RP.PL tylko 19 zł za 3 miesiące!
„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Aktualizacja: 03.01.2025 01:07 Publikacja: 13.12.2017 00:30
Wiele samorządów zapowiedziało już cięcia w planach inwestycyjnych w związku z obniżką dochodów z PIT
Foto: shutterstock
W przyszłym roku samorząd Rudy Śląskiej zamierza wydać 71,6 mln zł na budowę dróg – to prawie połowa zaplanowanych wydatków inwestycyjnych i niemal 10 proc. całego budżetu na rok 2018.
Najwięcej pieniędzy pochłonie budowa kolejnych odcinków trasy NS. Tylko na ten cel lokalne władze zabezpieczyły 40 mln zł. Pierwszy odcinek trasy został oddany do użytku w styczniu 2014 r., a drugi w sierpniu tego roku. W przyszłym roku planowana jest budowa odcinka od ulicy Bukowej do ulicy Kokota wraz z węzłem dwupoziomowym. – Zgodnie z umową zakończenie robót ma nastąpić do 20 grudnia 2018 r., a w projekcie budżetu miasta na powyższe zadanie zaplanowano 28 mln zł – mówi Barbara Mikołajek-Wałach, naczelnik wydziału dróg i mostów. Jak nas informuje Piotr Janik, naczelnik wydziału inwestycji, w budżecie jego wydziału przewidziano 12 mln zł na wykupy – wywłaszczenia obejmujące ostatni odcinek trasy NS. – Wykupy planujemy realizować na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2018 r. – zapowiada Janik. Kolejną dużą inwestycją planowaną w 2018 r. w Rudzie Śląskiej jest przebudowa ulicy Piastowskiej. – Zgodnie z kosztorysem inwestorskim koszt wykonania przebudowy wynosi 29,2 mln zł. Rozpoczęcie robót budowlanych planuje się w drugiej połowie 2018 r., a zakończenie w 2020 r. – mówi Barbara Mikołajek-Wałach.
Współpraca gmin, rozwój infrastruktury rowerowej oraz wykorzystanie kolei do obsługi komunikacyjnej aglomeracji to klucz do udrożenienia miast.
Polskim przedsiębiorcom dostarcza nowoczesne rozwiązania finansowe, wyznacza standardy w branży leasingowej. Zaczęło się skromnie – od jednego aktu założycielskiego i sporych ambicji. Dziś PKO Leasing jest liderem polskiego rynku leasingowego, który napędza małe i duże biznesy. Jak wyglądało 25 drogi na szczyt?
Osiągnęła spektakularny sukces w Dolinie Krzemowej. Jest założycielką i dyrektor generalną akceleratora biznesowego dla prowadzonych przez kobiety startujących firm technologicznych.
Jaka jest sytuacja finansowa polskich samorządów? Co mówi o kondycji JST najnowszy Ranking Finansowy Samorządu Terytorialnego?
Województwo Lubuskie rozpoczęło wielkie świętowanie 15-lecia obecności Polski w Unii Europejskiej.
Nadchodzi nowy etap rozwoju całej gospodarki. Z siecią 5G nam wszystkim będzie żyło się lepiej i bezpieczniej – przekonuje Orange Polska.
Paulina Czurak, właścicielka pracowni architektonicznej Ideograf, i Wojciech Witek, współwłaściciel Iliard Architecture & Management, o znaczeniu terenów zielonych w rozwoju miast.
Bank Pekao S.A. wprowadza zmiany w aplikacji PeoPay, dostosowując ją do potrzeb klientów prowadzących działalność gospodarczą. Rozszerzenie opcji personalizacji oraz dodanie elementów, które odróżniają profil firmowy od indywidualnego, to kolejny krok w rozbudowie oferty skierowanej do przedsiębiorców.
Sztuczna inteligencja w służbie samorządu? Wyobraź sobie miasto, w którym po ciężkim dniu pracy wracasz do domu, a korki – po prostu zniknęły.
Województwo warmińsko-mazurskie, z ponad 200 km granicy z obwodem królewieckim, wymaga wsparcia, zwłaszcza w obecnej sytuacji geopolitycznej – mówi Marcin Kuchciński, marszałek województwa warmińsko-mazurskiego.
Chociaż najważniejszym dla samorządowców wydarzeniem w 2024 roku były oczywiście wybory, to mijający rok był także czasem reform. I na pewno na tym się nie skończy.
Przyszłoroczny budżet regionu będzie najwyższy w historii. Zamknie się kwotą przeszło 4,1 mld zł, z czego ponad połowa trafi na inwestycje.
Rosnący dług miasta bierze się z tego, że my cały czas inwestujemy, pomimo że planowana nadwyżka operacyjna w 2025 r. będzie sięgała 300 mln zł – mówi Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.
Zmiany demograficzne i społeczne powinny stać się podstawą do zastanowienia się nad kompetencjami samorządów lokalnych. Potrzebny jest przegląd przepisów prawa samorządowego – tak, by sprostać potrzebom mieszkańców.
Polska może zostać liderem infrastruktury rowerowej w Europie, ale potrzebuje strategii, specustawy rowerowej i lepszej współpracy administracji – to wnioski z debaty zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. „Rzeczpospolita” była partnerem wydarzenia.
Region organizuje szereg akcji pomocowych, również skierowanych do dzieci i młodzieży.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas