Zakup autobusów dla Rzeszowa współfinansowany jest w ramach projektu „Rozwój systemu transportu publicznego w Rzeszowie” ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach programu operacyjnego „Polska wschodnia 2014–2020″. Całkowita wartość to niemal 200 mln zł, z czego kwota dofinansowania to 141,2 mln zł. W Rzeszowie przebudowane zostaną też przystanki, skrzyżowania czy drogi rowerowe. Wartość całego kontraktu to blisko 200 mln zł. Niedawno podpisano umowę na zakup 50 nowoczesnych autobusów. Będzie też 10 pojazdów elektrycznych wraz z systemem ładowania. Dostarczy je do Rzeszowa firma Solaris. – Wartość tego kontraktu to 30,2 mln zł, z czego dofinansowanie wynosi 20,8 mln zł – wylicza Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa.
Przedstawiciele Solarisa mówią, że stolica Podkarpacia jest jednym z pierwszych miast, w których jeździć będą autobusy elektryczne. –Rzeszów jest beneficjentem innowacji firmy, która do tej pory sprzedała ok. 100 autobusów elektrycznych. Model, który trafi do stolicy Podkarpacia, został ogłoszony autobusem roku 2017. Oprócz samych pojazdów w mieście wybudowane zostaną też trzy stacje do ładowania pojazdów elektrycznych. Solaris dostarczy do Rzeszowa również 30 autobusów przegubowych o długości 18 metrów. Dotychczas po mieście jeździły tylko cztery takie pojazdy. Poza tym miasto kupuje 10 autobusów ekologicznych za kwotę 10,1 mln zł, z czego 7 mln zł pochodzić będzie z dotacji. Pojazdy dostarczy firma Autosan. To będą zupełnie nowe konstrukcje.
Miasto zastanawia się też nad zakupem elektrycznych autobusów autonomicznych. – Czekamy na wyliczenia kosztów – mówi Tadeusz Ferenc, prezydent miasta.
Delegacja Rzeszowa była w Utrechcie i Rotterdamie, aby zapoznać się z koncepcją. Takie autobusy jeżdżą już w Rivium w Rotterdamie. Tego typu komunikacja została wprowadzona tam już 15 lat temu. Taki autobus może zabrać 24 osoby i porusza się specjalnym torem z prędkością do 40 km/h. Pasażerowie przywołują je, wciskając znajdujący się na przystanku przycisk. Po wejściu do autobusu muszą wskazać przystanek na panelu dotykowym. I pojazd ich tam wiezie. Autobusy mogą przewieźć 6–7 tys. osób w jednym kierunku w ciągu godziny. – Jestem bardzo zainteresowany tym rodzajem transportu u nas. Mamy wstępnie ustaloną trasę, po której by się poruszały – po obecnej linii „koła”. Najlepsze jednak byłoby połączenie miasta z lotniskiem. Gdyby tylko teren Jasionki był w granicach miasta, natychmiast podjąłbym decyzję, aby autobusy autonomiczne woziły pasażerów na lotnisko – mówi prezydent Ferenc. Szacunkowy koszt takiego przedsięwzięcia to ok. 50 mln zł. – Są szanse na zdobycie dofinansowania dla takiego przedsięwzięcia w ramach jednego z programów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w którym uczestniczymy razem z dwoma innymi polskimi miastami – Łodzią i Katowicami – mówi Marek Ustrobiński, zastępca prezydenta Rzeszowa.