Zachodni dworzec wschodniej Polski

W połowie grudnia zostanie oddane do użytku nowe centrum komunikacyjne w Białymstoku.

Publikacja: 20.11.2017 21:00

Nowoczesne centrum komunikacyjne już w grudniu otworzy swoje podwoje.

Nowoczesne centrum komunikacyjne już w grudniu otworzy swoje podwoje.

Foto: materiały prasowe

– To będzie bardzo nowoczesny obiekt, który – mamy nadzieję – stanie się wizytówką naszego województwa i regionu – mówi Cezary Sieradzki, prezes PKS Nova w Białymstoku.

Dotychczasowy budynek dworca autobusowego w Białymstoku przy ul. Bohaterów Monte Casino służył mieszkańcom przez równe 30 lat. Usytuowany w sąsiedztwie dworca kolejowego, był ważnym punktem komunikacyjnym, bo tam m.in. mają swoje przystanki inni przewoźnicy. Budynek miał ponad 6 tys. mkw. powierzchni. Był w takim stanie, że wymagał gruntownego i bardzo kosztownego remontu. Dwa lata temu podjęto decyzję o jego wyburzeniu i postawieniu nowego.

Samorząd województwa zdecydował, że nowy obiekt wybuduje inwestor w zamian za połowę gruntów, które zajmował dworzec. – Nowe centrum komunikacyjne składa się z budynku dworcowego, wiat odjazdowych oraz budynku stacji obsługi autobusów wraz z myjnią. Przetarg wygrała firma Budner – mówi prezes Sieradzki. Z ok. 4 ha gruntu znajdującego się przy ul. Bohaterów Monte Cassino i ul. Stołecznej PKS sprzedał za kwotę 13,6 mln zł prawo użytkowania wieczystego 2 ha. Firma Budner wykona nowy dworzec „pod klucz”, a dzięki temu ani PKS, ani samorząd województwa nie będzie musiał wykładać pieniędzy na tę inwestycję.

Galeria obok dworca

W październiku ubiegłego roku mieszkańcy i podróżni moli symbolicznie pożegnać dworzec, który został zamknięty. Na czas inwestycji obsługa pasażerów została przeniesiona do tymczasowego obiektu kontenerowego z podstawową infrastrukturą.

Nowe centrum ma mieć niespełna 2 tys. mkw. powierzchni. Prace powoli zmierzają do końca. Już w sierpniu oddano do użytku część peronów autobusowych. Pozostałe stanowiska zostaną uruchomione po zakończeniu budowy – łącznie będzie pięć peronów, a na każdym po trzy stanowiska autobusowe. Na początku listopada na budynku zawisło logo samorządu Podlasia.

– Na pierwszej kondygnacji będą się znajdować między innymi hala dworcowa, cztery kasy biletowe, toalety, przechowalnia bagaży, lokal pod działalność gastronomiczną, punkt prasowy, aby klienci w trakcie oczekiwania na autobus mogli zjeść, wypić kawę oraz kupić gazetę – wylicza prezes Sieradzki. Dodaje, że na drugiej kondygnacji będzie się mieściła siedziba spółki PKS Nova wraz z zapleczem biurowo-administracyjnym oraz pomieszczenia biurowe pod wynajem.

Inwestycja cieszy władze województwa. – Nowy budynek dworca PKS Nova – oczekiwany przez wielu mieszkańców regionu – to po części spełnienie marzeń nas wszystkich. Dzięki niemu podróżni będą mieli lepsze warunki oczekiwania na połączenie czy kupno biletu, a władze i pracownicy spółki PKS Nova dostaną reprezentacyjną, dostosowaną do ich potrzeb siedzibę na miarę XXI wieku. Nowy dworzec zapewni komfort i najwyższą jakość obsługi pasażerów – mówi Jerzy Leszczyński, marszałek Podlasia.

Firma Budner na przejętej działce wybuduje dwie niewielkie galerie handlowe. One już także powstają.

Samorząd inwestuje w drogi

Mieszkańcy Podlasia doczekają się nie tylko nowego dworca, ale też ważnej drogi. Na początku listopada ruszyła przebudowa DW 682 na odcinku Markowszczyzna–Łapy, liczącym ponad 14 kilometrów. Droga zostanie rozbudowana, powstaną też obwodnice Uhowa, Turośni Dolnej i Markowszczyzny, co na znacznej części zmieni przebieg trasy.

Wzdłuż dwupasmowej jezdni będzie biegła ścieżka rowerowa. Poza tym w ramach prac będą też m.in. wykonane skrzyżowania z drogami niższej kategorii, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe. Wzdłuż drogi, tam, gdzie jest to niezbędne, powstaną także ekrany akustyczne i zostanie posadzona zieleń.

Inwestycja obejmuje również budowę infrastruktury technicznej: kanalizacji deszczowej, oświetlenia ulicznego, sygnalizacji świetlnej, kanałów technicznych. Drogę buduje wybrane w przetargu polsko-litewskie konsorcjum z firmą Unibep SA z Bielska Podlaskiego na czele. Tworzą je także firmy: Trakcja PRKiL SA, Akcine Bendrove Kauno Tiltai i Budrex-Kobi sp. z o.o. Inwestycja ma kosztować 201 mln zł. Na tę kwotę oprócz budowy składają się też wykupy gruntów czy pełnienie stosownych nadzorów. Aż 171,9 mln zł to dotacja z UE z programu „Polska wschodnia”. Resztę dokłada z własnego budżetu samorząd województwa podlaskiego.

– Inwestycja jest kontynuacją projektu „Przebudowa DW678 Białystok–Kleosin”, wpisującego się w kompleksowe rozwinięcie infrastruktury drogowej Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Projekt jest etapem rozwoju infrastruktury obszaru BOF, dopełniającego budowę obwodnic ringu łączącego DK19 i S8 – tłumaczą przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego. Zakończenie przebudowy DW682 na odcinku Markowszczyzna–Łapy planowane jest na czerwiec 2019 r.

Archiwum
Znaleźć sposób na nierówną walkę z korkami
Archiwum
W Kujawsko-Pomorskiem uczą się od gwiazd Doliny Krzemowej
Archiwum
O finansach samorządów na Europejskim Kongresie Samorządów
Archiwum
Pod hasłem #LubuskieChallenge – Łączy nas przyszłość
Archiwum
Nie można zapominać o ogrodach, bo dzięki nim żyje się lepiej
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10