Jakich innowacji potrzebują miasta

Inwestycje w infrastrukturę, np. modernizację oświetlenia ulicznego, ekologiczny transport czy nowoczesny monitoring podnoszą poziom życia mieszkańców. Pozostaje jednak pytanie, jakie innowacyjne projekty są najlepsze.

Publikacja: 26.04.2018 21:32

Uczestnicy panelu podkreślali znaczenie zarówno małych, jak i dużych innowacji.

Uczestnicy panelu podkreślali znaczenie zarówno małych, jak i dużych innowacji.

Foto: materiały prasowe

Dyskutowali o tym uczestnicy panelu „Innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne szansą szybszego rozwoju regionów”.

Przemysław Pączek ze startupu Hyper Poland przedstawił innowacyjny środek transportu – kolej magnetyczną. Prototyp można było oglądać przed budynkiem ICE, w którym odbywa się EKS. Kapsuła jest przykładem innowacyjnego rozwiązania zintegrowanego z już istniejącą infrastrukturą kolejową i przykładem ekologicznego transportu, który pozwoli na znaczne oszczędności. – 75 proc. transportu w Polsce i Europie odbywa się po drogach, my staramy się przerzucić ten ciężar na taki transport ekologiczny – mówił Pączek.

Nie aż tak spektakularnie widział innowacje Wojciech Zabłocki, burmistrz Urzędu m.st Warszawy dla dzielnicy Praga-Północ. Dla niego innowacje to np. rewitalizacja, nie tylko budynków, ale też placów zabaw. – Warto np. posadzić drzewo, bo ono wyprodukuje tlen i będzie pożyteczniejsze od stacji pomiarowej, która tylko wskaże poziom zanieczyszczeń powietrza – przekonywał.

Zdaniem prof. Cezarego Orłowskiego z Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku należy budować małe innowacyjne systemy, a potem je integrować. Jako przykład podał Gdańsk, gdzie powstała specjalna aplikacja sprawdzająca wycinkę i nasadzenia drzew. Jednak dla mieszkańców bardziej interesujący okazał się projekt obliczający kolejność przyjęć w urzędach i instytucjach miejskich. – Małe, innowacyjne projekty dają mieszkańcom szansę na wykazanie się, na budowanie świadomości obywatelskiej – zaznaczył profesor.

Przykład takiej obywatelskiej świadomości podał Grzegorz Lipiec, członek zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Przypomniał, że Małopolska jako jeden z pierwszych regionów wprowadziła wojewódzki budżet obywatelski, do którego Małopolanie mogą zgłaszać swoje projekty. Zdaniem Artura Pielecha, prezesa FBSerwis (innowacyjne usługi dla infrastruktury i nieruchomości), należy się skupić na rozwiązaniach, które znajdują się w zasięgu każdej gminy, a dotyczą głównie efektywności energetycznej. I postawić jednak na duże, zintegrowane projekty. – Te małe może są łatwiejsze w realizacji, ale to te duże są efektowniejsze i mają większą moc – podkreślał.

Dyskutowali o tym uczestnicy panelu „Innowacyjne rozwiązania infrastrukturalne szansą szybszego rozwoju regionów”.

Przemysław Pączek ze startupu Hyper Poland przedstawił innowacyjny środek transportu – kolej magnetyczną. Prototyp można było oglądać przed budynkiem ICE, w którym odbywa się EKS. Kapsuła jest przykładem innowacyjnego rozwiązania zintegrowanego z już istniejącą infrastrukturą kolejową i przykładem ekologicznego transportu, który pozwoli na znaczne oszczędności. – 75 proc. transportu w Polsce i Europie odbywa się po drogach, my staramy się przerzucić ten ciężar na taki transport ekologiczny – mówił Pączek.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?