaniach z drogami poprzecznymi kierowcy będą mieli do dyspozycji dodatkowe lewoskręty. Droga będzie oświetlona i wyposażona w urządzenia ITS (np. tablice zmiennej treści) oraz stację meteorologiczną. W celu ochrony korytarza ekologicznego (dolina potoku Doa) zaprojektowano zaś estakadę składającą się z dwóch przęseł o rozpiętości 32 metrów.

Inwestycja będzie realizowana dzięki wsparciu z unijnych funduszy. Dofinansowanie na poziomie 85% uzyskano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 (Działanie 4.2: Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego).

Trwają przygotowania do budowy odcinka zachodniej obwodnicy Gliwic (od ul. Rybnickiej do ul. Daszyńskiego).

– Rozpoczynamy budowę bardzo ważnej drogi, na której realizację udało się miastu pozyskać ogromne pieniądze unijne. W tej chwili rozstrzygany jest przetarg na wykonanie odcinka obwodnicy zachodniej pomiędzy ulicą Daszyńskiego a Rybnicką. Po ukończeniu kolejnego etapu, od ul. Daszyńskiego do ul. Andersa i Sowińskiego, obwodnica zachodnia będzie praktycznie kompletna – mówi prezydent Gliwic Zygmunt Frankiewicz.

Właśnie otwarto oferty w przetargu na roboty budowlane. Propozycje złożyło 5 firm. Najtańsza z nich opiewa na ponad 82 mln zł, a najdroższa – na ponad 102 mln zł. Zwycięzcę przetargu poznamy, jak przewiduje Wydział Zamówień Publicznych Urzędu Miejskiego w Gliwicach, najwcześniej w lipcu.

– Przewidziany do budowy odcinek drogi prowadzony jest po gruntach, które na dzień dzisiejszy są polami uprawnymi, w kierunku południowo-wschodnim – opisuje przebieg odcinka zachodniej obwodnicy miasta dyrektor ZDM. Poza trasą główną przewidziano drogi serwisowo-gospodarcze, ciągi pieszo-rowerowe oraz skrzyżowania z istniejącymi i projektowanymi drogami poprzecznymi. Tzw. drogi serwisowe posłużą przede wszystkim do obsługi przyległych pól, ale będą z nich mogli korzystać także rowerzyści.

– Artykuł sponsorowany przygotowany przez UM Gliwice

Z głównymi miastami Śląska Gliwice połączone są Drogową Trasą Średnicową – „wewnętrzną autostradą” górnośląskiej konurbacji. Ten unikatowy układ drogowy uzupełniają liczne drogi krajowe, a dopełni go nowoczesna miejska obwodnica.

Południowa…

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej